Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Първи кадри на „Роза Дамасцена” излъчиха в Балчик

Мария Лалева и част от екипа на филма „Роза Дамасцена“ поставиха финала на Майския литературен маратон в Балчик, организиран от литературен клуб „Йордан Кръчмаров” при читалище „Паисий Хилендарски”.

Присъстващите на литературната вечер на 22 май имаха възможността първи в цяла България да гледат част от филма „Роза Дамасцена”, чийто сценарист и продуцент е Мария Лалева. Режисьор на лентата е Тодор Анастасов, свързващ себе си с Балчик. Голяма част от сценария е писан в Белия град, защото авторката не може да твори без море.

Доскоро Мария Лалева работи като икономист, въпреки че пише поезия още от ученическите си години. Неотдавна помества свои стихове във фейсбук, на които се натъква поетесата Маргарита Петкова и тя става първият редактор на Мария. След това животът й прави рязък завой. Вече има две издадени стихосбирки – „Личен архив“ (2014) и „Не съм ви ближна“ (2016), завършва първия си роман и е сценарист и продуцент на филма „Роза Дамасцена”.

„Това е филм за българската мечта. Няма дрога, мутри, проститутки. Има драматични моменти, защото нашият герои пада и става много пъти. Филмът е за това, че човек, когато следва мечтите си, рано или късно нещата ще му се случат”, сподели режисьорът пред балчишката публика. Ще настояваме да се направи специална прожекция в Балчик. До осми клас съм живял тук”, добави той и заяви, че през октомври филмът ще може да бъде гледан. Актьорът Любо Чаталов (който също бе част от срещата в Балчик) прави роля за Оскар, ще се убедите в това, категоричен е Тодор Анастасов.

Предстои да бъде издаден романът на Мария Лалева  „Живот в скалите“ – име, което подсказва за Балчик. Цитати от него се споделят с голям интерес в социалните мрежи. Догодина се планират снимки по Северното ни Черноморие.

Със сценариста на "Роза Дамасцена" Мария Лалева разговаря репортерът Албена Иванова:

Г-жо Лалева, като каква бихте се представили днес, от какво се издържате?

Сценарист, продуцент на филмовата къща. Издържам се и от продажбата на стихосбирки, но ако разчиташ на това, вероятността да умреш гладен е огромна. Работя по приключване на пълнометражния филм „Роза Дамасцена” – освен сценарист съм и продуцент. Започваме работа и по втори филм. Изобщо в този бизнес се ориентирам. Преориентираме случайността, макар че аз не вярвам в случайности. По най-невероятния начин се падна на мен честта да направя този сценарий – историята на един много интересен човек, много дълбок, много странен и много земен. И това е един изключително упорит човек. Бях ужасно вдъхновена от това да направя от неговата история една съвременна приказка.

Да се върнем към първата стихосбирка „Личен архив”?

 „Личен архив” е писан дълги години, от 16-17-годишна. После спрях, защото реших, че ще се занимавам с икономика. Продължавах да си пиша от време на време, започнах да ги публикувам във фейсбук. Откри ме Маргарита Петкова, стана мой редактор, а Лъчезар Минчев мой издател, а след това и на „Не съм ви ближна”. Във фейсбук тръгна всъщност моята кариера. Аз обичам да оставям миналото в миналото, там му е мястото, но пък задължително е да го помниш като усещане. Усещането ми за „Личен архив”, когато чета стиховете, е една драма, едни разбити сърца. Човек трябва да мине през това. Личният архив е нещо, което вече не си ти, но пък е снимка на това какво си бил.

„Не съм ви ближна”?

Нахалното заглавие на втората ми стихосбирка. Това е спонтанно родено стихотворение. Едно от малкото, писано на един дъх, за няколко минути. И огромното его на всеки творец е веднага да се похвали какво е създал, пускам го във фейсбук. И Маргарита Петкова, и Лъчезар Минчев ми се обадиха и казаха, че това ще е заглавието. То е насочено по-скоро към хората, които слагат маска, които лицемерят, лустрото си го обличат грижливо. Кралят е гол, творецът трябва да е гол и да си носи всички рискове на тая голота. Да, ще те одерат повече от тези, които се пазят, но само това е начинът да си честен към себе си, за да можеш да твориш и да пресъздадеш честно. 

Сценарият на филма „Роза Дамасцена”?

