Анелия Ангелова: Застраховането е услуга на доверието

В седмицата, посветена на имотите, предаването “Радиоприемница” се фокусира и върху застраховането на дома.
Застраховането е услуга на доверието. Човек е склонен да дава парите си за някаква услуга само на някой, на който може да вярва, заяви застрахователният брокер Анелия Ангелова. Тя припомни случая с фалиралата застрахователна компания “Олимпик”, като заяви, че има проспани моменти от органите, които трябва да надзирават тази компания, но на застрахователния пазар у нас работят сериозни застрахователни компании и единственият начин човек да бъде финансово компенсиран в труден момент е застраховката.


Една голяма част от българите не вярват на застрахователите и правят само задължителните застраховки. Има и друга група, които вярват на застрахователите и ползват услугите им. Тези хора са в активна възраст, те подхождат стратегически, застраховат се и ако нещо стане с тях или дома им, разчитат на застраховките. Само 8% от българите правят застраховка на дома и имуществото си, а живота си застраховат още по-малко българи.

Да се гледа на застраховката като начин да се компенсират ниски лихви или като финансова инвестиция, не е много добро решение, тъй като застрахователните договори са дългосрочни, средствата, които се инвестират са ниско ликвидни, т.е. човек не може да си ги вземе в пълния размер веднага, коментира Ангелова. Тя съветва застраховката “Живот” да се приема като начин човек и близките му, да бъдат обезпечени при неприятно събитие.
Винаги е добре да се мисли и за застраховка “Живот”,  особено когато се тегли кредит. Препоръката на Ангелова е, тази застраховка да се направи с банката от която се тегли кредита, защото самата банка получава по-добри условия за тези застраховки. Задължително при сключване на такава полица е да се вземе копие от документа и да се прочетат покритите и изключените рискове.

Не е лесно да се направи избор на застрахователна компания, защото всички предлагат различни условия - имат различни рискове, различни допълнителни покрития. Съветът на експерта е първо да се погледне какви са покритите рискове. Добра идея е да се погледне и рискът “Земетресение”, тъй като София е сеизмична зона, а този риск не се предлага в основното покритие. Основното покритие обикновено включва рисковете “Пожар”, “Природни бедствия”, “Злоумишлени действия от трети лица”. Важно е да се погледне и дали компанията, където ще се застраховаме, е стабилна.

Не е лошо да се използват и услугите на брокери, защото застрахователната услуга е сложна и има много общи условия, които само брокер може да предаде на човешки език, както и да помогне със съвет. Отделно от това, брокерът има поглед и върху обезщетяването на клиентите. Трябва да се има предвид например, че кражбата е диференцирана, като условието за настъпване на застрахователно събитие е да има взлом, т.е. да си личат следи от влизането на крадец в дома или колата. С модернизирането на кражбите и застрахователите предлагат услуга като “кражба с техническо средство”.
Клаузата “Самоучастие” в застраховката е разпространено в западните страни. Става дума за от 2-5% от застрахователната сума, който клиентът трябва да покрие сам, т.е. ако е застрахован апартамент, то при възникване на щета, първите 1000-2000 лв. ги покрива клиентът. В България този тип застраховки касаят само риска “Земетресение”.

Друг съвет на Ангелова, е застраховката на домашното имущество да се сключва със застраховка “Отговорност към трети лица”. Това означава, че ако в дома ни стане ВиК авария или просто наводним съседа си, то щетите, които ще му бъдат причинени, ще бъдат поети от това покритие, което е незначително като цена - между 2 и 10 лв. на година, а спестява много неприятности със съседите.

Важно при застраховките е да се реагира навреме и да се уведоми застрахователят за настъпилото събитие възможно най-скоро. Най-често срещаният риск по застраховка на домашно имущество, е ВиК авария, щетите са между 200 и 1000 лв. в зависимост от сериозността на аварията. Препоръката на Ангелова е, когато се случва застраховка, да се провери покриват ли се разходите за възстановяване и установяване на щетата. Всеки застраховател в рамките на 15 дни трябва да се произнесе по претенцията на застрахования.