Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

80 филма от 30 държави в официалната програма на анимационния фестивал

| обновено на 12.09.18 в 22:46
Анри Кулев
Снимка: БГНЕС

Световният фестивал на анимационния филм във Варна се провежда от 12-сти до 16-сти септември във Фестивалния и конгресен център. Конкурсната програма представя актуални и добри филми от анимационния свят. Разширява се и традиционната детска работилница, където децата ще имат възможност да направят собствен филм.

Очакват Ви специализирани лекции, мастър класове, прожекции на студентски филми от университети с профил ,,Анимация”, програми с най-доброто от гостуващите ни фестивали, документални филми, изложби и още много интересни събития.

Какво включва програмата допълва проф. Анри Кулев, който е организатор на фестивала:

-  Включва официалната програма, като начало, която е от 80 филма от 30 държави. Има шест конкурсни пълнометражни програми, което означава, че има шест дългометражни филма, които обикновено са най-интересни за публиката. Има пет конкурсни късометражни, има два конкурсни детски. Знаете, че от години се занимаваме с децата на Варна, с работилниците, тази година отново ще има такива, анимационни работилници и накрая децата ще покажат готовия филм в неделя. Имаме и отношение към всички големи анимационни европейски и световни училища, в които се преподава анимация. Тази година освен Нов Български университет и НАТФИЗ, ще бъде и Единбургският колеж по изкуствата, ЕНСАД в Париж, Филмовото училище в Лодз, Полша.

-  Да разбирам, че все повече млади хора, студенти, предпочитат подобна специалност за своето образование и кариера?

-  Да, не мога да кажа ,,все повече”, но много хора предпочитат, много хора обвързват бъдещето си с анимацията, тъй като тя е в основата на всяко едно движение. Колкото и сложен да е софтуерът, в края на краищата зад него стой човекът, който трябва да се учи, това е една сложна професия, едно изкуство, което се усвоява трудно през годините.

-  Казвате, че е сложна професия. Вие от колко години се занимавате с анимация?

-  Ами май не си спомням вече. Аз съм един стар човек, завърших 1974 г. и ако броя, че и преди това от училище съм започнал, значи някъде от 1969 г., срам ме е да ги смятам.

-  Кои са, според Вас, лидерите в анимацията днес?

-  Много е пъстър светът за този отговор, безспорно в голямата дългометражна анимация, комерсиална бих я нарекъл, с комплимент, разбира се, към това определение, това са американците. ,,Дисни”, ,,Пиксар”, те там се купуват един друг всеки ден и никой не знае кой какъв е. Имайте предвид, че говорим за бюджети от порядъка на 600-800 милиона за филм, представете си какво нещо е. Само за сравнение, подобен анимационен филм, ,,Пук”, го направихме за 400 хил. евро, което прави 800 хил. лева, толкова получихме от Филмовия център.

-  Как се развива европейската част от анимацията?

-  Много добре, защото тук я има тази режисьорската, креативната анимация, тук силите са във Франция, в Германия, в Русия, това са традиционно много работещи по анимацията страни. Обикновено много силни са Китай, Япония. Анимацията е един невероятен начин да разкажеш на децата и на бъдещите поколения фолклора си, да речем, приказките си, съвремието. Традиционно силните страни правят много добра анимация, да не говоря за Англия, за Испания, те имат огромни бюджети, работят и разбира се в основата на всичко е Европейската нотификация  за кино и финансирането на малките национални култури, които за Европейския съюз са от изключителна важност. Ние работим по същата схема само че отново има големи, средния и малки както навсякъде, ние сме към малките, както можете да се досетите.

-  Тоест и финансирането е много по-малко при нас?

-  Много по-малко и затова трябва държавата, телевизиите, те помагат, разбира се, но това не е достатъчно, там трябва да се организират собствени студия, както беше едно време, трябва да има собствено производство. Анимационният фестивал във Варна ще се превърне във фестивал от голяма класа, в момента, в който създадем кино пазар. Тук трябва да се купуват, да се продават, да се правят други неща, но това всичко са пари, дума, без която всички други остават празни.

Почти всички прожекции са безплатни, така че, ако имате свободно време може да посетите Фестивалния и конгресен център във Варна.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Анна Заркова

Анна Заркова за събитията от убийството на Луканов и сега: Паметта ни се трие като червило с изтекъл срок на годност

Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..

публикувано на 23.04.24 в 08:30

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..

публикувано на 22.04.24 в 08:15
Илин Димитров

Илин Димитров: Има голяма вероятност заради въздушния Шенген да останем без чуждестранна работна ръка през летния сезон

Туристическият бранш и това лято ще бъде изправен пред проблема с липсата на кадри и това не е новина. Това каза в обзорното предаване на РВ „Позиция“ Илин Димитров, съветник на президента Румен Радев по туризъм, образование и култура. „При вноса на кадри тази година е пълна каша, защото Шенген по въздух, позволява на всички, които влизат в..

обновено на 20.04.24 в 15:34

Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY): Иска ми се холивудските филми за викингите да са по-достоверни

Интервю с Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY) Творческият път на LEAVES' EYES започва преди 21 години. В групата се преплитат съдбите на музикантите от ATROCITY. Няма да сгрешим, ако кажем, че ATROCITY е тяхната по-мрачна, а LEAVES' EYES – по-нежна страна. LEAVES' EYES издадоха „Myths of Fate”, заради който идеологът зад двете групи..

публикувано на 20.04.24 в 15:15

Лекото метро по бул. "Цар Освободител" може да се замени и от електрически автобуси, ако е целесъобразно

"Лекото метро" във Варна ще бъде предимно „потопено“, по земя, а не чрез повдигнато на колони. Шумовото натоварване ще бъде многократно намалено. Това предвижда проектирането на разширението на варненския булевард „Цар Освободител“ според инж. Кольо Червенков. Като част от инженерния екип в проекта, в обзорното предаване на РВ „Позиция“,..

публикувано на 20.04.24 в 15:03

Собствените несгоди в България карат хората да се съмняват в Европейския съюз

Иван Люцканов е създател на проекта "Землевеж" , който представя статистически данни, представени по достъпен начин. Той у частва в подкаста "Европеец", посветен на евроизборите и перспективите пред Европейския съюз,  а домакин на събитието беше Концертното студио на Радио Варна.  "Х аресва ми да мисля, че мотото на подкаста е: "Светът и..

публикувано на 19.04.24 в 08:25
Пламен Манушев

Пл. Манушев: Липсват технически кадри у нас. И със средно образование, и с висше

За много сериозна липса на интерес да се изучават и работят професиите на корабни строители и инженери, алармира Пламен Манушев, вицеадмирал от запаса, който сега работи като консултант военни проекти и развитие в корабостроителния и кораборемонтен завод „Делфин“ във Варна. Според Манушев отливът от тази професия е от доста години, а в момента..

публикувано на 18.04.24 в 09:26