Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80

Социалните медии - предимство или вреда за демокрацията

Медийната програма за Югоизточна Европа на Фондация „Конрад Аденауер“ и Софийски форум за сигурност проведоха международната публична дискусия на тема „Социалните медии: предимство или вреда за демокрацията?“. Гости и лектори на събитието бяха Росен Плевнелиев – президент на България (2012-2017), Габриела Чех - ръководител "Обществени политики за фейсбук", Огнян Златев - ръководител на представителството на Европейската комисия в България и други експерти от Югоизточна Европа и Германия.

Основни теми на дискусията бяха ролята на социалните мрежи в демократичните общества, какви рискове съществуват и как да се справим с тях, каква е отговорността на големите социални платформи като "Фейсбук" и как да повишим информираността и медийната грамотност на гражданите.

„Въпреки всичките си позитивни качества, социалните мрежи могат да бъдат доста антисоциални. Нерядко информацията в тях предизвиква обществени дебати, политически конфронтации и дори криминални процеси. Благодарение на фейсбук можем да участваме в политическия живот, да следим развитието на музикалните си идоли и да общуваме с близките си. Но в мрежата се създават конспиративни теории, които нападат хора и институции. И както видяхме преди няколко седмици в Нова Зеландия, терористите успяха да покажат своите действия на живо пред целия свят. Според някои хора, социалните мрежи са еквивалент на журналистиката. За мен като журналист, това е голям проблем. Истинската професия на журналист се гради върху достоверност и доверие. Чрез социалните мрежи това лесно може да бъде манипулирано. По този начин се появяват фалшивите новини и речта на омразата,“ коментира Хендрик Зитих, председател на Медийната програма за Югоизточна Европа

Експертите се обединиха върху тезата, че за борбата с фалшивите новини е необходимо хората да се образоват още от ранна възраст , а журналистите да се вслушват във всички гледни точки.

"Водещи онлайн платформи като "Гугъл", "Фейсбук" и "Туитър" подписаха Кодекса за добри практики срещу онлайн дезинформацията. Налага се контрол на рекламите, създават се инструменти за прозрачност на политическите реклами, премахват се все повече фалшиви профили и се ограничава вредното действие на ботовете. Нашата цел е съдържанието с проверени факти да стане по-видимо, а гражданите да бъдат по-информирани и следователно медийно грамотни,“ коментира евродепутатът Мария Габриел.