Финландското образование през погледа на един варненски учител

| обновено на 12.04.19 в 11:51
Петко Петков
Снимка: Д.Дончева



Финландската образователна система си струва да бъде видяна отблизо. Точно затова група учители и ученици от Варна не пропуснаха възможността да го направят.Те гостуваха на едно средно училище в град Куопио, по програма Еразъм+  за обмен на учители и ученици. Варненската група е от Средното училище „Св. Климент Охридски” и включваше трима учители и шест ученици. 

Училищата във Финландия впечатляват с перфектната си материална база и с методите на преподаване на учителите, сподели за Радио Варна Петко Петков, директор на училище „ Св. Климент Охридски”. Някои неща, обаче, е по-добре да не бъдат включвани в нашата образователна система, смята той.

Какво Ви впечатли най-силно в училището, в което бяхте?

Материалната база. В кабинета по музика има 20 китари, 20 укулеле, 9 безжични микрофона, 3 кийтборда, всякакъв вид перкусии и мултимедия. Кабинетът по готварство включва всичко от абсорбатора до съдомиялната машина -  ножове, посуда, чаши, чинии и т.н. Такива кътове имаше 6. В материалната база не можем да ги стигнем. Но това, което би могло да започнем да прилагаме у нас, е принципа всеки да взема някакво участие в съответния час. Говоря предимно за часовете по готварство, рисуване и спорт, защото децата придобиват определени умения. След часа по готварство всичко беше измито, лъснато, съдомиялните заредени и пуснати. Чак тогава децата напуснаха стаите. Естествено през цялото време бяха по чорапи.

Същото е и в другите часове. Няма персонал, който да дойде и да изчисти. Децата сами прибират, подреждат, измиват, изчистват и тогава напускат съответния кабинет.

Това, което на мен ми направи най-добро впечатление, е липсата на състезателния и съревнователен дух между децата. Т.е. това, което е при нас - винаги да съм най-добрия спрямо останалите. Там децата не че не се съревновават, но го правят сами със себе си.

Как се случва това?

Какво съм бил вчера, какво съм бил преди месец, какво съм можел преди година. Това е съревнованието - да надскочиш себе си и да покажеш, че можеш повече. Точно това, мисля че трудно би могло да навлезе в нашето образование от психологическа гледна точка. Това, което ми се струва, че не можем да приложим у нас по никакъв начин е отношението между учител и ученик. Говорят си на "ти", по всяко време ученика може да прекъсне учителя, да го поправи, независимо прав ли е или не.

Как е планиран учебният ден?

Занятията започват в 9.00 часа и приключват в 15.00 часа.

При нас кога ще се случи едносменният режим на обучение? Имаме срок от 10 години, за да го въведем.

Моят единствен въпрос е: Това какво помага на работещите родители?

Как са решили проблема във Финландия?

Най-често срещания модел съм видял в Холандия  - единият от родителите работи или надомна работа, или на намален работен ден, съответно с намалено заплащане.

Това означава, че организацията на учебния ден на децата у нас е съобразена с удобството на родителите и не е мислено дали е полезна за децата.

Точно така.

До колко е свободно детето да присъства в час и да взема участие?

Това е другото нещо, за което според мен у нас не трябва да мислим за прилагане и аз не го одобрявам. Детето ако иска слуша, ако не иска не слуша в час. Ако иска пише, ако не иска - не пише. Ако иска си играе на телефона. Казва, че не му е интересно. Едно такова дете видях, изпратиха го в библиотеката, седна там и там стоя до края на часа.

Ако имате право да изберете къде да сте учител - в България или във Финландия - коя страна ще изберете? 

Като мотивация, като условия и като психо климат бих предпочел Финландия. Но като отношение към учител, към институция, като самочувствие  аз съм си българин. Предпочитам тук. За мен едно от основните неща, на които трябва да научим децата е и на обществените порядки - живота в социума. Това включва елементарното говорене на "вие" на по-възрастен човек независимо кой е той. Още повече учителят. Така че, като цяло бихме могли да заимстваме нещо от финландското образование и ако реформата в България най-сетне придобие завършен вид, да се олекоти учебното съдържание, като се приведе в съответствие с информационното общество на 21 век.

