Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

87% от българските деца използват интернет

87% от българските деца са в интернет, всяко 5-те дете е имало среща с човек, с когото се е запознало в социалните мрежи, а 48% от децата не могат да различат в тази среда дали една информация е истина или лъжа. Дигиталният свят крие невероятен потенциал, но и крие твърде много рискове и опасности.

Това стана ясно днес по време на конференцията на тема: „Състоянието на децата в дигиталния свят през 2017 г.“, организирана от УНИЦЕФ и Държавната агенция за закрила на детето/ДАЗД/. На нея бе представен обширен доклад, бяха разиграни от млади хора скечове и варианти на възможни ситуации, свързани с деца, в социалните мрежи.

Животът на децата вече е невъзможен без интернет, което няма нищо общо с детството на предишните поколения, заяви Мария Хесус Конде, председател на УНИЦЕФ за България при откриването на конференцията. Времената обаче се промениха и тази година годишният ни доклад установи, че цифровия свят промени децата. Което върви в пряка връзка с тяхното опазване от опасностите, които дебнат в него, поясни Конде.

Има около 300 млн. деца по света, които нямат интернет и това трябва да се промени, защото сред тях са и деца в неравностойно положение, живеещи сред лишения, продължи тя. Нашата задача е всяко дете по света да има такъв достъп. Но интернетът, освен потенциал, носи и риск от престъпления, затова е необходимо да повишим информираността на децата и на родителите за това, да ги предпазим от опасностите, които дебнат в дигиталния свят, каза Конде. Важно е чрез различни институции, включително и чрез министерството на образованието, да гарантираме и да предотвратим тези рискове, коментира тя. Цифровите технологии променят детството и децата в България не се различават от връстниците си в други държави, посочи представителят на УНИЦЕФ за България.

През 2016 г проучване показа, че 87% от децата в България използват интернет и този процент всяка година се повишава. Но трябва да сме сигурни, че институциите са добре обучени, оборудвани и имат разбиране за опасностите в интернет. За нас като организация е важно как вие тук виждате тези проблеми и какви идеи имате в тази посока, обърна се Конде към участниците в конференцията.

Трябва да подпомогнем по-най добрия начин инициативите, свързани със сигурността на децата в дигиталния свят и затова ще работим активно на ниво правителство, в рамките на консултативния орган с участието на деца и на другите институции в България, заяви председателят на ДАЗД Офелия Кънева, която е съорганизатор на форума. Тя изрази надежда, че всички, които полагат усилия в тази сфера, ще се присъединят категорично към предстоящите инициативи , и това ще са всички заинтересовани и ангажирани с тази проблематика.

Дигиталните технологии са променили света, но те са променили и самите деца, заяви при представянето на основния доклад Клара Сомарин, специалист „Закрила на детето, експлоатация и насилие” от централата на УНИЦЕФ. В Африка над 60% от децата нямат интернет, докато в Европа този процент е 4, каза тя, за да представи нивото на икономическото разделение и неравенствата по света. Тези цифри говорят за маргинализация на определени слоеве от населението, на цели държави и региони, което намалява шансовете им за успех в живота. От друга страна насилието, сексуалните престъпления и агресията навлязоха и в интернет, по начин сходен с този, който е в самия живот. Никога не е било по-лесно, отколкото сега- в интернет, да се стигне до едно дете и да се превърне то в жертва. Най-трудното за правоприлагащите органи е постоянно променящата се среда на технологиите, посочи Сомарин. А родителите много малко знаят колко лични данни децата могат да качат в интернет и този потенциален риск е огромен. В зависимост от културния контекст на дадена страна в по-голяма или по-малка степен се нарушават правата на децата, но това е информация, която в повече случаи не е известна на родителите, отбеляза Сомарин. Видовете рискове за децата в интернет са: сексуално изнудване и съблазняване, стават жертви на нападение на връстници, кибертормоз, често децата сами се подлагат на риск като дават ненужна информация и др. Всички знаем, че повечето деца имат положителни изживявания в интернет или поне така си мислят, но често те стават зависими от него, преживяват депресия и потиснатост. Това са основните заключения в доклада, но ние имаме и отделни посоки на политиките на УНИЦЕФ, за да защитим децата , посочи представителят на организацията.

