Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80

Изравнителните сметки за парно се преизчисляват само при основателни възражения

Потребителите имат възможност в 30-дневен срок да обжалват, ако не са съгласни със сумата, която имат да доплащат

Снимка: БГНЕС
Изравнителните сметки за парно за изтеклия отоплителен сезон вече са изпратени на всички абонати в столицата. Потребителите имат възможност в 30-дневен срок да обжалват, ако не са съгласни със сумата, която имат да доплащат. Тези, които не са осигурили достъп на инкасаторите на фирмите за дялово разпределение по време на отчета в края на отоплителния сезон, са получили сметки с начислена максимална мощност на ползваната енергия в съответния имот. Те имат възможност да поискат повторен отчет в срок от 3-месеца (до 30 септември). Това обаче налага корекция на сметките и на останалите жилища от даден вход или абонатна станция. За възможностите за корекция на получените сметки потърсихме за разяснения председателя на Асоциацията на фирмите за топлинно счетоводство Огнян Димитров:

"След като абонатите си получат сметките, имат 30-дневен срок за въпроси или възражения. Това може да стане и във фирмата за топлинно счетоводство или по пощата. Преизчисление на изравнителните сметки следва, само ако има основателни причини, които са много малък процент. Тогава следва преизчисление за цялата сграда, като под сграда трябва да се разбира една абонатна станция (може да е част от сграда, захранвана от една абонатна стация (бел. ред.)".


Ако в сградата има абонати, които изобщо не са осигурили достъп на инкасаторите, може да се очаква промяна на сумите за получаване или доплащане на всички абонати. Повторна проверка на всички сметки в дадена сграда или вход обаче се прави само при основателни възражения, подчерта Димитров. Ако няма подадено възражение от нито един абонат, фирмите за топлинно счетоводство вече изпращат сметките на "Топлофикация" и те стават дължими от абонатите.

При съмнения за кражба на топлинна енергия от страна на съседи, било то чрез подмяна на радиатори с такива без топломери или незаконен монтаж на радиатори, Огнян Димитров обясни, че има възможности за проверки след решение на етажната собственост:

"Още при отчетите на топломерите, когато абонатите осигурят достъп, проверяваме и всички помещения - за състоянието на отоплителните и топловодни инсталации. Другото, което могат да направят тези, които се съмняват, е да свикат общо събрание на етажната собственост, след което ние може да насрочим дата за проверка, като всички абонати трябва да присъстват и да осигурят достъп (до жилищата (бел. ред.), за да може да проверим... Ако някой не осигури достъп при тези проверки, нямаме никакви права. Освен, отново след решение на общо събрание, да начисляваме на такива абонати енергия на пълна мощност, но това са сложни процедури, които чисто законово не са и установени".

Има възможности и за внезапни проверки, което обаче не е в правомощията на фирмите за топлинно счетоводство. Право на достъп до всяко жилище и възможност да съставя актове има само "Топлофикация София".
 
Още за изравнителни сметки, за поставянето на пломби на радиаторите, за възможностите за ежемесечен отчет и за какво трябва да следим топломерите - чуйте в интервюто с Огнян Димитров!