Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Анри Кулев: Проблем на фестивалите и съвременното кино е публиката

| обновено на 13.09.17 в 10:57

Варна от днес отново е домакин на Международния фестивал на анимационния филм. В предаването "Новият ден" известният български художник-аниматор и режисьор Анри Кулев разказа:


Нивото е традиционно добро, защото фестивалът традиционно събира реколтата на най-доброто от целия свят през годината. Обикновено 10-15 % са много добри филми, да не кажа изключителни. Мисля, че е много високо и много добро. Винаги съм твърдял, че варненската публика може да види една анимационно бижу, да го нарека, защото съчетава в себе си креативните, измишляшки, режисьорски, художнически филми с едно по-комерсиално, по-детски и по-различно анимационно кино от това за възрастни. Така че, в общата палитра има един много добър резултат!

Очаквате ли, че някои от филмите, които ще бъдат показани тук, след това ще се бори за Оскар в секция „Анимация”?

Не знам тази парализа в българина на  темата „Оскар”... Колкото сме по-далеч от този нещастен „Оскар”, толкова по-страстно го желаем! Това си е американско състезание, чуждоезичните филми са в една секция и не съм сигурен дали има друга секция за анимация, освен англоезичната. Канадския филм на Ушев така приповдигна българина, че го накара да чувства и той носител на „Оскар” дълго време, в което няма лошо, разбира се! Много е хубаво. Нищо не очаквам, защото всяка награда е сама за себе си и като човека си носи съдбата. За да се участва в такова състезание трябва да стои солидна организация зад теб. Филмът на Ушев е от канадската анимационна асоциация (National Board of Canada). Той е активно подпомаган, търсен, той е един обгрижван филм. Нещо, което не може да се каже за нито един български или европейски филм. Във Варна между нас е носителят на „Оскар” Александър Петров и ще бъде в журито. Той също няма руски „Оскар”, той има канадски „Оскар”, понеже Канада настоява много и тя иска да има „Оскар”-и и тя ги получава. А не съм сигурен в Русия някой дали иска. Александър Петров е изключителен рисувач, много добър аниматор. Неговият филм „Старецът и морето” по Хемингуей взе „Оскар” преди десетина години – едно изключително произведение!

Имахме възможност да го гледаме във Варна.

Да, сега ще има и негова ретроспектива.

Каква анимация Ви е интересна да гледате в момента?

Гледам с еднакво удоволствие и 3D, и класическа анимация, и пясъчна, и живопис. Опитвам се да внуша това и на студентите, че животът е много пъстър, че нещата са много различни, че един артист трябва да се занимава със всичко. М.г. направих един пълнометражен „Пук” по текста на Валери (б.ред. Петров), по приказката. Той се въртя във Варна и сега ще го покажем отново.

Тук беше неговата премиера. Сега отново идвате с премиерен филм - „Вятър работа”.

Да, това е един 12-минутен черно-бял анимационен филм. Преди повече от 25 г. направих „Веселякът”, който беше толкова мощен и добре сложен филм, че още седи нормално и ни държа топло тези 25 г. (смее се) сега е следващата тема от серията, да я наречем за „знамената”. Темата за „раждането” – как от „знамето” на бащата и майката се ражда „знамето” на детето, т.е. една метафора за идеите.

Реакцията на публиката важна ли е за Вас?

Аз първо очаквам публика, а после реакцията й! Защото проблем на всички фестивали и на съвременното кино е публиката. Защото там, където киното е живо, а в България то е полуживо, залите са пълни. Там, където е живо не се крадат филми от интернет, не се гледат турски сериали, а се гледат национални. Това е въпрос на национална регулация. Същевременно си давам сметка, че публиката е свикнала доста лениво да гледа едни дълги анимации на Pixar или на Disney, едни приказки и да се унася в някакви розови мечти. Докато анимационното кино, особено европейското, това което го има и във Варна, е много късо и динамично, филмите са 10-на минути. Трябва да се сменя рязко настроение, когато се натрупват едни качества едно върху друго, човек с невъоръжено око за този вид кино изпуска нишката, почва да му се струва досадно. Но съм убеден, че тези филми трябва да се гледат и варненската публика има този шанс! Това е бъдещето по някакъв начин, затова и 7-ма година правим анимационни работилници за децата на Варна с лектoри от Белгия и Франция Жан-Люк Слог и Карин Миралес.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Факсимиле от проекта за трасе на лекото метро във Варна, публикуван в сайта на Община Варна

Арх. Христо Топчиев: Проектът за бул. „Цар Освободител“ дава приоритет на автомобилите

Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско,  държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират  обществено обсъждане,  от..

публикувано на 24.04.24 в 07:58

Ани, която бяга с кауза и заразява с добро!

Да бягаш с кауза, за да помогнеш на друг. Това прави от близо две години Анна Христова, която е успешен маркетинг специалист. Макар и със сериозен дефицит на желязо, чисто здравословно, Анна се мобилизира, за да продължи да бяга с кауза и да заразява с добро още повече хора от своето обкръжение. Тя участва в маратони и полумаратони в..

публикувано на 23.04.24 в 16:08
Анна Заркова

Анна Заркова за събитията от убийството на Луканов и сега: Паметта ни се трие като червило с изтекъл срок на годност

Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..

публикувано на 23.04.24 в 08:30

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..

публикувано на 22.04.24 в 08:15
Илин Димитров

Илин Димитров: Има голяма вероятност заради въздушния Шенген да останем без чуждестранна работна ръка през летния сезон

Туристическият бранш и това лято ще бъде изправен пред проблема с липсата на кадри и това не е новина. Това каза в обзорното предаване на РВ „Позиция“ Илин Димитров, съветник на президента Румен Радев по туризъм, образование и култура. „При вноса на кадри тази година е пълна каша, защото Шенген по въздух, позволява на всички, които влизат в..

обновено на 20.04.24 в 15:34

Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY): Иска ми се холивудските филми за викингите да са по-достоверни

Интервю с Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY) Творческият път на LEAVES' EYES започва преди 21 години. В групата се преплитат съдбите на музикантите от ATROCITY. Няма да сгрешим, ако кажем, че ATROCITY е тяхната по-мрачна, а LEAVES' EYES – по-нежна страна. LEAVES' EYES издадоха „Myths of Fate”, заради който идеологът зад двете групи..

публикувано на 20.04.24 в 15:15

Лекото метро по бул. "Цар Освободител" може да се замени и от електрически автобуси, ако е целесъобразно

"Лекото метро" във Варна ще бъде предимно „потопено“, а не повдигнато чрез колони. Шумовото натоварване ще бъде многократно намалено. Това предвижда проектирането на разширението на варненския булевард „Цар Освободител“ според инж. Кольо Червенков. Като част от инженерния екип в проекта, в обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“, Червенков..

публикувано на 20.04.24 в 15:03