Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Защо модернизацията на линията София- Видин не е държавен приоритет

Снимка: Радио ВИДИН

Няма да има модернизация на железопътната линия София - Видин, защото това е икономически неизгодно. До този извод стигнаха от Национална компания "Железопътна инфраструктура" /НКЖИ/ след като приключиха проекта "Проектиране на строителството на железопътната линия Видин- София: актуализация на проекта и подготовка на железопътен участък Видин- Медковец". За него са похарчени 10 милиона лева. Днес в "Посоките на делника" търсим причините държавата да се откаже от този приоритетен за Европейския съюз железопътен коридор, който ще свързва европейските държави Гърция и Румъния през Видин. Защо държавният приоритет не се покрива с местните интереси, а и с европейските?

Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт сигнализира, че България рискува да загуби стотици милиони евро безвъзмездно финансиране за железопътни проекти поради липсата на ясна и целенасочена политика за подготовка и реализиране на конкурентоспособни проекти и ефективно инвестиране.

Представяне на техническият проект за участъка  Видин- Медковец на 16.12.2015 г."Поводът за тази констатация е информацията, която получихме на пресконференция миналата година във Видин, на която на въпрос на гражданин дали ще се строи това трасе, от страна на Национална компания "Железопътна инфраструктура" беше отговорено, че може би ще отпадне по различни причини. Проектът би бил одобрен, ако бъде подаден и решението е изцяло политическо. Самият министър на транспорта Ивайло Московски, като кандидат за народен представител през 2014 година, е посочил на свята Фейсбук страница, че железопътната линия Видин- Медковец е основен приоритет заедно с пътя София- Видин", каза Веселин Кирев, координатор на Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт.
 
Проектът Видин - Медковец за момента е изчислен по предварителни данни за около 400 милиона евро. Тази ж.п. линия  е част от коридор "Ориент/Източно Средиземноморие"  на ЕС. Той е приет през 2013 година като задължителен за изпълнение. В него е посочено трасето Видин- София- Кулата като приоритет и че този проект ще се финансира приоритетно от Европейската комисия.

"Би било абсолютно престъпление да не се кандидатства с този проект. Още повече, че Видин и Северозападна България са най- бедният регион в цяла Европа и това беше заложено като приоритет и на правителството, и в предизборната кампания. Ние считаме, че това е престъпление не само към видинчани и всички хора от областта, но и към българските интереси", допълни Веселин Кирев.

СнимкаПо същия този Механизъм за свързване на Европа, по който трябваше да се кандидатства за финансиране на ж. п. трасето, се правят проучвания в Гърция и Румъния. За връзката с България - от Крайова за Видин и от Солун за Кулата. Гърция преди около 10 години реконструира трасето до българската граница за по- висока скорост- около 100 км в час. През декември м.г., когато се проведе срещата във Видин по проекта "Проектиране на строителството на железопътната линия Видин - София: актуализация на проекта и подготовка на железопътен участък Видин-Медковец", стана ясно, че:

"Модернизацията на железопътната линия Видин - София ще генерира множество положителни ефекти както от европейска, така и от национална гледна точка." Това е мнението на Михаил Ангелов- ръководител на звеното за подготовка на проекта в НКЖИ. Въпреки това, проектът за ж.п. линията до Видин и Дунав мост 2 отпадна от приоритетите на държавата. Защо България не кандидатства за финансиране изграждането на този железопътен коридор и би ли могъл той да съживи икономиката в региона? Това попитахме Мария Чакърова, директор на дирекция "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в НКЖИ:

"Транспортните коридори се строят по посока на товаро- потока. В нашия случай това е север- юг. Когато от север коридорът не е достроен, няма смисъл по средата на едно нещо, което не е обвързано с основния товаро- поток да влагаш 400 милиона евро, преди колегите от румънска страна да са започнали да строят техния участък от коридора. Нали разбирате, че дори и да го построим, влаковете няма къде да отидат след това. В Румъния правят това, което ние вече сме приключили- те правят предварителни проучвания за модернизирането на отсечката, която свърза Калафат с унгарската граница."


Поради липса на товари в това направление към момента, именно защото не е доизграден коридорът на север от нас, резултатът от анализа за икономическата ефективност на проекта е негативен и съответно такъв проект не може да бъде одобрен от ЕС. Дали все пак ще се кандидатства с него е политическо решение, поясняват от НКЖИ. Експертите смятат, че развитието на района няма да дойде от изграждането на линията. Би могло да има работни места през периода на строителството. Но когато не е развита икономиката в Северозапада, този участък няма да донесе товари. В момента не е това най- приоритетното място за инвестиции.

Ненчо НешевПовече товари в посока Видин- това ще бъде ефектът, ако се модернизира трасето София- Видин, опонира Ненчо Нешев, представител на граждански движения от Видин:

"Ние нямаме предприятие, което да се ангажира с намиране на товари. Ж.п. предприятието в момента се намира в Мездра. А това предприятие осигурява товарите по ж.п. линиите. Ние сме имали товари, които чрез ж.п. линията и ферибота са заминавали за Европа. Ние, гражданските движения, преди година и половина дадохме идея за втора ж.п. връзка на Видин със сръбската ж.п. линия. Участъкът е около 15 -20 км, с него може да се свърже линията, която минава през Зайчар и Неготин-  да бъде продължена до Видин. Така може да се търсят товари от Македония, Сърбия и да заминават в посока Русия. Действително трасето през Румъния не се прави. Но се прави от китайска фирма трасето от Белград до унгарска граница. И това ще бъде влак стрела."

