Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Могат ли институциите във Видин да станат по-прозрачни и почтени

4
Снимка: Радио ВИДИН

Достатъчно информирани ли сме какво се случва в Общината, в Общинския съвет и останалите местни институции, какви решения се взимат, как се изпълняват и за какво се харчат публичните средства? В "Посоките на делника" потърсихме начините и моделите за положителна промяна.

Слаб контрол върху доставчиците на публични услуги от страна на кметската институция и недостатъчно ефективно представителство на местната общност от страна на Общинския съвет, липса на ефективни стандарти за почтеност. Това са част от основните причини за слабото представяне на Видин в Местната система за почтеност с индекс 2,84 по петобалната система.

Тези резултати от изследването на Асоциация "Прозрачност без граници" бяха представени пред Областния обществен съвет за противодействие на корупцията във Видин.

"Иска ми се този индекс да бъде отправна точка за промени, за корекции, за еволюция в дейността на институциите. До голяма степен този индекс може да се използва и от бизнеса, защото се явява допълващ на класическите икономически индекси, като ни дава представа за функционирането на институциите и голяма част от обществените "играчи" на местно ниво. Бизнесът би имал по-пълна картина за това на какво място се ориентира да извършва своите инвестиции. Индексът е и отправно средство за стимулиране на гражданските инициативи.", обясни Калин Славов, изпълнителен директор на Асоциация "Прозрачност без граници".

Попитахме и видинчани дали са достатъчно информирани за това какви решения се взимат в Община Видин и в Общинския съвет и за какво се харчи бюджетът на общината: "Изобщо не се чуствам информирана. Тази информация би трябвало да бъде по-достъпна в интернет за гражданите. Би било добре да може да се подават жалби и сигнали чрез интернет... Не се чувствам достатъчно информирана, въобще не знам какви решения се взимат от Общинския съвет. Получавам информация предимно от медиите. Тази цялата информация би трябвало да е предоставена в достъпен вид на сайта на Община Видин. Би трябвало по-лесно да могат да се подават сигнали за нарушения, включително и за нарушения на служители на Община Видин."

СнимкаЗа да бъдат видинските институции в дъното на класациите за прозрачност и почтеност, си има причини. Анализаторите отчитат редица пропуски в работата на местните власти, които не се отстраняват с години. А грешките са поправими, стига да има желание за това.

"Констатирахме съществени дефицити по отношение ролята на Общинския съвет във Видин. На първо място- проблемът за представителството на обществените интереси, което е основна функция на всеки Общински съвет- да представлява интересите на хората, които са избрали съответните съветници. Множество добри практики регистрирахме в различни градове, но за Видин не намерихме достатъчно основание за това, че общинските съветници, техните групи провеждат приемни, намират начини да консултират потребностите на различните общности. И по темата "Надзор върху местната изпълнителна власт" също имаме средни оценки за дейността на Общинския съвет. Съществения дефицит, който регистрирахме, е в проблематиката "Прозрачност в работата на Общинския съвет". По време на проучването Община Видин имаше един много хубав сайт- с много хубав интерфейс и със страхотен дефицит на информация особено по отношение на Общинския съвет. Като цяло Общински съвет Видин в предишния му мандат беше класифициран в категорията на т.нар. анонимни Общински съвети, в които имаме просто един списък с трите имена на всички общински съветници и липсваща всякаква друга информация за тях. А какви са добрите практики: Разград- поддържа се т.нар. "Клуб на общинския съветник", който се ползва от настоящи съветници, бивши съветници и е средище, където могат различни обществени групи да поискат среща и да дебатират наистина по конкретни проблеми на своя квартал или на своето населено място; в Пазарджик сме констатирали т.нар. активен подход "Гласът на гражданите", защото Правилникът за дейността на Общинския съвет в Пазарджик дава възможност на гражданите не просто да присъстват на заседанията, но и да се изкажат непосредствено след разискванията и преди гласуването на решение на Общинския съвет; Габрово- на сайта на Общинския съвет са публично достъпни всяко едно питане, което е отправил всеки един общински съветник до кмета за дейността на администрацията, за 5 години има 177 питания и всеки гражданин може да прочете и да види една наистина функционираща прозрачност; Бургас е контрапримерът за анонимен Общински съвет- бургаските общински съветници са представени не само с трите си имена, не само с кратка биографична справка, но и със снимка, за да бъдат разпознаваеми, те си имат и служебни електронни адреси, всички питания, докладни записки, материали, внесени от всеки общински съветник, са достъпни на неговата лична страница; в Перник е приет Етичен кодекс на общинския съветник, който наистина задава какво поведение гражданите могат да изискват от своите общински съветници и да подават сигнали, ако не се изпълнява.", посочи Катя Христова, програмен директор на Асоциация "Прозрачност без граници".