Т.е. учителят вече да не е източникът на знания, а посредникът между знанието и децата. Казано по друг начин - учителят да казва на кой сайт и на коя страница може да се намери информацията. Той само да насочва. За съжаление все още в нашето образование учителят е източникът на информация. След начален етап на образование това вече трябва коренно да се промени. До тогава - да. Това е за мен глобалният философски въпрос като крайна цел на реформата, която трябва да извървим в България. Дай Боже, да стане докато се пенсионирам!

Чуйте още в звуковия файл.


ВИЖТЕ ОЩЕ

ПЕРУ: една сбъдната мечта на Кремена Ненкова

Най-хубаво е мечтите да се сбъдват! Дори, когато е минал период от 20 години, за да се оцветят подобаващо цветно с багрите на Рейнбоу маунтин:Планината- дъга . Рейнбоу маунтин представлява цветна планинска област от Перуанските Анди. Част е от много известната Ausangate mountain, която играе и много важна роля в митологията на древния..

публикувано на 19.05.19 в 12:29

Най-красивите върхове са тези, на които не си бил

Книгата „България на крачка от Хималайската корона" бе представена в Радио Варна като част от програмата на Варна – Европейски град на спорта. Авторът доц. Сандю Бешев има богата колекция от спомени и преживявания, свързани с Татрите, Кавказ, Алпите и Памир. Има изкачвания и по върховете на Андите и Монголски Алтай. Има над 500 изкачени върха в три..

публикувано на 16.05.19 в 12:44

Честността и доверието са водещи за стартъп общността

Майкъл Марвин е водещ предприемач от технологичната сфера и един от лекторите, които влизат да преподават във ВСУ "Черноризец Храбър“ в рамките на магистърската програма по предприемачество. Майкъл Марвин е истински гигант в IT-индустрията. Стартирал е и е развил повече от 100 технологични компании и е създател на TechValley, еквивалентът на..

публикувано на 15.05.19 в 11:25

Околосветско пътешествие за две седмици, възможно е

Рали Венкова и съпругът й Живко, заедно с двете си деца Анабел и Рейн, са запалени пътешественици. От Варна са, но живеят в Лондон. Идеята им е да направят околосветско пътешествие. Даниела Стойнова се срещна с тях, за да чуе мечтите им: - За 2020-ста година сме планирали околосветско пътешествие с децата. - С кораб ли? -..

публикувано на 13.05.19 в 10:21

Магията на къната с Цвети

Казва се Цветелина, всички й казват Цвети! Повече от цветна е. И обича цветя. Най-вече да ги рисува с къна! Не е магьосница, но е магична. Заразява с усмивка! И покорява с прекрасен син поглед. Живее в собствен свят и прави света на другите приказен! Душата й е чиста по детски, ръцете й са оцветени като на децата...

публикувано на 11.05.19 в 12:23
Екрем Имамоглу спечели изборите в Истанбул, но Висшата избирателна комисия нареди повторен вот

Турците масово отменят резервации за почивка, за да гласуват на повторните избори в Истанбул

Жители на Истанбул отменят резервации за почивка, за да участват в повторните избори за кмет на метрополията на 23 юни, съобщава в."Хюриет дейли нюз", като се позовава на председателя на Асоциацията на турските туристически агенции Фируз Баглъкая. След като Висшата избирателна комисия нареди повторение на изборите за кмет на Истанбул на..

публикувано на 10.05.19 в 12:32

Христо Йоцов: Преди всичко мисля за преживяването и за историите, които разказват композициите

" Jazz Cats“ е последният проект на Христо Йоцов , създаден през есента на 2016 г. Идеята за тази формация се появява след срещата му с испанския саксофонист Арнау Гарофе . Toй остава силно впечатлен от таланта му и така поставя началото на проекта. Към тях се присъединяват пианистът Любо Цанев и басистът Димитър..

публикувано на 09.05.19 в 13:03