На първо място трябва да се осигурят ресурси за свързаност, държавните институции трябва да предлагат точки за влизане в интернет, да гарантират, че съдържанието е приемливо за децата, каза Сомарин. Другата област на политики е да гарантираме, че ако децата се сблъскват с насилие в интернет, това може да промени живота им, дори да стигнат до самоубийство, затова ние трябва да се стремим да подпомагаме правоприлагащите органи. Заедно с това киберпрестъпленията се увеличават и трябва да си сътрудничим с полицията, прокуратурата и съдебната система, защото често има пропуски в законодателството, което препятства разследването. Ние също искаме държавите да разработят адекватен държавен отговор на тази заплаха. България също е подписала един основополагащ международен документ, според който държавните органи трябва заедно да се опитат да се справят с тези престъпления спрямо деца, ръка за ръка и с НПО сектора. Третата мярка за политика е осигуряване на неприкосновеност на личния живот на децата. Това означава, че правителствата и училищата събират данни за децата и трябва да се осигури защита на тези данни във всички платформи, подчерта Сомарин. Четвъртата препоръка за политика е да се работи по отношение на дигиталната грамотност, за да могат децата да са в безопасност. Децата трябва да знаят към кого да се обърнат при проблем. Препоръчително е да се преподава дигитална грамотност в училище и това да стане още в началото на обучението , в началната степен на образованието. Заедно с това се предвижда и подкрепа на възрастните, има добри програми за това. Но децата на първо място трябва да се научат да защитават собствената си неприкосновеност, да ги учим на толерантност в интернет. А и ние трябва да се замислим дали не разкриваме без да искаме информация за децата си, това е също въпрос на умения и знания, каза Клара Сомарин. Родителите, децата и преподавателите трябва да получат обучение за цифровите технологии, защото трябва да са наясно със защитите и паролите. Насърчаваме държавите да поставят децата в центъра на всяка една дигитална политика, която разработват, подчерта представителят на централата на УНИЦЕФ.

Докладът „Състояние на децата по света през 2017 г.” изследва начините, по които дигиталната технология вече е променила живота на децата и техните житейски шансове, и какво може да донесе бъдещето.

Ако се използва правилно и е общодостъпна, дигиталната технология може да промени правилата на играта за социално изключените деца – независимо дали поради бедност, раса, етническа принадлежност, пол, увреждане, разселеност или географска изолация, свързвайки ги със свят на възможности и предоставяйки им уменията, от които се нуждаят, за да бъдат успешни в един дигитален свят. Ако обаче не разширим достъпа до нея, дигиталната технология може да създаде нови разделения, които не позволяват на децата да реализират своя потенциал. И ако не действаме сега, за да сме в крак с бързите промени, рисковете онлайн могат да направят уязвимите деца по-податливи на експлоатация, злоупотреба и дори трафик, както и да доведат до по-трудно доловими заплахи за тяхното благополучие. Този доклад призовава за по-бързи действия, целенасочени инвестиции и засилено сътрудничество в защита на децата от вредите от един по-свързан свят, като същевременно се използват възможностите на дигиталната епоха за облагодетелстване на всяко дете.

Дигиталната технология вече е променила света – и тъй като все повече деца по света са онлайн, тя във все по-голяма степен променя детството.

Младите хора (на възраст 15–24 години) са най-свързаната възрастова група. В световен мащаб 71% от тях са онлайн, в сравнение с 48% от общото население. Един на всеки трима интернет потребители в света е дете или подрастващ под 18-годишна възраст. Все повече доказателства сочат, че децата имат достъп до интернет от все по-ранна възраст. В някои държави е вероятно децата на възраст под 15 години да използват интернет, колкото възрастните над 25 години. Смартфоните подхранват т.нар. култура на спалнята, като онлайн достъпът за много деца става по-личен, по-интимен и по-слабо контролиран. Свързаността може да промени правилата на играта за някои от най-маргинализираните деца в света, като им помогне да реализират своя потенциал и прекъсне междупоколенческите цикли на бедност.

Дигиталните технологии предоставят възможности за обучение и образование на децата, особено в отдалечени региони и по време на хуманитарни кризи. Дигиталните технологии също така позволяват децата да получат достъп до информация по въпроси, които засягат техните общности, и могат да им осигурят определена роля за решаването им. Дигиталните технологии могат да осигурят икономически възможности, като предоставят на младите хора варианти за обучение и услуги за намиране на работа, както и чрез създаване на нови видове работа.

С оглед подобряване на обучението информационните и комуникационните технологии (ИКТ) в образованието трябва да бъдат подкрепени с обучение за учители и подходяща образователна среда.

