Ще разберем хиляди истини за нашия живот, когато открием друг в Космоса, смята астрономът Ева Божурова

На крачка ли сме от откритието на друг живот във Вселената – този въпрос вълнува учените от НАСА , а и не само тях, след последното откритие на 7 планети с размерите  на Земята, на три от които вероятно има условия за живот. Какво означава това откритие за обикновения човек и защо откриването на друг живот в Космоса ще ни разкрие хиляди истини за нашия собствен? Интервю с астронома Ева Божурова от Астрономическата обсерватория и планетаруим "Николай Коперник" във Варна.

Нова звездна система със 7 планети с размерите на Земята и вероятно с условия на живот. НАСА  обяви за това откритие, Вие в момента даже гледате пресконференцията на НАСА. Как ще коментирате?

До сега са открити около 3 500 планети около други звезди. Астрономите вече смятат, че планетните системи около звездите са нормално и повсеместно явление. Последното откритие е много знаменателно, защото става въпрос за откриване наведнъж на 7 планети, при това всичките 7 планети са с размери близки до размерите на Земята. Става въпрос за звезда, която се намира на 39 светлинни години от нас, което в астрономически мащаб е сравнително близо. Тази звезда е Червено джудже, тя е доста по-малка от Слънцето, значително по-хладна от него и излъчва с мощност 2 000 пъти по-слаба от мощността на Слънцето. И както през зимата, когато ни стане студено ние се примъкваме по-близо до печката, така и тези планети са достатъчно близо до звездата. Предполага се, че три от тях са в т.нар. „обитаема зона“ около звездата. Това позволява върху тези планети да има вода в течно състояние – първостепенна предпоставка за зараждане на живот.

Как може да се разбере това?

Много е трудно да се разбере, тъй като измежду тези 3 500 планети, които до сега са открити,  само няколко -  едноцифрено число - са фотографирани пряко.

А тези 7  за които сега говорим?

Те не са фотографирани пряко. Те са открити по начин, по който са открити повечето от всички екзопланети. Случило се е така, че орбиталната плоскост или равнината , в която се движат около звездата си тези 7 планети, сключва много малък ъгъл с лъча на зрението от земния наблюдател до звездата. Съвременната техника, обаче, е способна вече да улови такива намаления на блясъка.

Сега това като информация към момента какво означава за нас? Какво да разбираме ние обикновените хора от това откритие на НАСА?

Поради спецификата на методите за откриване на екзопланети, най-лесно се откриват най-странните екзопланети такива, които са много големи примерно колкото масата на Юпитер или повече и са много близко до своите звезди. Но с усъвършенстване на наблюдателната техника става възможно да се откриват вече все по-малки планети доближаващи се до масата и размерите на Земята. Това беше трудността , която сега тепърва започва да се преодолява. И точно в това се състои значимостта на последното откритие.

Търсят ли учените от НАСА планета подобна на Земята с условия за живот?

Именно това е една от най-интересните цели! Така или иначе в основата на всичко стои главния въпрос - Сами ли сме във Вселената?. Ние по принцип не можем да дадем дефиниция на живота, тъй като разполагаме с един-единствен пример и няма с какво да го сравним. Но общия признак, от който изхождаме е сложността. Животът е неимоверно сложно явление. Несравнимо по сложност с всички други явления.

Въпросът вече не е „дали“, а „кога“ ще бъде намерена следващата Земя. Това ли е най-важният въпрос пред астрономите?

Може би...Ако не е най-важния е един от най-важните.

Какво ще се случи когато бъде намерена „втора“ Земя?

В момента, в който ние открием друг живот, ние отведнъж ще разберем хиляди нови истини за нашия собствен живот. Тъй като, аз ви казах, ние сега и дефиниция не можем да дадем на понятието „живот“ понеже няма с какво да го сравним.

Естествено пространство във варненската Градска галерия

Проектът “Естествено пространство” на художници от Австрия и други страни, сред които и България, гостува от 28 март до 18 април 2024 г. в Градската художествена галерия “Борис Георгиев” - Варна. 16 автори се представят в три зали на Варненската галерия с около 70 произведения. Събитието се организира с подкрепата на посолството на Австрия в..

публикувано на 28.03.24 в 08:45

Учени: Плаващи платформи - най-добрият вариант за ветрогенератори в Черно море

Единствената възможност за изграждане на ветрогенератори в Черно море е те да бъдат разположени на плаващи платформи. Това каза за Радио Варна директорът на Центъра по хидро- и аеродинамика към БАН във Варна доц. Николай Марков. Той уточни, че тези плаващи платформи трябва да имат специфични характеристики, съобразени с условията в Черно море. В..

публикувано на 27.03.24 в 09:49

Sean Killian (VIO-LENCE): Хората сами се вкарват в проблеми, когато изказват мненията си в социалните медии

Интервю с Sean Killian (VIO-LENCE) На 29 март за първи път траш култът от Бей Ериа VIO-LENCE ще направи концерт в България. Поканата е от „BGTSC”, мястото – клуб „Mixtape 5”. От средата на 80-те до днес VIO-LENCE успяват да издадат само три албум, но те и до днес са сочени от маниаците като образци на траша. От състава в..

публикувано на 27.03.24 в 09:05

Изостава ли екочасовникът в морския туризъм?

800 000 години въглеродните емисии не са надвишавали 300 ppm, а вече сме на 420. За рекордно високите стойности алармира Апостол Пенков, варненският посланик в Европейския климатичен пакт.  В поредния епизод на подкаста "Европа: Ново поколение" показваме последиците от климатичните промени върху морския ни туризъм. С увеличение на нивата на..