Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

За проблемите в общинския транспорт

В Тополовец искат редовен транспорт, във Враца пускат електробус

Снимка: Радио ВИДИН

Една от най-дискутираните теми, особено в по- големите населени места на страната, е именно общинският транспорт. За съжаление, проблемите никак не са малко. Започваме темата в "Посоките на делника" с междуселския транспорт в една от крайните точки на Северозападна България- община Кула. Жители на село Тополовец се оплакаха пред наш екип от липса на всякакъв транспорт от и към общинския център. Ани Цекова записа техните мнения.

"Нямаме връзка с общината. Приемен ден има веднъж в седмицата, а няма как да стигнем до общинския център. Искаме да минем към видинската община. Имаме по-чест и редовен транспорт с община Видин, отколкото с Кула"
- казаха жителите на Тополовец.

В община Видин, обаче има още какво да се желае по думите на Венета Йорданова, експерт "Транспорт и разрешителни режими" в местната управа:

"В момента работим по договори, които са пред изтичане. Подготвяме нов конкурс за линиите от градската пътна мрежа и училищните превози. Ще видим какво ще ни предложат превозвачите"- каза Венета Йорданова.

Поглед и към община Козлодуй по темата тази сутрин. Сътрудникът ни Ния Паскалева попита жителите на крайдунавския град доволни ли са от общинския транспорт:

"Не използвам градски транспорт, защото разчитам на личния си автомобил... Налага ми се много често, но определено не съм доволна от услугите на градския транспорт ... Много от хората също са недоволни."

Сътрудникът ни Петко Котларски се включи с репортаж по темата тази сутрин. Той разговаря с Методи Михов, главен експерт "Стопански дейности и транспорт" към община Мездра.

"Транспортното обслужване в нашата община е организирано чрез превози по транспортна схема, извършвани от три транспортни фирми, с които сме сключили договор за обществен превоз на пътниците. Фирмите превозвачи изпълняват съвестно своите задължения и транспортът е редовен"- каза Методи Михов.

СнимкаОбщинската управа на Враца работи над възможностите за модернизация на обществения транспорт, предаде от града под Околчица Жоро Александров. В това увери кметът на града Николай Иванов, който в края на миналата седмица свика брифинг, за да представи свършеното до този момент от администрацията му. Срещата с медиите се превърна в ключова, тъй като същия ден местната фирма "Тролейбусен транспорт" спря работа заради разкопаване на възлови кръстовища заради плана за воден цикъл на града, а по улиците вървеше само пуснатият тестово електробус.

"Благодаря на представителите на чешката фирма-производител, че напълно безплатно реши да използва своето превозно средство във важен за нашите граждани момент" - отбеляза Николай Иванов. Кметът на Враца допълни, че общинската управа планира разширение на транспортната си схема и че предложението за модернизация е включено в Стратегията за развитие на Северозападния регион.

"Електробусът е едно екологично и икономически изгодно транспортно съоръжение. То излиза по-евтино и защото не налага изграждането и поддържането на контактна мрежа. Това ще е приоритет пред общинското ръководство в следващите години" - каза Николай Иванов.

"Превозът е 5 пъти по-евтин от този, който осъществяваме сега. Тъй като във Враца тролейбусният транспорт има и социална функция - помага на социално-слаби и пенсионери да се придвижват с едни от най-евтините билети в цялата страна, ние гледаме с интерес към новия електробус. Отделно от това, нашият автопарк е остарял, а средствата за ремонти се увеличават"
- смята пък управителят на "Тролейбусен транспорт" във Враца Николай Вълков.

"След 2020 г. Европейската комисия планира да извади от употреба транспортни средства с двигатели с вътрешно горене от централните части на европейските градове. Което означава да се сбогуваме с автобусите на дизел и метан"-  припомни Емил Кимак, представител на чешката фирма-производител. С едно зареждане машините изминават между 180 и 220 км в градска среда, а между населените места- 150-170 км. Цената на един изминат километър е 11 лева, което е сериозно икономическо предимство.

