Технологиите и съвместните проекти - път към справяне с повишаването на въдушния трафик в ЕС

3
Снимка: Лили Големинова

В испанската столица Мадрид продължава най-мащабното събитие в сферата на контрола на въздушния трафик за годината - ATM Congress. 8000 участници, 200 специални гости, 253 щанда, представящи най-новите тенденции, свързани с всеки аспект и елемент от контрола на въздушното пространство - от дигитални кули, които биха могли да контролират трафика на три и повече летища от разстояние, през иновативни системи (като тази, която предстои да замени настоящата на големите испански летища), през най-модерните дронове, до слушалки за пилотите.

България е представена в рамките на проекта Danube Fab, който е част от ключовата за ЕС стратегия, свързана със SES ( Single European Sky - Единно европейско небе). Danube Fab обединява 10 летища в Румъния и България, като от тях две са български - София и Варна и се работи съвместно за справянето с повишеното количество полети и за намаляване на закъсненията. На фона на предоставената на конгреса информация, че през миналата година всеки пети полет в Европа е бил със закъснене, точността на летищата в рамките на Danube Fab е впечатляваща - над 99 процента. Разбира се, тук говорим за несравнимо по-малък поток от пътници и полети, но и всяко от включените летища има ръст за последните 2 години. 

И като говорим за натовареност и закъснения, на впечатляващия общоевропейски щанд на конгреса в Мадрид, представляващ съвместно всички европейски агенции и структури, свързани с контрола на въздушното пространство и неговата сигурност, има огромен екран, показващ в реално време закъсненията на различните летища. Вече трети ден неизменно на първо място по закъснения е амстердамското Схипхол, като средното закъснение там варира от 30 до 45 минути. Други летища, които имат сериозни проблеми със закъсненията са лондонското "Хийтроу", "Ататюрк" в Истанбул и летището в Цюрих. Да не забравяме обаче, че именно "Хийтроу" и "Схипхол" са в Топ 5 на най-натоварените летища в света. 

В рамките на ЕС се работи усилено за справяне с повишения въздушен трафик.

Авиационният сектор в Европа създава 1 милион и 400 хиляди работни места на този етап (като добавим и свързаните сектори цифрата скача на близо 5 милиона), като финансовия принос към европейския брутен вътрешен продукт е в рамките на 110 милиарда евро.

Програмата SESAR, създадена през 2014 година, цели технологичното обновяване и въвеждането на точните иновации в сектора на въздушния контрол. В Мадрид има представени немалко финансирани от тази програма (в близка, но не определяща продуктите връзка с бизнеса) проекти на различен етап от техното разработване, тестване и въвеждане в употреба. Сред тях е многопластовият и многопосочен Ubifly, който е свързан с дроновете и тяхното интегриране в общата европейска въздушна система. Те работят по много и различно малки проекти, сред които е използването на дронове за пренос на кръвни проби от една болница в друга (като пример бяха дадени уж близки болници в Брюксел, разстоянието между които в час пик не може да бъде преминато достатъчно бързо от автомобили), както и създаването на първия безопасен въздушен коридор в Африка за пренос на животоспасяващи медикаменти и храна, съвместно с УНИЦЕФ. 


Галерия