Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Колко опасни са старите коли и ще бъде ли спрян вносът им

Снимка: БГНЕС

Неприятна новина съобщи преди дни министърът на околната среда и водите Нено Димов. В телевизионно интервю той заяви, че един от основните приоритети на ведомството му през тази година ще бъде чистотата на атмосферния въздух. Предвиждат се сериозни мерки, които да направят вноса на употребявани автомобили от Европа неизгоден и търговията с коли втора ръка на практика да спре. Димов уточни, че се очаква становище по въпроса от Министерството на финансите, но най-вероятно предвидените мерки ще бъдат насочени към вносителите и търговци на употребявани автомобили. От Министерството на околната среда и водите обещаха, че ще бъде въведен много строг контрол и върху пунктовете за технически прегледи. Основната цел е спирането на вноса на коли над определена възраст и неотговарящи на определени евростандарти. 

Видинчани са категорични, че подобно решение е абсурдно, предвид финансовите възможности на хората, живеещи в крайдунавския град. Това показа наша анкета с жители на Видин.

За стандартите и условията, на които трябва да отговарят автомобилите у нас разговаряхме с Йонко Иванов, председател на Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка.


"За да се спре търговията със стари автомобили, трябва новите да станат изгодни за закупуване. Нека първо да си оправим икономиката и след това да въвеждаме подобни предложения. Няма нови и стари автомобили-  има изправни и неизправни. За съжаление управляващите дават напразни обещания и след това не ги изпълняват. Затова следващата седмица очаквайте и реакция от наша страна" - каза Йонко Иванов.


Според Министъра на околната среда и водите Нено Димов в България хората масово предпочитат мощна германска кола на 20 години, вместо такава за същите пари, но на 5 години и с много по-добри еко показатели. 


Ани Ванков е автомобилен състезател и собственик на автосервиз във Видин


"Предложението е идеално, макар че и за мен не е изгодно. Все пак живеем в 21-ви век и трябва да вървим напред. Кола над 20 години няма как да се преустрои, така че да не излъчва вредни емисии. Дори румънците вече са доста по- напред от нас в това отношение" - беше мнението на Ани Ванков по темата.


Статистиката на КАТ в началото на годината показва, че продажбата на нови спрямо употребявани автомобили е в съотношение 1 към 13. За 12 месеца у нас са продадени едва 20 500 нови коли, докато за същия период регистрираните автомобили от Топ 20 марки употребявани машини са над 200 000. Разговаряхме по темата с международни шофьори от Видин, които превозват стоки и товари в различни европейски страни. 


"Категорично сме против новите автомобили, предвид компютъризирането на цялата система. Това понякога създава доста неудобства, особено на дълъг път. Стари автомобили има доста по- добри и по- стегнати от някои от новите" - казаха шофьорите. 


От целия автопарк в България, само 17% са на възраст под 10 години. Процентът при леките коли е 14. Проблемът е, че около 40% от автомобилите са на възраст над 20 години, а новите коли до 5 години са само 4,4%. 


Опитахме се да се свържем със собственици на автокъщи и автоморги в различни населени места на Северозапада. Нито един от тях не пожела да коментира темата. Няколко пъти телефонът ни бе затворен, а най- честите отговори бяха: 


"Колега, не ме занимавайте- намерете си някой друг да коментира тази тема" или "Обадете се малко по- късно, че собственикът го няма" и дотук. 


И на финал да кажем, че Министърът на околната среда и водите уточни, че най-късно до 10 дни ще бъде съставена работна група, която да обсъди всички тези нови предложения. 


Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

На какво се дължи бърнаутът сред българските учители?

За никого не е тайна, че учителската професия има висока обществена стойност. Работещите в сферата прекарват много часове в преподаване, носят отговорност за ученици и често са натоварени с административна дейност. Бързата промяна в начина на работа заради пандемията допълнително доведе до натоварване при тях. Ако учителите не получават подходяща..

публикувано на 24.04.24 в 13:45

С какви послания и амбиции тръгват към предизборната кампания политическите сили?

На 9 юни ще отидем до урните за поредните предсрочни парламентарни избори и за народни представители в Европейския парламент. Официално предизборната кампания ще започне на 10 юни, но неформално тя стартира веднага след като падна кабинетът Денков. В последните дни сблъсъците между основните парламентарни сили са фокусирани върху служебния кабинет на..

публикувано на 23.04.24 в 12:08

Енергиен преход към чиста енергия при конкурентни цени

Сигурността и достъпността на енергията са важна предпоставка, за да имаме конкурентна европейска индустрия. Това заяви председателят на УС на Асоциация на индустриалния капитал в България Васил Велев на конференция на тема "Устойчива и ефективна енергийна система за стабилна и сигурна икономика", която се проведе в София. Проявата беше..

публикувано на 22.04.24 в 16:05

Информационен портал подкрепя развитието на енергийните общности

Българските граждани вече могат да използват информационната платформа "Енергия за гражданите в България" , насочена към подпомагане на развитието на енергийните общности . Платформата е резултат от близо 3-годишна работа на европейския проект SHAREs. За България тя се изпълнява от Черноморския енергиен изследователски център, а координатор е..

публикувано на 22.04.24 в 16:03

Жителите на село Вещица искат параклис

Село Вещица ни посреща със свежест, чистота, зеленина и песен на пойни птички .  Това е населено място, което не може да бъде забравено. Първо поради името си, което е наистина необичайно и второ, когато дойдеш в него, оставаш завинаги запленен от прекрасната природа. Чистота, спретнатост, свежест струи от накацалите къщички. Макар и семпли, те..

публикувано на 19.04.24 в 12:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Трябва да се промени философията на законодателството ни

България вече няма да бъде една от двете страни в Европа с максимално допустима скорост на движение от 140 км/ч по магистралната мрежа.  Скоростта по аутобаните ще бъде свалена до 130 километра със закон.  В правителствения законопроект се предвижда въвеждане на наказания за нарушаване на средната скорост.  Възможно ли е да се намали пътнотранспортният..

публикувано на 18.04.24 в 11:00

Звуци в тишината: Изчезващата роля на предмета "Музика" в училище

Спокойно можем да кажем, че музиката е една от основите на човешката култура. Още откакто хората са блъскали с кости по земята и по камъните, създавайки ритъм, тя е била олицетворение на общността и чувството за споделеност. Още оттогава човечеството е било наясно с това какво е музиката и какво носи тя, но в днешни дни изглежда, че това разбиране..

публикувано на 17.04.24 в 11:00