Това е голямата случайна неслучайност в живота ми. Пак от фейсбук тръгва и от откъсите от „Живот в скалите”. Този човек, който ми възложи да правя филма (тъй като филмът е изцяло частно финансиране, няма участие на Национален филмов център), ми разказа историята, искаше да пиша книга. Направих интервю с него, говорихме си 36 часа. Това е драма, с мистични елементи. Покрива един период от българската история, от 1969 година до днес – това е огромен период от време, реално три епохи, ако броим и чисто преходната плюс съвремие и тежък социализъм. Трябваше да свием историята, за да не тежи, да се събере в един пълнометражен филм, да го изтактуваме този филм. Освен че това е филмът за българската мечта, това е филм на ръба на поезията. Много сме били прецизни, особено когато правим диалозите. Искахме всяка дума да тежи на мястото си.

Филмът в момента вече е заключен като монтаж, правим звуковата среда, записваме музика, правим допълнителни корекции, защото имаме приказни елементи в този филм. За мене беше важно да направим приказка. Ще я видим най-вероятно наесен. Преди това ще се явяваме на фестивали, а когато се явяваш на конкурс, част от изискванията са да няма премиера. Пиар стратегията е готова. Убедена съм, че когато дойде мигът, ние ще сме една от продукциите, които ще изненадат българските зрители с премиерата и начина, по който е направена.

Свързвам името на последния ви роман с Балчик – „Живот в скалите”?

Романът ще бъде издаден до края на август. А догодина ще имам сценарий и ще снимаме тук. Гледаме локации  – Балчик и нагоре, до Шабла. Първоначално свързах сценария със Созопол, но Тодор Анастасов каза: „Стига с този Созопол”. И когато дойдох да пиша сценария на „Роза Дамасцена” тук (а аз не мога да пиша без море), се влюбих в Балчик.

Какво ще пожелаете на читателите си от Балчик?

Вие сте ужасно благословени хора, късметлии! Дано осъзнавате. Защото тук въздухът звъни. Той звъни на много малко места. В това място има някаква енергия, която е различна. На още едно – две места в България съм го усещала, но Балчик е нещо, което мирише на себе си. Аз го обожавам, тук съм си дома!

Цялото интервю с Мария Лалева чуйте в прикачения звуков файл:




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Анна Заркова

Анна Заркова за събитията от убийството на Луканов и сега: Паметта ни се трие като червило с изтекъл срок на годност

Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..

публикувано на 23.04.24 в 08:30

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..

публикувано на 22.04.24 в 08:15
Илин Димитров

Илин Димитров: Има голяма вероятност заради въздушния Шенген да останем без чуждестранна работна ръка през летния сезон

Туристическият бранш и това лято ще бъде изправен пред проблема с липсата на кадри и това не е новина. Това каза в обзорното предаване на РВ „Позиция“ Илин Димитров, съветник на президента Румен Радев по туризъм, образование и култура. „При вноса на кадри тази година е пълна каша, защото Шенген по въздух, позволява на всички, които влизат в..

обновено на 20.04.24 в 15:34

Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY): Иска ми се холивудските филми за викингите да са по-достоверни

Интервю с Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY) Творческият път на LEAVES' EYES започва преди 21 години. В групата се преплитат съдбите на музикантите от ATROCITY. Няма да сгрешим, ако кажем, че ATROCITY е тяхната по-мрачна, а LEAVES' EYES – по-нежна страна. LEAVES' EYES издадоха „Myths of Fate”, заради който идеологът зад двете групи..

публикувано на 20.04.24 в 15:15

Лекото метро по бул. "Цар Освободител" може да се замени и от електрически автобуси, ако е целесъобразно

"Лекото метро" във Варна ще бъде предимно „потопено“, по земя, а не чрез повдигнато на колони. Шумовото натоварване ще бъде многократно намалено. Това предвижда проектирането на разширението на варненския булевард „Цар Освободител“ според инж. Кольо Червенков. Като част от инженерния екип в проекта, в обзорното предаване на РВ „Позиция“,..

публикувано на 20.04.24 в 15:03

Собствените несгоди в България карат хората да се съмняват в Европейския съюз

Иван Люцканов е създател на проекта "Землевеж" , който представя статистически данни, представени по достъпен начин. Той у частва в подкаста "Европеец", посветен на евроизборите и перспективите пред Европейския съюз,  а домакин на събитието беше Концертното студио на Радио Варна.  "Х аресва ми да мисля, че мотото на подкаста е: "Светът и..

публикувано на 19.04.24 в 08:25
Пламен Манушев

Пл. Манушев: Липсват технически кадри у нас. И със средно образование, и с висше

За много сериозна липса на интерес да се изучават и работят професиите на корабни строители и инженери, алармира Пламен Манушев, вицеадмирал от запаса, който сега работи като консултант военни проекти и развитие в корабостроителния и кораборемонтен завод „Делфин“ във Варна. Според Манушев отливът от тази професия е от доста години, а в момента..

публикувано на 18.04.24 в 09:26