Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Момчил Маринов, директор на Общинския исторически музей "Искра"

За Казанлък - с любов и история

И още - за "райския климат", привлякъл траките, и за един от най-старите исторически музеи у нас

Снимка: muzei-kazanlak.org

Започваме нашите казанлъшки истории с ... историята на града. Първият гост в разположеното ни

сред рози студио е директорът на Общинския исторически музей "Искра" д-р Момчил Маринов, който бърза да ни разкаже, че това е един от първите исторически музеи в България с вече 116-годишна история. "Казанлък има впечатляващи възрожденски традиции, не така бунтовни като Карлово или Панагюрище, но в образователно и културно отношение има с какво да се похвалим" - обяснява той. Името, което задължително трябва да бъде споменато във връзка със създаването на Историческия музей в Казанлък, е това на Петър Топузов, той е и първият директор, а през 30-те години на 20 век е наследен не от кой да е, а от Димитър Чорбаджийски-Чудомир.

Музеят се развива устремно от самото начало, благодарение на ентусизма, широката обществена подкрепа и наистина значимите дарирелски инициативи - добавя още щрихи от онова време Момчил Маринов. Интересни ескпонати има от самото начало, но истинската експанзия идва с експедициите, водени от доц. д-р Георги Китов, по време на които са намерени артефакти с наднационално значение. Първото забележително откритие е в разгара на Втората световна война, през април 1944, когати при изграждането на противосамолетно убежище войници разкриват прекрасната (позната днес на всички) Казанлъшка гробница, чиито стенописи като начин на представяне и психология на изображението са несравними, затова и през 1979 тя става първият паметник в България, който попада под егидата на ЮНЕСКО - разяснява Момчил Маринов и подчертава, че към днешна дата копието на тази гробница е отворено за посещения всеки ден (без почивка, това се отнася за всички социализирани обекти), а в оригиналната гробница се поддържа нужната температура и влажност, за да бъде съхранена за поколенията.

Момчил Маринов и водещата Лили ГолеминоваПродължаваме след това "пътешествието" из фундаменталните находки на Георги Китов (в сътрудничество с музея)  - гробниците в Оструша, Хелвеца, Грифони, Голяма арсеналка, Голяма косматка... Стигаме и до древния град Севтополис, който в бил столица (макар и за кратко) на одриското царство (а Севт III най-вероятно е погребан в Голямата косматка) и впечатлява с това прочуто приложение на Хиподамовата система на правоъгълното градоустройство, с пълнотата на дворците и за занаятчийските работнилници. Севтополис е проучен в периода 1948 - 54 година, при строежа на язовир Копринка, сега е на дъното като е имало няколко (многомилионни и много атрактивни) идеи за достъп на туристи до него (както си е под водата), които не са се осъществили. Най-реалното засега е лазерно шоу и макетното представяне на Севтополис.

Защо именно тук избират да се заселят траките: Не просто траките, а техният елит, тяхната аристокрация. Най-вероятни причините са свързани с генезиса и утвърждаването на маслодайната роза по тези земи, а и с "благословения" климат - меко и влажно лято, приятна и мека зима, обяснява Маринов.

Стигаме и до възникването на Казанлък и едни съвсем нови разкопки край село Бузовград, при които са открити останки от крепост - находка, която може да промени досегашното схващане, че Казанлък е възникнал някъде в края на XIV или началото на XV век в резултат на османското нашествие. Но детайлните проучвания тепърва започват.

http://www.muzei-kazanlak.org/Иначе в момента в Историческия музей в Казанлък има две фантастични изложби - едната представя Аполония и нейната прочута керамична школа, а другата - "Среброто на траките", която показва изумителното майсторство на траките при работата им със сребро, като и до днес няма отговор на въпроса как са се правели тогава тези ювелирни изделия, не е ясно дори "как се е изтегляла нишката". Но траките са били не само съвършени майстори-туревти (златари), но и изумителни архитекти, математици, градостроителни инженери, изброява директорът на Общинския музей в Казанлък, музей (и град), който трябва да посетите, защото там се крие миналото ни. А него трябва да познаваме, за да овладеем настоящето и да навлезем смело в бъдещето. И фактът, че колкото повече находки откриваме за траките, толков повече нови въпроси изникват.

