Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Моряшката любов ръжда не хваща

Атанас Иванов е прекарал по-голямата част от живота си в морската шир. От 1967 година започва да плава уж за година-две, а годините като вълни се нижат, та чак до пенсия. И сега, когато е пенсионер, не го свърта вкъщи. Все морето го тегли. На брега пуска котва, иска да посреща изгреви и да изпраща залези, да е в магията на морското очарование.  За да е в близост до синята омая става охрана в заведение на крайбрежната алея във Варна. Към края на това интервю солени морски сълзи бликнаха в благия му поглед. Нормално е да има чувства, когато човек е вложил толкова любов в работата си. Силните мъже са канари с добри сърца. Интервюто с Атанас Иванов направи Ваня Славова:

-Разкажете ми за най-интересните си преживявания в морето...

-Аз, ако взема да разказвам случки, те са много.

-Все пак, някоя по-интересна!

-Бяхме със старите кораби още, "Аргос" се казваше нашият, по река Ганг нагоре, в Калкута бяхме. И там идваха различни хора., търговци...И един възрастен човек идваше, казваше се Чампала, д-р Чампала. Аз, като идваше, му давах ябълка. Човекът се радваше много. И веднъж каза: "Тоз кораб ще потъне". "Аргос" бе корабът, тогава направих 19-месечен рейс, младо момче бях. Връщаме се в България, сменя се целия екипаж. Качва се новият екипаж, корабът тръгва на рейс, вече под новото име "Гоце Делчев". И потъна корабът.

-Как е познал този човек, че корабът ще потъне?

-Не знам как е познал, но тоз кораб потъна. В Палермо, на остров Сицилия.

-Загинаха ли моряци?

-Не, не. В пристанището стана инцидентът. Дава и взема морето, взема от здравето на моряка.

-Личният живот страда ли поради моряшката професия, семейството?

-Страда, че се лишават с месеци, мен ме няма. Най-дългият ми рейс е 19 месеца. Дъщеря ми израсна без баща кажи-речи и сега е в чужбина, там живее, там работи, много е добре. Аз съм тук, пазач в момента, на това заведение.

-Днешните моряци нямат толкова дълги рейсове. Повечето ходят на 4-5 месечни контракти. Каква е разликата с предишните моряци?

-Аз почнах да пътувам 1967 година. Катерът в музея, който е, торпедният, на него служих три години и един месец. Сега моряците не са така сплотени както старите. Сплотени колективи бяхме, а сега няма такова нещо. Голяма е разликата между старите моряци и сегашните.

-Кой град е най-гостоприемен за чужденци, от местата, на които сте били?

-Където има музеи съм се чувствал добре. Бяхме в Балтимор, там отидохме на екскурзия, американец ни води да разгледаме. В Белия дом съм влизал. Гостоприемни са в Япония.

-Вие връщахте ли се различен след всеки рейс?

-Да. Тръгваме от Япония. Предупреждават ни да не тръгваме, че ще ни сполети тайфуна Билда. Ние тръгнахме, едва се спасихме и чак до Кейптаун, нос Добра Надежда, тогава каналът беше затворен още, и си казах: "само да се прибера в България, хвърлям багажа и повече на кораб няма да стъпя." Да, ама от Кейптаун до Гибралтар, после навлязохме в Средиземно море, дето казват моряците: толкова е тихо, че мравките вода пият, огледало. И пак продължих да пътувам. И всеки рейс ми е различен-с хубави и с лоши неща. Различни държави, градове, на островите съм ходил-Сицилия, Кипър и Малта. Реки много съм посещавал. Най-много ми харесва реката Мисисипи.

-Какво представлява?

-Плавателна, голяма и права е. Докато Парана, като ходих за Росарио, Аржентина, тя много лакътуши и е много красива. По Ганг съм плавал, по Лаврентий за Квебек, Канада.

-Все ми е чудно каква е тази моряшка любов към морето, която загърбва всичко останало на сушата?

-И аз не мога да дам отговор. Просто и аз, уж тръгнах за една-две години, пък се пенсионирах.

-И сега, макар и пенсионер, сте отново близо до морето.

-Влече ме ( просълзяане ), предлагаха ми да плавам, но съм с операции, не мога вече.

-Поне сте видели свят, има какво да разказвате и да си спомняте.

-Касети нямам, но имам снимки.

-Важно е това, което остава в сърцето за вас лично.

-Да, разказвам вкъщи и на приятели.

Интервюто може да чуете в звуковия файл:





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Мелодия и ритъм на формата" - изложба на скулптора Ангел Атанасов във Варна

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя самостоятелна изложба на Ангел Атанасов - скулптор, чиито творчески интереси са съсредоточени върху чистите форми. Изложбата включва 12 скулптури, изработени в бронз и 4 в дърво, обединени от името “Мелодия и ритъм на формата”. Ангел Атанасов завършва Националната художествена..

публикувано на 25.04.24 в 08:20
Факсимиле от проекта за трасе на лекото метро във Варна, публикуван в сайта на Община Варна

Арх. Христо Топчиев: Проектът за бул. „Цар Освободител“ дава приоритет на автомобилите

Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско,  държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират  обществено обсъждане,  от..

публикувано на 24.04.24 в 07:58

Ани, която бяга с кауза и заразява с добро!

Да бягаш с кауза, за да помогнеш на друг. Това прави от близо две години Анна Христова, която е успешен маркетинг специалист. Макар и със сериозен дефицит на желязо, чисто здравословно, Анна се мобилизира, за да продължи да бяга с кауза и да заразява с добро още повече хора от своето обкръжение. Тя участва в маратони и полумаратони в..

публикувано на 23.04.24 в 16:08
Анна Заркова

Анна Заркова за събитията от убийството на Луканов и сега: Паметта ни се трие като червило с изтекъл срок на годност

Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..

публикувано на 23.04.24 в 08:30

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..

публикувано на 22.04.24 в 08:15
Илин Димитров

Илин Димитров: Има голяма вероятност заради въздушния Шенген да останем без чуждестранна работна ръка през летния сезон

Туристическият бранш и това лято ще бъде изправен пред проблема с липсата на кадри и това не е новина. Това каза в обзорното предаване на РВ „Позиция“ Илин Димитров, съветник на президента Румен Радев по туризъм, образование и култура. „При вноса на кадри тази година е пълна каша, защото Шенген по въздух, позволява на всички, които влизат в..

обновено на 20.04.24 в 15:34

Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY): Иска ми се холивудските филми за викингите да са по-достоверни

Интервю с Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY) Творческият път на LEAVES' EYES започва преди 21 години. В групата се преплитат съдбите на музикантите от ATROCITY. Няма да сгрешим, ако кажем, че ATROCITY е тяхната по-мрачна, а LEAVES' EYES – по-нежна страна. LEAVES' EYES издадоха „Myths of Fate”, заради който идеологът зад двете групи..

публикувано на 20.04.24 в 15:15