Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Бранд България- начин на употреба

Не е ли време да спрем да наблюдаваме живота си отстрани, да спрем дружно да плачем на "Облаче ле бяло" и да започнем да работим истински за туристическия авторитет на България- за това си говорим днес в предаването "Калейдоскоп". Темата е прагматична- новият туристически бранд България. Що е то? Новият туристически бранд България е обновената марка, с която нашата страна ще се представя пред света- за да ни припознават туристите, да искат да ни гостуват, да се връщат отново и отново, след като са си тръгнали от нашата страна с достатъчно добри впечатления. Възможно ли е това да се случи- питам Ралица Жикова, представител на Обединение за бранд България.
 
С нея си поговорихме по време на работна среща в Белоградчик, на която бяха представени данни от проучвания за разпознаваемостта на страната ни като туристическа дестинация; данни за нагласите на потребителите към туристически продукти; добри практики при създаването на марки за конкретни дестинации. Освен България проучванията обхващат и 10 чуждестранни пазара (Великобритания, Германия, Гърция, Украйна, Русия, Сърбия, Румъния, Турция, Швеция и Чехия). Изследвано е мнението на чуждестранни и български туристи. Проведен е анализ сред чуждестранни туроператори от 15 пазара (Великобритания, Германия, Гърция, Украйна, Русия, Сърбия, Румъния, Турция, Швеция, Чехия, Израел, Македония, Полша, САЩ и Франция), както и сред български туроператори. На базата на тези изследвания са определени четири основни конкурентни пазара на България- Гърция, Турция, Австрия и Чехия. За конкуренти по отношение на летния туризъм се очертават Турция, Гърция, Хърватска, Италия и Испания, а за зимния- Австрия и Италия. По отношение на СПА и балнеотуризма България се конкурира с Чехия.

"Чуждите туристи искат да хапнат кебапчета в България, но не купени от хипермаркет, а направени специално за тях"- категорична е в препоръките си Ралица Жикова.

Ще замени ли успешно новият бранд България българската роза на Паша Христова? Намерението да се работи за доброто име на България в областта на туризма не е от днес. Не е от днес и правилото, че за да си конкурентноспособен на всеки пазар, трябва постоянно да си в крак с времето. Затова екипът, изработил новия туристически бранд България, не остана при ароматния спомен на българската роза, още повече, че се чуват из икономическите среди приказки, че Европейският съюз скоро щял да ни сложи ограничения или съвсем да ни забрани да произвеждаме емблематичното за стара България "гюлово масло"... В края на първата фаза на проекта "Разработване на бранд "България", продуктови и регионални брандове и въвеждане на интегриран бранд мениджмънт" по Оперативна програма "Регионално развитие", при представянето на резултатите заместник министърът на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов заяви:
 
"Туристическият бранд България ще засили емоционалната връзка с туристите и ще направи страната ни по-разпознаваема", като подчерта, че "така дестинация България ще има единни послания и символи, основани на сериозни маркетингови изследвания". Премиерата на бранда и логото "Открий и сподели" ще е през март в Германия. А активната реклама на 12 пазара ще започне през септември 2013 година. Към марката има 10 подмарки за различните видове продукти- ски, морски, спа, селски, винен и други видове туризъм. Изработен е вече и първият регионален бранд "Тракия".

"Ръст от 25% на туристите и приходите очаква държавата през първите пет години от налагането на новия бранд и логото"- смята Иво Маринов.
 
Къде в новата туристическа стратегия на България е регион Северозапад- с този въпрос Ани Цекова отиде при заместник областния управител на Видин Любомир Низамов:

"С анкета по интернет поканихме хората, които се занимават с туризъм да дадат своите предложения. Към всяка община трябва да има изграден Съвет по туризъм. Очакваме през новия сезон раздвижване и при нас"- остана в рамката на общия оптимизъм заместник областният управител на Видин.

В Белоградчик не чакат директиви, а постоянно търсят положителните модели- доказва го учреденият наскоро Консултативен съвет. За идеята разказва Росен Младенов, заместник кмет на Общината. При него бе Иванка Петрова:

"В Консултативния съвет са включени представители на областната и общинската администрация; специалисти от историческия музей в Белоградчик; от Агенцията за регионално развитие и бизнес център Видин; представители на хотелиерския и ресторантьорския бранш; на неправителствени организации, които имат отношение към съхраняване на културно-историческото наследство и туризма; духовници от Видинската Света митрополия; представители на Асоциацията на екскурзоводите; на местното читалище; на спортни клубове и художествено-творчески съюзи. Идеята е тези хора заедно да определят приоритетните дейности и начина, по който те ще се изпълняват. Намерението ни е събраните от туристическия данък средства да се влагат там, където ще са най-полезни и навременни"- обяснява Росен Младенов.

Как се печели доверието на туристите в реални условия в нашия Северозапад, питам Мариана Петрова, собственик на къща за гости в Белоградчик.

"Аз съм отскоро в този бизнес и смятам, че практиката ни учи най-добре. Мисля, че най-важното е да сме усмихнати, положителни, търпеливи- да обясним, покажем, насочим какво трябва непременно гостът да види, опита и усети"- споделя Мариана Петрова.

Ще замени ли успешно новата туристическа марка "България" в съзнанието на наши и чужди туристи традиционната българска роза на Паша Христова? При представянето на новото лого бе обяснето, че основният елемент в рисунъка е слънцето, около което са разположени роза, море, планина, културно наследство. А придружаващият текст гласи "Открий и сподели".
 