Този губещ коридор, според управляващите, да се даде на концесия на Китай, предлага Ненчо Нешев.

"Европа дава пари, иска това направление и ние казваме "Да", ама ние няма да го направиме. Ако погледнеме еврокоридорите, те са налице. Китай купува Пирея, и след като купува Пирея, ние не може ли да бъдем малко по- гъвкави и да предложим това, което е губещо на Китай, да го направи печелившо. Това не е ли политика на държавата за изолация на българския Северозапад и за ликвидация на региона", пита Ненчо Нешев.

За да се реализира този проект, според него, трябва да има нови трасета, по простата причина, че съвременният транспорт трябва да стига от точка до А до точка Я по най- бързия начин. Еврокоридор №4 трябва да мине по най- прекия път и да стигне до Гърция. Трасето може да бъде модернизирано и този участък от Медковец до Видин с малко повече желание от страна на правителството може да се реализира.

"В момента такова желание от страна на правителството не виждам. Не се прави интермодалният терминал, не се предвиждат средства за модернизация на този участък." Ненчо Нешев попита и защо българските и румънски евродепутати не са поставили въпроса за липсата на готовност на Румъния и България за модернизация на европейския железопътен коридор от Гърция до Румъния пред Европейската комисия.

От видинското гражданско обединение "Единни за промяна" излязоха с декларация срещу липсата на финансиране за модернизацията на ж.п. линията Видин-София. Тя е адресирана до Правителството, Народното събрание, посланиците на страните от Европейския съюз, медиите. Общински съветници от коалицията внесоха декларацията в Общинския съвет и настояха той да я приеме, за да се предизвика реакция в българското правителство на това вече взето решение. След гласуване документът беше отхвърлен с мотива, че срокът за подаване на апликационната форма за модернизацията е до 18 февруари.

"След като срокът изтече, тогава да внасяме декларации",
призоваха съветници.

Още по темата може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

На какво се дължи бърнаутът сред българските учители?

За никого не е тайна, че учителската професия има висока обществена стойност. Работещите в сферата прекарват много часове в преподаване, носят отговорност за ученици и често са натоварени с административна дейност. Бързата промяна в начина на работа заради пандемията допълнително доведе до натоварване при тях. Ако учителите не получават подходяща..

публикувано на 24.04.24 в 13:45

С какви послания и амбиции тръгват към предизборната кампания политическите сили?

На 9 юни ще отидем до урните за поредните предсрочни парламентарни избори и за народни представители в Европейския парламент. Официално предизборната кампания ще започне на 10 юни, но неформално тя стартира веднага след като падна кабинетът Денков. В последните дни сблъсъците между основните парламентарни сили са фокусирани върху служебния кабинет на..

публикувано на 23.04.24 в 12:08

Енергиен преход към чиста енергия при конкурентни цени

Сигурността и достъпността на енергията са важна предпоставка, за да имаме конкурентна европейска индустрия. Това заяви председателят на УС на Асоциация на индустриалния капитал в България Васил Велев на конференция на тема "Устойчива и ефективна енергийна система за стабилна и сигурна икономика", която се проведе в София. Проявата беше..

публикувано на 22.04.24 в 16:05

Информационен портал подкрепя развитието на енергийните общности

Българските граждани вече могат да използват информационната платформа "Енергия за гражданите в България" , насочена към подпомагане на развитието на енергийните общности . Платформата е резултат от близо 3-годишна работа на европейския проект SHAREs. За България тя се изпълнява от Черноморския енергиен изследователски център, а координатор е..

публикувано на 22.04.24 в 16:03

Жителите на село Вещица искат параклис

Село Вещица ни посреща със свежест, чистота, зеленина и песен на пойни птички .  Това е населено място, което не може да бъде забравено. Първо поради името си, което е наистина необичайно и второ, когато дойдеш в него, оставаш завинаги запленен от прекрасната природа. Чистота, спретнатост, свежест струи от накацалите къщички. Макар и семпли, те..

публикувано на 19.04.24 в 12:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Трябва да се промени философията на законодателството ни

България вече няма да бъде една от двете страни в Европа с максимално допустима скорост на движение от 140 км/ч по магистралната мрежа.  Скоростта по аутобаните ще бъде свалена до 130 километра със закон.  В правителствения законопроект се предвижда въвеждане на наказания за нарушаване на средната скорост.  Възможно ли е да се намали пътнотранспортният..

публикувано на 18.04.24 в 11:00

Звуци в тишината: Изчезващата роля на предмета "Музика" в училище

Спокойно можем да кажем, че музиката е една от основите на човешката култура. Още откакто хората са блъскали с кости по земята и по камъните, създавайки ритъм, тя е била олицетворение на общността и чувството за споделеност. Още оттогава човечеството е било наясно с това какво е музиката и какво носи тя, но в днешни дни изглежда, че това разбиране..

публикувано на 17.04.24 в 11:00