СнимкаА ето какво показва анализът за работата на кметската институция и общинската администрация във Видин: "Кметската институция във Видин стана печално известна с редицата си дефицити по време на предишния мандат. Добрите примери: Габрово- управленската програма на габровската кметица е един наистина цялостно структуриран, много ясен документ с основни параметри за развитие на общината, с много важна част за етичност, за почтеност, тя има политика за привличане на служители в администрацията- в отделна секция се обяснява защо е добре да дойдете да работите при нас; в съседната на Видин община Монтана се публикува бюджетът на общината в достъпен за гражданите вид, с компактна информация кои са основните пера на приходите и какви ще са разходите; Бургас- кметският екип води кампания, която се нарича "Вашето не се брои"- там са етичните стандарти, там са възможностите гражданите да изпратят сигнал, обратна връзка и т.н. Общинската администрация във Видин изостава с електронните административни услуги и темата за обществените поръчки, която продължава да е критична, защото не сме намирали достатъчно ясна информация, за да регистрираме прозрачност по отношение на договорите за обществени поръчки. Добрите практики: Община Бургас- много ясна система както по предоставяне на административни услуги по електронен път, така и с много ясна система за оценка удовлетвореността на гражданите, има и т.нар. "система на входящата поща"- всяко заявление, всеки сигнал, всяко предложение, всяка жалба, всяка молба, всеки документ, влязъл от гражданин, от кмет, от общински съветник в деловодната система, моментално става публично достъпно- движението на тези документи е проследимо в реално време- към коя комисия е насочен, какво становище се взема, как се гласува в Общински съвет или как отговаря администрацията; Община Габрово- има отделна интернет платформа по отношение на обществените поръчки- в нея е цялата информация, включително плащанията по договорите, степен на изпълнение на всеки един договор и констативните протоколи след приключване на всяка една обществена поръчка; Община Стара Загора разполага с платформа "Моята електронна община", която дава възможност на гражданите да изпратят въпрос от компетентност на местните органи- не само на общинската администрация, но и на публичните дружества, като ВиК, да сигнализират, да изпратят предложение. Хубавото на тази платформа е, че разполага със секция, в която всички останали граждани могат да видят какво се е случило по предложението на лицето "х" или по синала на лицето "у".

СнимкаАнализаторите отчитат също, че местният бизнес във Видин е пасивен по отношение на проблемите в региона, не съдейства за по-добра отчетност и подобряване работата на меснатата власт, не подпомага гражданското общество в контрола на общинската администрация и харченето на публичните средства. Ваня Нушева, експерт от "Прозрачност без граници" коментира и проблемите на местните партийни представителства, заради които Видин заема и челно място в страната в негативната класация за купуване на гласове по време на изминалите местни избори.


На последното си редовно заседание, по предложение на кмета Огнян Ценков, Общинският съвет прие План за ефективно и прозрачно управление на Община Видин. Той има за цел да постигне прозрачна администрация и открито управление чрез по-добра отчетност и достъпност до административните услуги. Резултатите от него трябва да са видими през втората половина на тази година. Какви ще са те- предстои да видим.

Повече по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

На какво се дължи бърнаутът сред българските учители?

За никого не е тайна, че учителската професия има висока обществена стойност. Работещите в сферата прекарват много часове в преподаване, носят отговорност за ученици и често са натоварени с административна дейност. Бързата промяна в начина на работа заради пандемията допълнително доведе до натоварване при тях. Ако учителите не получават подходяща..

публикувано на 24.04.24 в 13:45

С какви послания и амбиции тръгват към предизборната кампания политическите сили?

На 9 юни ще отидем до урните за поредните предсрочни парламентарни избори и за народни представители в Европейския парламент. Официално предизборната кампания ще започне на 10 юни, но неформално тя стартира веднага след като падна кабинетът Денков. В последните дни сблъсъците между основните парламентарни сили са фокусирани върху служебния кабинет на..

публикувано на 23.04.24 в 12:08

Енергиен преход към чиста енергия при конкурентни цени

Сигурността и достъпността на енергията са важна предпоставка, за да имаме конкурентна европейска индустрия. Това заяви председателят на УС на Асоциация на индустриалния капитал в България Васил Велев на конференция на тема "Устойчива и ефективна енергийна система за стабилна и сигурна икономика", която се проведе в София. Проявата беше..

публикувано на 22.04.24 в 16:05

Информационен портал подкрепя развитието на енергийните общности

Българските граждани вече могат да използват информационната платформа "Енергия за гражданите в България" , насочена към подпомагане на развитието на енергийните общности . Платформата е резултат от близо 3-годишна работа на европейския проект SHAREs. За България тя се изпълнява от Черноморския енергиен изследователски център, а координатор е..

публикувано на 22.04.24 в 16:03

Жителите на село Вещица искат параклис

Село Вещица ни посреща със свежест, чистота, зеленина и песен на пойни птички .  Това е населено място, което не може да бъде забравено. Първо поради името си, което е наистина необичайно и второ, когато дойдеш в него, оставаш завинаги запленен от прекрасната природа. Чистота, спретнатост, свежест струи от накацалите къщички. Макар и семпли, те..

публикувано на 19.04.24 в 12:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Трябва да се промени философията на законодателството ни

България вече няма да бъде една от двете страни в Европа с максимално допустима скорост на движение от 140 км/ч по магистралната мрежа.  Скоростта по аутобаните ще бъде свалена до 130 километра със закон.  В правителствения законопроект се предвижда въвеждане на наказания за нарушаване на средната скорост.  Възможно ли е да се намали пътнотранспортният..

публикувано на 18.04.24 в 11:00

Звуци в тишината: Изчезващата роля на предмета "Музика" в училище

Спокойно можем да кажем, че музиката е една от основите на човешката култура. Още откакто хората са блъскали с кости по земята и по камъните, създавайки ритъм, тя е била олицетворение на общността и чувството за споделеност. Още оттогава човечеството е било наясно с това какво е музиката и какво носи тя, но в днешни дни изглежда, че това разбиране..

публикувано на 17.04.24 в 11:00