Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кметът на Царево - един (и)деен кмет

За общото между Царево и Рио де Жанейро, за паламуда, джорджуната, парковете и пристанището

Снимка: Лили Големинова
Идва с колелов изнесеното ни студио. (И)деен, млад, работлив - такъв е кметът на Царево. Името му е Георги Лапчев, по професия е лесовъд и е бил точно като такъв, преди да стане кмет (преди 7 години). Но не му е харесвало това, което се случва с (родното му) Царево. И сега има възможност да го променя.

Разговорът ни започва от Рибения фест, който току-що е приключил и завършва с друг фестивал - Джурджуната, който пък предстои на 14 септември. Но между тези две по-скоро празнични и весели посоки, става дума за много други градски (защото Царево винаги, ама винаги си е бил(о) град), регионални, морски и странджански теми.

Всъщност Георги Лапчев държи да отбележи, че Рибеният фест не е за закриване на сезона (каквито са асоциациите често), а един от многото фестивали в Царево, може би най-многолюдният. Близо 15 хиляди посетители събира той, от които 10 хиляди са софиянци.Идват на пристанището заради готварските изкушения и състезания, музикалната програма, изненадите и... фойерверките (подготвени от френски екип тази година). Кметът на градчето с усмивка споменава, че на сутринта след събитието в социалните мрежи Царево е споменавано често като "малкия Дубай".
"Аз не мисля, че сме малкия Дубай, ние сме си Царево и си имаме своя чар, но по фойерверки можем да се сравняваме, защото нашите бяха много добре изработени. Те се правят по вълноломната стена, която е дълга половин километър и е наистина уникално." Добрата формула за един фестивал, според госта ни е "място и сърце" - мястото е пристанището, а сърцето е "най-големият риболовен флот от малки лодки". Така и започва Рибеният фест - като събитие на рибарите и прераства във фестивал. А пристанището - то е "източната порта на Европа - първото пристанище, погледнато от Югоизток в ЕС. Отдавна се борим за проекта за рибарско пристанище, той е готов, изчистени са всички детайли, който го е виждал, споделя, че това е най-добрият такъв проект, защото успяхме да организираме най-важното - посоката на постоянния вятър.  Очакваме всеки момент финансиране и да бъде дадено разрешение за строеж. Това ще промени изцяло концепцията на Порт Царево, защото ще отдели двете пристанища - рибарското и яхтеното и ще има място за всички. В момента имаме 700 лодки, регистрирани тук и мястото не достига."

Аз питам за дълбочината и възможностите в Царево да спират круизни кораби. Отговорът е бърз - "нашето пристанище наистина има ISPS код, който в момента сме спрели, който позволява на такива кораби да навлизат в пристанището, имаме организация, имаме митница.  И това ще стане, но на един следващ етап".

Чуйте целия ни разговор с Георги Лапчев - за старанието да бъде запазен характерния чар на малкото градче, да не се тръгва в посоката на презастроения модерен курорт, за уникалността на Царево - "два града има в света, които са на три залива - Царево и Рио де Жанейро", за това, че от 60 процента от територията на градчето се вижда морето.

"Нашата политика е да не продаваме плажове и квартири, ние продаваме спомени. Насочили сме се в посока повече паркове, градини, велоалеи... целият пристанищен залив да бъде обграден със зелена зона ... всички те се заключват в голямата морска градина, която също предстои да бъде облагородена и да стане още по-хубава, деликатно ще пипнем зони за деца, за развлечения. Сериозен анонс за белите скали - пътечка, осветление. поредица от проекти, реализирани с помощта на европейската солидарност. Крайбрежни алеи, връзки между Стария и Новия град.

Ще чуете и много интересен (и с чувство за хумор) коментар за времето в Царево и честото разминаване между прогнозите на синоптиците и реалността в "същинския юг".

СнимкаОбщина Царево представлява 64 км крайбрежна ивица, "което е една пета от морската граница на България и в тази една пета много рядко вали, заради една климатична особеност - тук е границата между субтропика и умерения климатичен пояс и това обуславя едно съвсем различно време тук."
Връх Папия в района е по-добър ориентир от прогнозите на синоптиците. Ако се вижда ясно - всичко е наред, ако има мъгла - рибарите търсят залив, времето ще се разваля.

Сезонът в община Царево хич не е бил лош, даже напротив. И продължава. Сега е времето на паламуда. Не само че има много, но и е едър - коментира инж. Лапчев.

Специално място в разговора ни с кмета на Царево отделяме на фестивала Джурджуна - една местна дума, която обединява сядането заедно на маса, разговорите, забавлението, пеенето и цялата онази градска бохемска традиция на бардовете още от 60-те години. "Джурджуната" е много присърце на Георги Лапчев. Ще цитирам разказа на госта ни за Борис Карадимчев, големия ни композитор, който много месеци в годината прекарва в Царево - "като го питали в София какви са тези хора, мичуринците, той им отговарял - абе, много странни такива едни, само ядат и пият и даже ги мързи да крадат".

