Интермодален терминал- начало на индустриализацията на Видин?

Снимка: Радио ВИДИН

В столицата се състоя национална среща на фирмите от автомобилния бранш. Събитието се проведе под патронажа на бившия президент Росен Плевнелиев. По време на форума между Аутомотив Клъстер България и крупна австрийска компания бе подписан меморандум за сътрудничество за изграждане на интермодален терминал във Видин.

Проектът е част от по-голямата идея за индустриализацията на Видин, обясни Любомир Станиславов- изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер България и добави:

"В транспортната инфраструктура на Европа има залегнали три основни точки за България- това са Видин, София и Бургас. Ние в момента сме на път да стартираме интермодалния терминал във Видин, като първа стъпка от един по-голям проект за индустриализацията на град Видин, изграждането на нова голяма индустриална зона, която е посветена на произвеждането на автомобилни компоненти."

СнимкаНовината потвърди и народният представител от Видин Росен Живков, който също присъства на форума в София:

"Смятам, че започва "златната есен" и за видинския край. В понеделник бяхме заедно с хората, които ще изградят този терминал. Това е една много сериозна транспортна и логистична компания от Австрия- LKW Walter, която е избрала нашето прекрасно географско разположение, за да разкрие терминал и да направи нова линия, защото те вече имат изграден и работещ терминал в Румъния. Ще бъде изграден терминалът, ще се разкрият нови работни места и ще има екологичен ефект. Трябва да приключат сега съпровождащите процедури, да се дадат строителни разрешения от Министерството на транспорта за една отбивка от ЖП-линията, която е в района на Безмитна зона Видин, да се ремонтира трасето на линията. Надявам се от пролетта да започне реално дейността на инвестицията."

Първите реални действия ще бъдат направени още до края на тази година, а директорът на фирмата-инвеститор си пожела през 2018 г. интермодалният терминал на територията на Видин вече напълно да функционира.

Стамен Янев, изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции, пък обяви, че в близките месеци ще бъдат оповестени още три чуждестранни инвестиции в областта на автомобилната индустрия. По думите му към Северозападния регион вече определено има инвестиционно раздвижване. Интересът към региона е предимно в секторите винопроизводство, производство на авточасти, текстил и хранително-вкусова промишленост. Според него обаче освен липсата на квалифицирана работна ръка тук, друг основен проблем е състоянието на инфраструктурата.

СнимкаВ Свободна зона Видин, на чиято територия се очаква да бъдат изградени новите производствени предприятия засега не са получили официална информация за изграждането на интермодален терминал.

"Ние сме към Министерството на икономиката, а това е проект към Министерството на транспорта. Да, идваха няколко пъти, гледаха, но само до тук. Консултантите също са идвали два пъти, но каква част от зоната ще влезе, дали ще влезе, не се знае. Още повече, че нас искат да ни направят Индустриална зона и има много разнопосочни неща, за които нямам обяснение- дали ще бъдем едното или другото. По-скоро вървим в посока Индустриална зона, отколкото- част от интермодалния терминал. При мен и в Националната компания няма никакви сериозни неща, свързани с интермодалния терминал. От зимата на 2015 година всяка година идват консултанти, гледат, замерват, но само до тук- нищо реално. В края на юли месец ни извадиха от Указа за безмитните зони с идеята да станем Индустриална зона, което означава, че цялата тази площ ще бъде необходима за потенциални предприятия. През лятото имахме посещение от група турски инвеститори, които имат фабрики около Ботевград, но се стигна само до този етап. Проблемът досега беше, че като Свободна зона Видин никой нямаше право на собственост освен държавата на тази територия, но след като ни извадиха от този Указ вече някой може и да си закупи терена при желание. Досега на всеки потенциален инвеститор това беше проблемът- че не могат да придобият собственост върху терена, на който да инвестират. Вече на документи сме свободни, но доколко това ще помогне, не зная. Засега няма никаква конкретна инвестиция", каза за Радио ВИДИН изпълнителният директор на Свободна зона Видин Людмил Цветанов.