Дигиталният достъп обаче се превръща в нова разделителна линия, тъй като милиони деца, които биха могли да извлекат най- голяма полза от дигиталните технологии, нямат достъп до тях. Около 29% от младите хора по света – около 346 милиона души – не са онлайн. Африканските младежи имат най-малък достъп до дигиталния свят. Около 60% от тях не са онлайн, в сравнение със само 4% в Европа. Дигиталното разделение надхвърля въпроса за достъпа. Децата, които разчитат по-скоро на мобилни телефони, отколкото на компютри, могат да получат не най-добрия онлайн опит, а тези, които не притежават дигитални умения или говорят малцинствени езици, често не могат да намерят съответното онлайн съдържание. Дигиталното разделение също така отразява преобладаващите икономически несъответствия, като увеличава предимствата на децата от по-богатите среди и не осигурява възможности на най-бедните и най-неравнопоставените деца. Съществува и дигитална неравнопоставеност между половете. В световен мащаб 12% повече мъже, отколкото жени, са използвали интернет през 2017 г. В Индия по-малко от една трета от интернет потребителите са жени.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Средна европейска класа" напуска ПП-ДБ

Още една партия напуска ПП-ДБ – след Зелено движение, и Средна европейска класа обяви, че няма да участва на предстоящите избори с ПП-ДБ и напуска обединението, съобщи БНР.  "Основната причина е нашата твърда и последователна политика срещу порочните практики в модела на управление на ГЕРБ и ДПС. Повече от 12 години сме последователни в нашите..

публикувано на 23.04.24 в 15:53

Вкарват в съда двама, пребили до смърт мъж в Добрич

Двама мъже от Добрич са предадени на съд за убийство, извършено с изключителна жестокост на улица в града. Разследването по случая е започнато на 21 октомври 2022 г., след като жертвата 52-годишен мъж е намерен в безпомощно състояние, а впоследствие умира в многопрофилната болница. Обвинените за тежкото престъпление са на 23 и 30 години. От назначената..

публикувано на 23.04.24 в 15:49
Министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков.

Министър Цоков за коклюша: Засега не е нужно носенето на маски или дистанционно обучение

Според здравните експерти засега не е нужно да се въвежда носене на маски или дистанционно обучение във връзка с нарастващите случаи на заболели деца от коклюш. Това обяви в Шумен образователният министър проф. Галин Цоков, цитиран от БНР.  Министерството следи за ситуацията, но към момента положението се преекспонира основно медийно, коментира..

публикувано на 23.04.24 в 15:37

Темата "Черноморска бодлива акула" бе дискутирана сред рибарския бранш във Варна и региона

Среща на тема "Черноморска бодлива акула" се проведе във Варна по инициатива на Генералната комисия по рибарство за Средиземно море и за Черно море (ГКРСМ) със съдействието на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) и Местната инициативна рибарска група Шабла-Каварна-Балчик. Едно от предизвикателствата пред бранша, не само у нас, но и..

публикувано на 23.04.24 в 15:21

Инженерните специалности са най-търсени в Нидерландия

XX юбилейно издание UniExpo - Образование в BeNeLux+ /Белгия, Нидерландия, Люксембург/ се провежда днес във Варна. Събитието предлага възможност на студенти, кандидат-студенти и техните семейства да се срещнат лично с представители на престижни университети, да посетят полезни семинари и да получат ценни съвети относно процеса на..

публикувано на 23.04.24 в 15:19

Музеите във Варна с лятно работно време от 1 май

От 1 май на лятно работно време преминават следните музеи и обекти в системата на Регионален исторически музей-Варна: -  Археологически музей Работно време: 10:00 – 17:00 часа, без почивен ден -  Музеен обект "Аладжа манастир" Работно време: 09:00 – 17:00 часа, без почивен ден -  Музей на Възраждането Работно време: 10:00 – 17:00 часа,..

публикувано на 23.04.24 в 15:06

Академията на Международния фестивал на червенокръстките и здравни филми от 20 до 23 юни във Варна

Нов  френски  филм ще бъде представен по време на откриването на Академията на Международния фестивал на червенокръстките и здравни филми, организиран от БЧК и Медицинския университет, която ще се  състои от 20 до 23 юни във Варна. Това съобщи на пресконференция Илия Раев, областен председател на БЧК в морската столица.  По време на Академията..

публикувано на 23.04.24 в 14:40