Кога е най-хубавото време за местните, любопитствам аз. "Когато сезонът приключи и летовниците си заминат... тогава идва времето на дългите маси, на паламудите, на гроздето, на младото вино. Всичко това ние много си го ценим."

Септември (че и ранният октомври) препоръчва кметът на Царево на всички - "ето всички риби излязоха, сега е времето на кулинарния туризъм, рибата излиза и се приготвя на момента". Така че сезонът определено се удължава, а започва от края на май (за когато Георги Лапчев има идея за друг фестивал).

Изобщо Царево се променя, центърът се ремонтира "по-скоро като арт-инсталация, нощем свети по един много интересен начин и много хора просто си седят и гледат морето" и връща обратно мнозина, които са го били "отписали".

Къде ходи на море кметът на Царево?! Отговорът идва веднага - "в Царево, разбира се, тук ми е най-близо, най-приятно, най-лесно. Имал съм щастието много да пътувам, хубаво е и в Гърция, и в Испания, и в Португалия, но нашето море по нищо не им отстъпва".

Самият Георги Лапчев (като истински жител на Царево) може и да лови, и да филетира, и да приготвя риба. Като питам за най-добрия начин за приготвяне на паламуд, той през смях отговаря, че „паламудът го оставяме на вас, софиянците, ние обичаме да ядем лефер, калкан през пролетта и други интересни риби, ето сега преоткриват скорпида. Понаучихте я, беше си скрита наша рибка..."

Така че елате в сезона на прясната риба в Царево, елате на Джурджуната на 14 септември, пък и след това. Ако искате да сте като познавачите и местните. Какъвто е кметът Георги Лапчев, който казва, че "Царево си беше моето място и си остава моето място". Лесно е да му повярва човек.

Чуйте разговора на Лили Големинова с Георги Лапчев.

Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Разследването на разрушения мост в Балтимор може да отнеме 2 години

Водеща тема тази седмица в Съединените щати е  пропадналият мост в Балтимор след като товарен кораб се удари в него.  Шест души се смятат за загинали. Срутването на моста Франсис Скот Кий вероятно ще окаже влияние не само на хилядите използвали го за придвижване, но и на доставки в цялата страна. На мястото работа започват хиляди..

публикувано на 29.03.24 в 16:54

Какво е книгата "Без мен" на Стефан Иванов и има ли нужда от нови издателства у нас

След почти десетгодишна пауза от издаването на книги с поезия, Стефан Иванов издава книгата си "Без мен", но тя не съдържа само стихове. "Последната ми книга беше "Навътре" от 2014 година. През това време се занимавах с какво ли не - с представления, турнета, литературни формати "Актьори срещу поети", с Радичков, Достоевски, с визуални..

публикувано на 29.03.24 в 16:39

Саморегистрираните хазартно зависими вече са близо 36 000

Близо 2000 граждани са подали заявление за вписване в  регистъра на уязвимите лица само от началото на март до момента, съобщават от Националната агенция за приходите (НАП). Над 8100 са заявили желанието си да ограничат достъпа си до хазартни игри от началото на годината, а от възобновяване на регистъра през 2022 г. до сега..

публикувано на 29.03.24 в 16:27
Пламен Димитров

Пламен Димитров: Атентатът в "Крокус" край Москва ще се използва за провоенен импулс в страната

Въпреки неизвестните около атентата в "Крокус сити хол" край Москва, ясно е, че извършителите са от активното в Русия крило на "Ислямска държава" (ИД). Разликата в приемане на фактите е в това, че в Русия проблемите на сигурността се пречупват през войната . Независимо от липсата на доказателства, версията на властите е, че няма начин..

публикувано на 29.03.24 в 15:26

Кое е доброто изкуство?

Какви са кражбите в изкуството и каква е ролята на AI? По темата говориха художникът Иван Мудов и неговата кураторка Бояна Джикова.Мудов отбеляза, че изкуственият интелект е "софтуер за кражба" и проблемът при него е, че не може да създаде контекст. Той може да събере различни парчета, да ги сглоби, но те "седят така празни в нищото". По думите им..

публикувано на 29.03.24 в 14:50
JazzBoree

Новата етно джаз група JazzBoree представи дебютна песен в стиловете джаз и фолклор

Народната певица Савина Пламенова стои зад най-новия eтно джаз проект, наречен JazzBoree. Част от тях са Борис Петков – клавишни, Андрей Велков – ударни и Ралица Тонева – саксофон и вокал, заедно със Савина, която "владее фолклорното пеене и микрофонната техника", както шеговито се представи самата тя.  Групата се занимава с модернизиране..

публикувано на 29.03.24 в 14:45

Лицата на фантастиката

Интересни факти за научната фантастика и фантазията разказа Жоро Пенчев. Той е редактор на едно от най-големите онлайн списания за фантастика у нас. Къде се намираме днес между фантастиката и фантазията? "Фантастиката има доста лица и ние я намираме навсякъде в света, в живота, в комуникацията помежду си. Тя има едно доста важно призвание -..