Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Бензинът в касова бележка - комично решение на високите цени

След двуседмични протести на „жълтите жилетки”,  Макрон отстъпи за акциза на горивата. У нас финансовото министерство ще въвежда касова бележка за горивата на бензиностанциите, която ще показва стойността на ДДС, акциз, продажна и покупна цена на горивото. Известно ни е, че в сравнение с Франция, ние сме на най-ниските нива на акциза. Затова е съмнително какво ще научим от касовата бележка, предложена от българското правителство, като мярка за прозрачно ценообразуване. Калоян Стайков определя мярката като ново безумно „решение” на властта. Икономистът представи аргументите в ефира на предаването POST FACTUM”:

- На касовата бележка няма да пише колко се е увеличил петролът и цената на горивата. Финансовото министерство предлага да се дадат много общи данни, които по никакъв начин не дават допълнителна информация на потребителите на каква цена се купува суровината, кога е купена, защото и това също има значение, какви са технологичните разходи по процеса, каква е печалбата, която се начислява, какви са заплатите и т.н. Всъщност единственото, което обективно може да се види от тази бележка е дължимият акциз и ДДС , понеже това не са два от елементите, които доведоха до протестите.  Като цяло самата идея за тези бележки е безсмислена, понеже по никакъв начин няма да даде прозрачност за това, което се случва на пазара, а и самите протести у нас не са в посока данъци. Смисълът беше да се върви в посока по-голяма конкуренция на пазара, ние обаче вървим в обратната посока. Свръхрегулацията движи пазара в точно обратната посока, което естествено води до по-високи цени.

- Да направим паралел с касовите бележки, които получавахме с фактурите си за ток. Твърде сложно и необяснимо за голяма част от потребителите,  затова ли вече не ги получаваме?

- В един момент стана болезнено ясно, че увеличението на цената на електроенергията, най-вече през зимата на 2013-та година се дължи на добавките за зелена енергия. Това беше използвано за протестите и в момента, в който стана ясно, че това е една от основните движещи сили за увеличението на цената, тези добавки бяха скрити. Това е и аргументът тази бележка, която се предлага сега за горивата, да не показва абсолютно нищо, защото ако условно казано се види къде е заровено кучето, това би означавало още повече протести. Както виждате правителството не иска да се занимава със социални протести, а се опитва да приеме някакви мерки с надеждата, че ще изиграят ролята на отдушник на общественото напрежение. Както в сметките за ток, така и в сметките за горива, крайният потребител не се интересува какво се случва със самата сметка, не е толкова важно бележката да показва тези различни редове, важно е как се образува цената и защо е толкова. Един от големите въпроси, на които управляващите продължават да не дават отговор е защо като се премахнат данъци и акцизи, които при нас са сравнително ниски в сравнение с останалите страни от ЕС, защо преди данъци и такси цената на горивата у нас е сходна с тази от други развити страни от ЕС, например Австрия.

- Значи фокусът трябва да е върху цените на едро?

- Да, цените на едро са сред първите стъпки, които трябва да се предприемат. Между другото, тези цени на едро бяха скрити. Те се публикуваха до 2012 година, но след като Комисията за защита на конкуренцията установи, че има т.нар. ценови паралелизъм между търговците на едро, бяха скрити. Тогава комисията каза, че това се дължи на леснодостъпната информация за цени на едро, според която другите търговски участници се ориентират и поддържат горе-долу едни и същи цени. През 2017-та година КЗК излезе с ново решение по този въпрос и се видя, че ценовият паралелизъм продължава да битува у нас, което показва, че публикуването на тези цени не е било какъвто и да е фактор, който е спомогнал за тези съгласувани практики. Напротив, заличава прозрачността на информацията и оттам нататък потребителите се чудят какво точно се случва.

- Сега очакваме поредния анализ на пазара на горивата и отговор на въпроса - има или няма картел?

- За съжаление този анализ се повтаря доста често и резултатът от него почти всеки път е един и същ. Понякога имаме повече информация, друг път по-малко, но като цяло становището на Комисията е че картел няма, няма съгласувани цени, а ако има такива практики, те едва ли не са нищожни и минават само с предупреждения и заплахи за глоби. И така до следващите две години, до следващите протести, тъй като при нас протестите се случват с цикличност горе-долу на всеки две години.


Цялото интервю на Емилия Николова с Калоян Стайков чуйте в прикачения файл:





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Факсимиле от проекта за трасе на лекото метро във Варна, публикуван в сайта на Община Варна

Арх. Христо Топчиев: Проектът за бул. „Цар Освободител“ дава приоритет на автомобилите

Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско,  държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират  обществено обсъждане,  от..

публикувано на 24.04.24 в 07:58

Ани, която бяга с кауза и заразява с добро!

Да бягаш с кауза, за да помогнеш на друг. Това прави от близо две години Анна Христова, която е успешен маркетинг специалист. Макар и със сериозен дефицит на желязо, чисто здравословно, Анна се мобилизира, за да продължи да бяга с кауза и да заразява с добро още повече хора от своето обкръжение. Тя участва в маратони и полумаратони в..

публикувано на 23.04.24 в 16:08
Анна Заркова

Анна Заркова за събитията от убийството на Луканов и сега: Паметта ни се трие като червило с изтекъл срок на годност

Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..

публикувано на 23.04.24 в 08:30

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..

публикувано на 22.04.24 в 08:15
Илин Димитров

Илин Димитров: Има голяма вероятност заради въздушния Шенген да останем без чуждестранна работна ръка през летния сезон

Туристическият бранш и това лято ще бъде изправен пред проблема с липсата на кадри и това не е новина. Това каза в обзорното предаване на РВ „Позиция“ Илин Димитров, съветник на президента Румен Радев по туризъм, образование и култура. „При вноса на кадри тази година е пълна каша, защото Шенген по въздух, позволява на всички, които влизат в..

обновено на 20.04.24 в 15:34

Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY): Иска ми се холивудските филми за викингите да са по-достоверни

Интервю с Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY) Творческият път на LEAVES' EYES започва преди 21 години. В групата се преплитат съдбите на музикантите от ATROCITY. Няма да сгрешим, ако кажем, че ATROCITY е тяхната по-мрачна, а LEAVES' EYES – по-нежна страна. LEAVES' EYES издадоха „Myths of Fate”, заради който идеологът зад двете групи..

публикувано на 20.04.24 в 15:15

Лекото метро по бул. "Цар Освободител" може да се замени и от електрически автобуси, ако е целесъобразно

"Лекото метро" във Варна ще бъде предимно „потопено“, а не повдигнато чрез колони. Шумовото натоварване ще бъде многократно намалено. Това предвижда проектирането на разширението на варненския булевард „Цар Освободител“ според инж. Кольо Червенков. Като част от инженерния екип в проекта, в обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“, Червенков..

публикувано на 20.04.24 в 15:03