По-високо познание на Закона за достъп до обществена информация от гражданите, отчитат от „Програма достъп до информация“

Снимка: архив

Състоянието на достъпа до информация в България през 2018 г. анализират в доклад юристи от организацията „Програма достъп до информация”/ПДИ/. Докладът е ежегоден и се оповестява от 2001г. насам, без прекъсване. Изводът на анализаторите е, че се увеличава постоянното публикуване на информация на интернет страниците на задължените по закона институции, както и позитивни промени в съдебната практика във връзка със Закона за достъпа до обществена информация/ЗДОИ/. Докладът отчита и много по-голямо познаване на закона и правата от гражданите, които изискват достъп до информация.

След анализ на резултатите от законодателството и практиките, авторите на доклада правят препоръки за облекчаване на административните процедури, повишаване на прозрачността и отчетността на управлението.Свидетели сме на активни усилия от страна на цялата държава да си изпълнява задълженията по този закон, отчитаме и позитивната роля на институции като Сметната палата, Дирекция „Модернизация на администрацията” към МС, която също полага изключителни усилия с платформата за електронни заявления, която всеки момент ще заработи – казва адвокат Александър  Кашъмов, който е сред авторите на доклада:

На фона на тези добри новини идва фактът, че съдилищата в страната и Върховният административен съд /ВАС/ също изпълняват добре задълженията си. За съжаление има и негативи. През 2018г., когато очаквахме и другите институции да се включат в общите усилия за по-добро изпълнение на Закона, за повече прозрачност на институциите, повече граждански контрол върху тяхната работа, беше нанесен най-тежкия удар върху достъпа до обществена информация, който се е случвал откакто е приет Закона през 2000г. С непрозрачна законодателна инициатива в Правната комисия на парламента, беше внесена поправка, която отменя цялата втора съдебна инстанция, даваща възможност на гражданите и юридическите лица да подават касационни жалби. С това, при липсата на административен контрол от висшестоящ административен орган, сега защитата на това право остана на една-единствена съдебна инстанция.

По своите качества българският Закон за достъп до обществена информация се нарежда на 52 място, сред 123 подобни закона в света. Юристите, които съставят тази международна класация, отправят забележки най-вече по отношение механизма за санкции и липсата на информационен комисар, отговарящ за административния контрол, а сега и решаването на делата само на една съдебна инстанция. По думите на адвокат Кирил Терзийски от ПДИ, след отпадането на Касационната инстанция няма да има коректив на решенията, взети на първата инстанция.

СнимкаПромяната е рискова, защото създава предпоставка да няма касационно обжалване. Ние успяваме да бъдем в полза на гражданите, от делата по които сме указвали правна помощ за миналата година отчитаме, че има 60 постановени съдебни решения. От тях 50 са в полза на търсещите достъп до информация и само 10 в полза на администрацията. Моят съвет е, гражданите да настояват за информация, да бъдат активни и да не се отчайват в търсенето на справедливост, защото могат да разчитат на организации като нашата.

Заедно с годишния си доклад ПДИ обяви началото на новата кампания, в която с наградата „Златен ключ“ ще бъдат отличени гражданин, неправителствена организация, журналист и институция. Ще има и две антинагради  „Катинар” за институция и „Вързан ключ” за най-абсурдно и смешно решение, наложени по ЗДОИ. Номинациите вече са в ход.

Снимка: Гергана Манчева