Сътрудникът ни Петя Генова информира, че основните проблеми на обществения транспорт в община Берковица са свързани с междуселищните линии.

"Намаляването на населението означава по-малко пътници и липса на каквато и да е рентабилност. Проблемът е ясен, но трудно може да бъде решен"- каза за Радио ВИДИН Радослав Найденов, заместник кмет на община Берковица и добави: 

"Линиите не са атрактивни и дори и след субсидирането на държавата, пак остават незаети линии и няма фирми, които да кандидатстват за изпълнението им. До всички села има автобусни линии към момента, но в повечето от тях те не са достатъчни или са нередовни. Невъзможността Общината да се пребори с нерегламентираните таксита също е част от проблема"- смята заместник-кметът.

Берковица е неголям град и почти всяко разстояние може да се мине пешком, ето защо в града от дълги години има само една градска линия. Оказа се, че и това вече е минало. Причината- фирмата, която е обслужвала линията до сега няма човешки ресурс. Влаковете също са силно редуцирани. В момента само три влака тръгват от Берковица към Монтана, Бойчиновци и Мездра, където се правят връзки с цялата страна.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

На какво се дължи бърнаутът сред българските учители?

За никого не е тайна, че учителската професия има висока обществена стойност. Работещите в сферата прекарват много часове в преподаване, носят отговорност за ученици и често са натоварени с административна дейност. Бързата промяна в начина на работа заради пандемията допълнително доведе до натоварване при тях. Ако учителите не получават подходяща..

публикувано на 24.04.24 в 13:45

С какви послания и амбиции тръгват към предизборната кампания политическите сили?

На 9 юни ще отидем до урните за поредните предсрочни парламентарни избори и за народни представители в Европейския парламент. Официално предизборната кампания ще започне на 10 юни, но неформално тя стартира веднага след като падна кабинетът Денков. В последните дни сблъсъците между основните парламентарни сили са фокусирани върху служебния кабинет на..

публикувано на 23.04.24 в 12:08

Енергиен преход към чиста енергия при конкурентни цени

Сигурността и достъпността на енергията са важна предпоставка, за да имаме конкурентна европейска индустрия. Това заяви председателят на УС на Асоциация на индустриалния капитал в България Васил Велев на конференция на тема "Устойчива и ефективна енергийна система за стабилна и сигурна икономика", която се проведе в София. Проявата беше..

публикувано на 22.04.24 в 16:05

Информационен портал подкрепя развитието на енергийните общности

Българските граждани вече могат да използват информационната платформа "Енергия за гражданите в България" , насочена към подпомагане на развитието на енергийните общности . Платформата е резултат от близо 3-годишна работа на европейския проект SHAREs. За България тя се изпълнява от Черноморския енергиен изследователски център, а координатор е..

публикувано на 22.04.24 в 16:03

Жителите на село Вещица искат параклис

Село Вещица ни посреща със свежест, чистота, зеленина и песен на пойни птички .  Това е населено място, което не може да бъде забравено. Първо поради името си, което е наистина необичайно и второ, когато дойдеш в него, оставаш завинаги запленен от прекрасната природа. Чистота, спретнатост, свежест струи от накацалите къщички. Макар и семпли, те..

публикувано на 19.04.24 в 12:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Трябва да се промени философията на законодателството ни

България вече няма да бъде една от двете страни в Европа с максимално допустима скорост на движение от 140 км/ч по магистралната мрежа.  Скоростта по аутобаните ще бъде свалена до 130 километра със закон.  В правителствения законопроект се предвижда въвеждане на наказания за нарушаване на средната скорост.  Възможно ли е да се намали пътнотранспортният..

публикувано на 18.04.24 в 11:00

Звуци в тишината: Изчезващата роля на предмета "Музика" в училище

Спокойно можем да кажем, че музиката е една от основите на човешката култура. Още откакто хората са блъскали с кости по земята и по камъните, създавайки ритъм, тя е била олицетворение на общността и чувството за споделеност. Още оттогава човечеството е било наясно с това какво е музиката и какво носи тя, но в днешни дни изглежда, че това разбиране..

публикувано на 17.04.24 в 11:00