Татяна Тодорова разказа за турнето на Симфоничния оркестър на БНР в Корея, а след това разговорът премина към музиката и личността на Бетовен. Програмата включва неговия Септет опус 20 - "малко хора знаят, че това е творбата, с която всъщност Бетовен става известен - разказва Иван, - след като го написва и започва да се свири, други музиканти взимат теми от този септет и ги превръщат в песни, които са се пеели навсякъде. И съвсем скоро всички знаят името на Бетовен". Но програмата започва с един от късните квартето на Бетовен - опус 132. "Него пък Бетовен пише след Деветата си симфония, когато е бил болен и е мислел, че ще умре... и докато е на легло в продължение на два месеца, пише тази музика". Тук се намесва Татяна - "този квартет е изключително специален за нас. Като студенти в Музикалната академия, нашият преподавател по камерна музика Димитър Козев ни подтикна да започнем да го учим и като ни чи, зави, че това е нашия квартет. В него има много драматургия и проф. Козев считаше, че сме силни в нейното предаване на публиката...оттогава всеки път го свирим с голямо вълнение". Всъщност този квартет е много повече от обичан квартет - от една страна има пет части, от друга - всяка част е хем свързана с останалите, хем самостоятелна, има речитативи като в Девета симфония (в цигулковата партия), а за бавната част самият Бетовен си е написал, че това е неговата молитва към Бога, а последната част е като един "танц на ангелчета" - всичко това ни го разказват един през друг Иван и Таня.
Афишът (както обикновено при концертите на "Кварто квартет") е доста оригинален и показва Бетовен, който кара... колело. Иван Пенчев смята, че композиторът е бил много широко скроен и би оценил такава една закачка.
Никаква закачка обаче няма в подготовката на програмата, която е изключително трудна и изисква много часове посвещение. Според Татяна Тодорова много от камерните творби на Бетовен не се изпълняват токова често именно защото изискват мноого работа. "А именно неговите триа, квартети, сонати за цигулка и пиано са го направили прочут" - казва Иван Пенчев и припомня за времената, по домовете са се изнасяли концерти всяка седмица. "А особено късните му квартети са сред най-трудните камерни произведения, писани някога" - допълва цигуларят. За "Кварто "концертът, посветен на Бетовен, е наистина специален, защото "не можеш просто ей-така да свириш Бетовен". И отаналите музиканти в този проект не са подбрани ей-така - "за всеки наш концерт имаме някои различни гости и това е защото търсим тези музиканти, които са най-подходящи за точно тази програма". За квартета и септета на Бетовен на сцената с Иван Пенчев и Татяна Тодорова ще бъдат Атанас Илиев (кларинет), Мария Черноокова (фагот), Красимир Костадинов (валдхорна) и Кирил Иванов (контрабас).
Часът и мястото - неделя, 16 декември, рожденият ден на Лудвиг ван Бетовен, зала България, 19.00 часа
На 25 април от 19.00 ч. в Първо студио на БНР Оркестърът за народна музика с диригент Димитър Христов ще представи деветото издание на "Ритъмът на Балканите". В концерта публиката ще има възможността да чуе впечатляващи изпълнения на традиционна балканска музика от невероятните Неда Николич от Сърбия (фрула), Байса Арифовска от..
В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през изминалата и тази седмица, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и..
35 години след премиерата си, след близо 14 000 спектакъла и баснословни приходи, миналата година – на 16-и април, най-дълго играният на Бродуей мюзикъл – “Фантомът на операта“ на Андрю Лойд Уебър, слезе от афиша на нюйоркския Majestic Theatre заради постпандемичната криза. Знаменитият продуцент Камерън Макинтош обеща, че някой ден “Фантомът“ ще се..
Преди дни най-големият карго самолет в света - Боинг 747 Freighter, кацна в София с декорите за предстоящите спектакли на “Фантомът на операта” у нас. Знаменитият мюзикъл на Андрю Лойд Уебър ще се играе от 11-и до 21-и април в зала 1 на НДК. Една от най-мащабните продукции, гостували някога на българска сцена, пристига със стотици тонове декори,..
В „Радиокафе“ в четвъртък гостува Ларс Карлин, роден в Швеция, понастоящем първи тромбонист на Симфоничния оркестър на Датското национално радио. Той е в България по покана на сдружението „Брас перспективи“, представено от Атанас Карафезлиев, който пък е първи тромбонист на Симфоничния оркестър на БНР, така че в студиото ни бяха представени цели..
Голямата награда на Международния музикален конкурс "Златният глас" в Малта в две от категориите спечелиха младите изпълнители от Националния дворец на децата. За БНР вокалният педагог Светлана Струнджева даде подробности за представянето на децата: "Нашите представители от Националния дворец на децата в лицето на вокална формация "Sweet teens" беше..
Световната слава на българското певческо изкуство е безспорна. Детският хор на БНР, със своята 64-годишна история, вече има легендарен статут у нас и на световната сцена. Певческата формация е изнасяла концерти на почти всички континенти, с репертоар от ренесансови до съвременни композиции. Ню Йорк, Вашингтон, Лондон, Париж, Берлин, Москва, Виена,..