СнимкаСпоред изпълнителния директор на Автомобилен клъстър България Любомир Станиславов интермодалният терминал във Видин е "реален проект". Той ще бъде изграден на мястото на бившата фериботна площадка:

"Проектът за създаване на интермодален терминал във Видин е част от по-голям проект за създаване на нова индустриална зона- "Индустриална зона Север" и той е неразделна част от него, тъй като тя без този проект не би могла да съществува. Самият интермодален терминал е логистичен център, в който транспортът на стоките сменя своя начин на транспорт- в случая от транспорт с тирове в транспорт с влакове. Това е политика на Европейския съюз за насърчаване на този вид транспорт. Един такъв влак може да събере между 36 и 50 ремаркета, да превозва на много по-дълги разстояния, по-евтино и по-екологично чисто. За щастие Видин е на стратегическо място, има частично изградена инфраструктура. От много години обмисляме и търсим партньори и в момента сме намерили много добри партньори в лицето на най-голямата австрийска логистична компания, която вече оперира такъв терминал в Румъния и на други места. Самото изграждане на терминала ще се случи на три етапа. СнимкаВ първия етап най-важното е максимално бързото стартиране на оперативната дейност на съоръжението, тъй като през този период ще проверят всички проблеми, които може да възникнат. Ще се започне с три влака седмично. След това ще се премине към по-мащабна инвестиция и реализирането на втория етап, при който ще има поне по един влак дневно от Видин за Западна Европа. Товарите за терминала вече са осигурени. Има, разбира се, страшно много предизвикателства, които трябва да бъдат решени. Трябва да се извърши частична рехабилитация на ЖП-инфраструктурата, трябва да се извърши транспониране на европейско законодателство. Но тези проблеми ще се решават в движение, те не са толкова голяма пречка за стартирането на първия етап. Предвиден е и трети етап- за още по-мащабно разширение в случай на сериозен интерес и успех на този проект."

"Инвестицията е напълно реална. В момента трябва да се подготви само технически проект. Доброто стечение на обстоятелствата е, че има достатъчно добра инфраструктура на някогашния фериботен терминал във Видин. Това е добра основа, за да се стартира максимално бързо. Всички проблеми, като транспониране на законодателство, рехабилитация на ЖП-линия, преговори с румънската страна са ангажименти на Държавата. За щастие, не искаме да ангажираме българската държава по никакъв начин финансово, а само с техническа подкрепа. Това е декларирано, че ще се случи, но трябва да стане и на практика", добави Любомир Станиславов.

Вижте още

Напрежение заради приемно дете във видинска детска градина

Във видинска детска градина родители не приемат дете от приемно семейство в групата на децата им. Казват, че проявява агресия към другите. Според приемната майка, реакцията на родителите е заради произхода на детето. Настоява, че случаят не е изолиран. За него се разбра от съобщение на Националната агенция за приемна грижа, а темата беше представена..

публикувано на 16.10.17 в 12:57

Подмяна на водопровода искат в Киреево

Киреево е малко, китно, полупланинско село, в което са останали малко над стотина работливи хорица. Правят впечатление подреденият център и спретната църква. Освен няколкото обичайни посетители на кафенето, хората, които срещаме са забързани - да вземат хляба и да продължат по пътя си, улисани в ежедневието. Някога селото било оживено, жителите му..

публикувано на 13.10.17 в 12:23
Проект училища

Мащабни ремонти очакват две видински училища

Миналата седмица от Община Видин съобщиха, че кметът Огнян Ценков е подписал в Министерство на регионалното развитие и благоустройството договор за безвъзмездна финансова помощ, с която ще бъде извършена дейност по проект "Подобряване на състоянието на образователната инфраструктура в град Видин" , включващ две инвестиционни предложения. Първото е..

публикувано на 11.10.17 в 12:31

Редно ли е да има роднински връзки във властта?!

В "Посоките на делника" говорят кметът на Белоградчик Борис Николов , бившият народен представител Вили Лилков и журналистката Мариана Асенова . Какво се случва във властта? Как може да се премахне порочният модел на срастване на централна и местна власт? Може ли нещо в тази държава да се промени към добро? И какво може да се очаква от народ,..

публикувано на 10.10.17 в 16:49
Градинка пред ж.к Бонония, Видин

Ничие ли е междублоковото пространство

За междублоковите пространства трябва да има цялостна концепция в съответния град и воля тя да се реализира. Трябват усилия и цялостна визия, за да добият кварталите наистина европейски облик. Нещо, което в повечето квартали в градовете от Северозапада е на светлинни години от модерната инфраструктура, с която са свикнали европейците. Междублоковото..

публикувано на 09.10.17 в 12:47

На гости на Раковица

Раковица е  най-голямото село във  видинската община Макреш. То е предбалканско селце, почти на границата ни със Сърбия, в близост до връх Черноглав.  Днес населеното място е поопустяло, населението се е стопило пет пъти, разказа ни дългогодишният кмет Николай Ненчев . Постоянните жители са около 440. Заварваме улиците на селото почти..

публикувано на 06.10.17 в 12:12