През вековете пътят Ел Камино е бил изминат от хора с различни професии и социален статус, с различно обществено влияние. По него са вървели както забележителни личности в световната история, като Карл Велики, крал Алфонсо II, папа Каликст, така и фермери, свещеници, просяци и пътешественици.
През октомври 1987 г. Камино де Сантяго е обявен за първия европейски културен маршрут от Съвета на Европа. Той е част от списъка на световното културно и природно наследство на ЮНЕСКО.
Френският маршрут на Ел Камино е най-популярeн за туристите, решили да осъществят едно от най-забележителните пътешествия в живота си. Той е с дължина 780 км. и започва от Сен Жан-Пие-дьо-Пор във Франция, преминава през Пиренеите и почти цяла Северна Испания, и достига до Сантяго де Компостела. Налице са още десетки маршрути, започващи от три различни държави – Франция, Испания и Португалия. Oсновно предизвикателство за успешния преход е дългото разстояние, което трябва да се измине в продължение на няколко дни. В случай, че изминете 100 км. пеша или 200 км. с велосипед или на кон, получавате сертификат „Компостела”.Гинка Желязкова е адвокат от Варна. Решава, че има силите и желанието да измине Ел Камино. Отнема й един месец. Ваня Славова я попита за мотивите, с които е взела това решение:
През последните години имах усещането, че тъпча на едно място. Имах нужда от презареждане.
И как се почувствахте? Този път подейства ли Ви презареждащо?
Чувствам се изключително добре. Доказах на себе си, че мога и че трябва да продължа напред. На пътя нямаше намусени, нямаше сърдити хора. Особено вечер, когато се събирахме на местата за нощувка, се пееха песни. Беше много емоционално.
До днес 53-ма българи са изминали традиционния път на Камино - Франсес. Статистиката се води от една българка, чийто живот се е променил след като самата тя изминава този път. Сега тя заедно със своя приятел, когото е срещнала на този път, имат хостел, където посрещат пилигрими.
Колко време Ви отне това пътуване?
За мен Камино продължи 1 месец. Почивала съм само един ден по здравословен проблем заради крака си. Ежедневно изминавах 25-30 километра. Имаше и дни с по-малко километри...
Труден ли е пътят?
Не мога да кажа, че е много труден. Но ако човек започне от началната точка, трябва да премине едно разстояние от 28 километра през Пиренеите, да се изкачи от надморска височина 200 метра до 1700 и обратно да слезе на 1000. Преходът беше изключително труден, но не е невъзможно!
Моят съвет е, ако човек е готов, да тръгне сам. По пътя срещнах и групи, кой както прецени. По трасето има места за спане. Помещенията за спане са общи. Спала съм и в спални с 60 човека, и в такива с 10. Това зависи от типа собственост - има и общински, има и такива, които се поддържат от доброволци. Пътят Камино през 1987 година е обявен от Европейския съвет за най-стария културен маршрут на Европа и в последните години той е много посещаван.
Какви финансови средства са необходими за подобно пътуване?
В най-общи линии - човек може с 10-15 евро на ден. Всичко зависи от самия теб. По пътя има магазинчета и всичко е осигурено. Аз самата ядях ядки и малки енергийни блокчета. Носех много вода. Вечер в местата за спане имаше кухни, където всеки може сам да си приготви храна. Може да си купиш за около 7 евро така нареченото пилигримско меню. Всичко е много добре уредено. Ако съм жива и здрава, ще повторя пътя Камино.
Препоръчвате го и на ваши близки?
Препоръчвам го на тези, които са убедени, че искат да го направят и имат най-вече вярата в себе си. Аз бях убедена, че искам и мога да го направя.
Когато на 6-стия или 7-смия ден бях много уморена, а и времето беше доста мрачно, срещнах едно малко кученце на мястото, където бях спряла за почивка. Аз много обичам кучетата, имам и домашен любимец. Говорех му като на моето куче. То само се въртеше около краката ми и когато тръгнах отново на път, то вървеше пред мен и се обръщаше да ме потърси, ако бях много изостанала. Вървя с мен до следващото населено място и там се върна обратно.
За мен това беше знак, че трябва да продължа.
Цялото интервю с Гинка Желязкова може да чуете в звуковия файл:
Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско, държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират обществено обсъждане, от..
Да бягаш с кауза, за да помогнеш на друг. Това прави от близо две години Анна Христова, която е успешен маркетинг специалист. Макар и със сериозен дефицит на желязо, чисто здравословно, Анна се мобилизира, за да продължи да бяга с кауза и да заразява с добро още повече хора от своето обкръжение. Тя участва в маратони и полумаратони в..
Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..
Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..
Туристическият бранш и това лято ще бъде изправен пред проблема с липсата на кадри и това не е новина. Това каза в обзорното предаване на РВ „Позиция“ Илин Димитров, съветник на президента Румен Радев по туризъм, образование и култура. „При вноса на кадри тази година е пълна каша, защото Шенген по въздух, позволява на всички, които влизат в..
Интервю с Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY) Творческият път на LEAVES' EYES започва преди 21 години. В групата се преплитат съдбите на музикантите от ATROCITY. Няма да сгрешим, ако кажем, че ATROCITY е тяхната по-мрачна, а LEAVES' EYES – по-нежна страна. LEAVES' EYES издадоха „Myths of Fate”, заради който идеологът зад двете групи..
"Лекото метро" във Варна ще бъде предимно „потопено“, а не повдигнато чрез колони. Шумовото натоварване ще бъде многократно намалено. Това предвижда проектирането на разширението на варненския булевард „Цар Освободител“ според инж. Кольо Червенков. Като част от инженерния екип в проекта, в обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“, Червенков..