Шофьорът никога не трябва да прави умишлени нарушения на пътя

Цвятко Цвятков, преподавател и инструктор
Снимка: Радио Варна

 В това вярва и на това учи своите ученици варненският преподавател и инструктор Цвятко Цвятков, който днес е на 68 години.

Той е родом от Горен Чифлик, но живее във Варна от 1964 година. Книжката си взима 4 години по-късно от първия път и до днес е преподавател и инструктор в една от големите школи за шофьорски курсове в морската столица.

Започнал е предимно с обучение на професионални водачи, но от 20 години обучава и B категория. Така зад волана и преподавателската маса минават 46 години.

Държи много на правилата и в неговата зала цари строга дисциплина, такава, каквато трябва да има и на пътя. И обича работата си.

Срещаме го по повод Спасовден - професионалният празник на шофьорите.

Защо избрахте професията инструктор?

Харесва ми, обичам работата си и да обучавам младите - на дисциплина и ред най-вече.

Нуждаят ли се младите от дисциплина и ред?

О, да. Когато ги обучаваме възприемат бързо, стараят се да покрият норматива за изпит, но за съжаление след това започват да карат произволно. А това е така, защото трите месеца, за които ги обучаваме, са недостатъчни. Малко е времето да създадеш навик в някой, който е свикнал да нарушава. Нужно е повишаване на броя на часовете, повече тренировки е по-добре.

Какво Ви притеснява в младите хора?

Не могат да се подчинят на Закона. Мислят, че може да не се спазва и това най-много ме притеснява. И не отделят време за четене.

Кое е най-важното, на което се стремите да научите вашите курсисти?

Да изучат правилата перфектно, да се стараят да ги прилагат и никога да не правят умишлени нарушения. Първата ми задача е да науча начинаещите да овладеят автомобила - потегляне и спиране от всякаква позиция. След това да прилагат правилата, т.е. да управляват безопасно. Стремя се да ги науча да управляват икономично и предпазно.

Личи ли си още от самото начало кой ще стане добър шофьор и кой не?

Да. Има такъв показател. Човек, на който веднъж обясниш какво да прави и не се налага да обясняваш втори път - това е перфектният водач по-нататък. А който тръгне трудно, не се занимава, не изучава правилата, не иска да посещава часовете за теорията -  така не става. Теорията е задължителна по закон. Старая се да ги стягам тук, има присъствени списъци, подписи, чекиране и им търся отговорност постоянно. И някои ми се сърдят и казват: "В други школи не е така." При мене е така! На това държа много! И залата ми е пълна.

Освен сериозното, което е в основата на вашата работа, сигурно има и забавна част. Кога се забавлявате и на какво?
Снимка
По време на часа време за забавления нямаме. Но след кормуването започваме да коментираме и тогава вече има най-различни ситуации, включително и смешни. Примерно имаше едно момиченце, Мартина се казваше, на едно и също място минаваме 8 пъти през знак СТОП. Тя все не спира. Накрая пита: "Господине, защо се въртим тука на едно и също място?" Аз не й отговарям. Пак отива към СТОП-а,  минава и никога не спира. И изведнъж аз натискам спирачките, вече на осмия-деветия път, и я питам: "Защо не спираш на СТОП-а? Знакът ни задължава да спрем." И тя се обръща към мен и вика:" Ами този СТОП за мен ли се отнася?".

Кои шофьори са по-добри - мъжете или жените?

Може да се каже, че има жени, които са много добри шофьори и мъже, които са много слаби шофьори.

Какъв съвет ще дадете на всички шофьори?

На пътя трябва да се уважава всеки човек. Никога да не мислиш, че си по-хитър от другия, да има уважение и вниманието изцяло да е насочено към движението. И никога умишлено нарушение на пътя!

Чуйте повече в звуковия файл.

ВИЖТЕ ОЩЕ

Как да намерим баланса между коли и пешеходци?

По-добро разпределение на пространството между участниците в движението във Варна предлагат урбанисти. За тях поставянето на велосипедните алеи върху тротоари е неприемливо. Преместването на кофите за боклук от тротоарите   и намаляване на местата за паркиране са част от стъпките в посока търсене на баланс между всички участници в движението...

публикувано на 21.10.18 в 13:45

Димитър Гърдев: "Времената на изключенията и всепозволеността на Саудитска Арабия приключиха"

След като категорично отричаше в продължение на 17 дни Саудитска Арабия най-после призна, че журналистът и известен критик на управляващите Джамал Хашоги е умрял в консулството на страната в Истанбул. Президентът на САЩ Доналд Тръмп определи случилото се като "неприемливо", но и като "добра първа стъпка от страхотен съюзник". Националната..

публикувано на 20.10.18 в 17:46

Ара Маликян: "Аз съм гражданин на света"

Ексцентричният цигулар Ара Маликян - ливанец с арменски произход и испански паспорт, любим на всички поколения меломани по света, е главното действащо лице на финалния гала концерт от Международния музикален фестивал "Варненско лято". Ара Маликян ще разкаже своята много лична емоционална приказка за "Невероятната история на една цигулка"...

публикувано на 19.10.18 в 16:04

Ирина Величкова: У нас има добри закони за авторските права, но няма контрол и наказания

Ирина Величкова е юрист по професия. На фестивала "Златната роза" беше представен  дебютният й късометражен филм "Сън за щастие". Кинотворбата е дипломната й работа от специализацията й по режисура на игрален филм. - Доколко правата на авторите са защитени в България? - Защитени са на ниво закон. Изключително добре защитени с даже. Защото нашият..

публикувано на 17.10.18 в 16:24
Награждаването на победителите.

Старите кранове ще са основен акцент на пристанището и след превръщането му в зона за почивка

Продължаваме да ви представяме идеите на младите архитекти за бъдещия облик на пристанище Варна-Изток. След като ви запознахме с проекта на българо-турския екип , който беше класиран на второ място в Международния архитектурен пленер на тема "Адаптация на Пристанище „Варна – Изток" , сега е ред на отличниците: екипът Македония/България в състав Ана..

публикувано на 16.10.18 в 15:54

Искрен Пеев: Опазването на морето зависи и от всеки човек

Искрен Пеев е трето поколение моряк. Неговият дядо - проф. Илия Пеев, е преподавател във Военноморското училище, капитан първи ранг от резерва, бил е на подводниците. Бащата д-р Петър Пеев  е бил лекар във Военноморска болница, но преди това е бил на корабите, вкл. на  ветрохода "Калиакра" . От шестгодишен ветроходство изучава и Искрен. Сега е на..

публикувано на 14.10.18 в 18:05

С подкуп и лихва строели църквите през Възраждането

Всички участвали в строителството на храмове в годините на робство, разказва журналистът и краевед Иван Миланов , наследник на главния инициатор за строежа на църквата в село Изгрев - Ханджи Дойчо Янев, който водил и сметките по строителството, а написаното отразява специфичното наречие на тогавашното население. На Петковден храмът..

публикувано на 14.10.18 в 08:10