Голямото историческо приключение продължава!



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Светът е настръхнал от възникналия конфликт между Израел и Иран

Седмицата в САЩ: Израел, Иран, Украйна, Тръмп

Израелско нападение в Иран Тази сутрин израелската армия е нанесла удар в Иран в отговор на баража от ракети и дронове срещу Израел миналия уикенд. Не се знае все още какви са щетите, но намерението е било да се изпрати послание, че Израел има възможността да нанася удари в Иран. Погледите са насочени към реакциите. Съединените..

публикувано на 19.04.24 в 15:57
Хърватският премиер Андрей Пленкович

Година и 3 месеца след влизане в еврозоната, в Хърватия цените са удвоени

Оправдаха се опасенията за масово поскъпване след приемане на еврото за валута в Хърватия , съобщи пред БНР-Радио София оттам журналистката Диана Гласнова , главен редактор на сп. "Родна реч". Поскъпването беше обусловено от превръщането на предишната национална в евро, както и от закръгляването нагоре от страна на търговците. Освен..

публикувано на 19.04.24 в 15:24
Гергана Димитрова  и Даниел Ненчев -

"За фотографията" на Сюзън Зонтаг - писана преди съвремието ни, важна и до днес

За фотографията и визуалната култура, разказва книгата на Сюзън Зонтаг "За фотографията". Тя беше представена в предаването "Радиокафе"   от издателя Гергана Димитрова. Преводът е на Христина Кочемидова и Юлиан Антонов. Има ли нужда от фотография в епохата в, която всеки уж е фотограф? "Нашата визуална култура се е оформяла..

публикувано на 19.04.24 в 15:16

"Веднъж прекосиш ли океана" с премиера за България

"Веднъж прекосиш ли океана" е театрален вербатим моноспектакъл на Мартина Новакова с премиера за България. Това е полет от София до Ню Йорк, на който шестима души пътуват в едно тяло. Какво е да емигрираш? Как пресъздаваме културата си в чужда страна? Какъв образ бихме искали да има България в чужбина? Каква е ролята на изкуството във всичко..

публикувано на 19.04.24 в 14:34
Част от творбите на Теодор Лулчев

Дизайнът и естетиката преди AI

Не е далеч епохата преди изкуствения интелект (Before AI), но тя е много обширна, многообразна и трудна за пресъздаване. Затова е особено предизвикателството, с което под това заглавие се е заел да привлече и фокусира вниманието ни дизайнерът Теодор Лулчев . Експозицията му може да се види в концептуално пространство „Дом“ до 30 април ...

публикувано на 19.04.24 в 14:20

Спектакълът "Джобове, пълни с хляб" забавлява и задава въпроси за смисъла

Двама мъже стоят надвесени над изоставен кладенец, от чието дъно вие куче. Разбира се, първо нахлува хаосът от неизбежни въпроси: Защо? Кой? Как е възможно? И най-сетне: „И сега какво да правим?“ . След тази върволица от съмнения, които сякаш искат да попитат нещо много по-голямо, им остава едно единствено – да спасят кучето. Двамата мъже..

публикувано на 19.04.24 в 13:50

"Грийнпийс" подкрепя зелено възстановяване на Украйна

"Грийнпийс" увеличава подкрепата си за зелено възстановяване на Украйна. От самото начало на руската инвазия "Грийнпийс" се стреми да подкрепя украинския народ. Само няколко месеца след началото на войната от организацията започнаха работа по възстановяване на разрушени от военните действия болници, училища и детски градини – по нов, зелен,..

публикувано на 19.04.24 в 13:31