Как коментира новото лого министърът на културата Вежди Рашидов:

"Ако новото лого беше съгласувано с министерството на културата, то нямаше да струва милион и 600 хиляди- кич лого като бонбон... Аз вече съм го казвал- България не заслужава толкова примитивно отношение. То е направено от едни хора, които не разбират какво значи запазена марка. Хералдиката е наука, много сериозна наука. А има и съюзи на художниците, има комисии, има експерти професионалисти. Е, ако искаме само да изперем едни пари... За милион и 600 аз ще направя 10-метров паметник на Аспарух заедно с половината от войската. За другата половина ще търсим други пари... До тук с художествените качества. Ще коментирам повече, когато ми дадат туризма- както е по белите държави- културата и туризма вървят заедно"- категоричен бе министърът на културата в оценката си.

Не разчитат на дългосрочно планиране отгоре надолу и не отлагат за утре намеренията си за развитие на туризма специалистите от врачанския регионален исторически музей- там всеки ден работят, мислят, правят планове. Археологът Георги Ганецовски смело чертае планове как Археологическият обект край село Оходен да стане пилотна база за експериментална археология и как този модел да се разшири на територията на целия български Северозапад:

"За мен е необяснимо как може държавата да отпусне 10 милиона за археология по Черноморието, а нула лева за каквато и да е подобна дейност в Северозападна България. Докато съществува такъв дисбаланс, ние ще сме с усещането, че сме полу в България, полу не..."- откровен е Георги Ганецовски.

"Може, когато има разбиране. Е, бавно, но става. Вече имаме разбиране от страна на Община Враца. Имаме представен идеен проект, който чака да бъде включен в европейска програма. Един прекрасен пример е това, което се случи в Калето в Мездра- това беше също възоснова на един идеен проект, който сътворихме през далечната 2003 година. И той се реализира в момента. Когато един технократ- като кмета на Мездра Иван Аспарухов, подкрепя нашите идеи, нещата стават. Аз искам да покажа, че ние имаме един огромен потенциал от богато културно историческо минало. И наистина да направим една изключително атрактивна и уникална българска Дестинация Северозапад"- казва нашият Индиана Джоунс. А когато хора като него искат нещо, те имат и силите, и търпението, и таланта да го направят. А на нас, уважаеми слушатели, не ни остава нищо друго, освен да кажем "Пази ни ги, Боже!", че без тях сме за никъде!
По публикацията работи: Ваня Минева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

"Музикална зона" в деня на незрящите: Тъмни очила и песен

“Добротата е език, който глухият може да чуе и слепите могат да видят! ” / Марк Твен / На 13 ноември се отбелязва Международния ден на слепите хора и Световния ден на добротата. Двата дни неслучайно са на една дата, защото отношението към различните изразява съчувствие и човешка доброта. Слепите хора се нуждаят от подкрепата на зрящите, а зрящите добри..

публикувано на 13.11.23 в 09:00

Грети Къшева: Бих посъветвала всички момичета да се усмихват!

Преди месец във Видин се състоя конкурсът "Мис и Мистър Северозапад 2023" . Титлата "Мис Северозапад" спечели 19-годишната Грети Къшева от Бяла Слатина. Тя е първа подгласничка на местния конкурс в родния град и факта, че не го печели, я надъхва да се запише за участие в "Мис Северозапад". Грети признава, че никога не е била фен на конкурсите за..

публикувано на 06.10.23 в 15:00

Видинчани благодариха на шампионката Йоана Георгиева с крупно дарение

Най-добрата българска състезателка по кану-каяк в момента - видинчанката Йоана Георгиева, получи неочаквана награда за своите постижения. Група видинчани събраха и дариха на световната шампионка в знак на признателност 10 000 лева.  2023-а е най-успешната засега година за Йоана Георгиева. Тя спечели два медала - златен и сребърен, от Световното..

публикувано на 28.09.23 в 11:37

В „Музикална зона" слушаме Джордж Бейкър Селекшън

    Нещо много приятно ще ни се случи на 11 септември преди обед! На прозореца ни почуква един бял гълъб. И тази птица, символ на чистотата  на човешката душа, ни припомня една популярна песен от 70-те години на миналия век.   "Una paloma blanca" и групата "George Baker Selection"  ще ни донесат  много настроение в септемврийския предиобед...

публикувано на 11.09.23 в 09:00

В Международния ден на театъра слушаме Тодор Колев в "Музикална зона"

Ако не ти е писано да си актьор или музикант, не ти остава друго, освен да се радваш на дарените с тези таланти. Един от хората, който ги притежаваше и който не спира да ни възхищава, е човекът с "опасния чар"- Тодор Колев. И в театъра, и в киното, и от телевизионния екран, и с неговите песни, в които се казва всичко за нас и за живота ни. Той..

публикувано на 27.03.23 в 09:00

"Музикална зона": Песни с красиви женски имена

В женския месец  слушаме песни с красиви имена на жени. Такива са песните и в днешната „Музикална зона“- песни на различни езици, посветени на различни женски имена. Марина, Наталия, Ирена, Анжела, Моника- имаме ги всичките в нашия екип, остава и да разберем какви са техните носителки. Знаейки името на човек, можем да разберем неговия характер, скрити..

публикувано на 20.03.23 в 09:40

„Музикална зона“: Сръбски песни с женски имена

   Продължаваме тенденцията до края на капризния женски месец всеки понеделник в „Музикална зона“ да слушаме песни с имена на жени. Днес сме на вълна „сръбска песен с име на жена“. Bcяĸa жeнa имa нeпoвтopим xapaĸтep, изгapящa ycмивĸa и yниĸaлeн нaчин нa oбичaнe. Heзaвиcимo как ce ĸaзвa, вaжнo дa е дapявaна c дoбpo oтнoшeниe, зaщoтo тaм, ĸъдeтo жeнитe ca..

публикувано на 13.03.23 в 09:50