Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Спазваме ли традициите на Никулден

Свети Николай Чудотворец

Днес почитаме паметта на свети Николай Мирликийски Чудотворец, като пазител на моряците, рибарите и банкерите, и закрилник на семейството, жилището и добротата. Почитаме светците, защото те, както и ние сме Божии приятели и негови роднини, такъв какъвто е и свети Николай, това каза архимандрит Самуил, енорийски свещеник към митрополитския храм "Св. Николай Чудотворец" в крайдунавския град. С него разговаря Стефка Павлова.

"Свети Николай е личност, известна със своята мъдрост и милостиня към всички, които са се обръщали към него за помощ. Светиите са личности, приятели на Бога и наши духовни майки и бащи, които ни помагат всеки ден. Има книга как свети Николай е помагал по чуден начин на бедстващите моряци. Не случайно той се почита в целия православен свят. И до днес помага на всички, които се обръщат с молитва към него" - каза архимандрит Самуил и допълни:

"Митрополитският храм във Видин носи името на свети Николай Чудотворец. Храмът е сравнително нов. Той е изграден по време на митрополит Неофит, около 1937 година. Храмът е построен с помощта на дарители и е построен толкова голям, защото е имало много хора, които са желаели той да бъде построен. Корабът е символичен образ на църквата, която сме всички ние. Когато знаем, че това е нашият духовен дом той ще бъде и подреден."

Готови ли са видинчани за днешния празник и ще приготвят ли риба за празничната си трапеза? Това ги попитахме в анкетата по темата:

"Подготвихме се, разбира се. Купих си толстолоб и ще го приготвя пържен- така правя всяка година ... За съжаление, съм сама и няма да празнувам Никулден ... Ще спазим традицията и за целта съм купила шаран. Ще го напълня с орехи и ориз и ще се съберем с децата. Имаме и именик днес, така че ще празнуваме както трябва."

Кметът на видинското село Кошава Венелин Венелинов е страстен риболовец и даде няколко съвета за празничната трапеза на Никулден. С него разговаря Йорданка Петрова

"Хубаво е на Никулден да се приготви шаран. Заради традицията в нашия регион се приготвя и качамак. По- голямата риба е по- скъпа, но и по- тлъста. У дома рибата я чисти съпругата ми и тя се съобразява с народното поверие, като внимава да не падне люспа на земята. Извън кметската си работа практикувам и стопански риболов с още няколко момчета и снощи имахме добър улов на распер. Всяка година се събираме приятели, като очакваме гости и от Румъния. Те са много вярващи християни и днес отново се събираме на вкусна рибена чорба" - разказа Венелин Венелинов.

Днешният Никулден е празник на рибарите, моряците, но и на банкерите. Според един от вицовете банкерите празнуват на Никулден, защото и те се изхранват именно с лов на "шарани".

Владимир Георгиев е директор на видински клон на известна банка. Попитахме го станали ли са по-пестеливи видинчани и имат ли доверие в представляваната от него институция.

"Мисля, че хората имат доверие в банковата система след трусовете с КТБ и влагат своите пари без да се притесняват. Работим усилено за създаването на нови услуги, които да улеснят нашите клиенти допълнително. Надявам се, че новата 2018 година ще бъде успешна за всички българи и парите им ще бъдат гарантирани."

А ние желаем честит имен ден и наздраве на имениците, които днес са наистина много! И не забравяйте, че на този ден се украсяват коледните елхи.

Повече по темата можете да чуете в звуковия.

Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Жителите на село Вещица искат параклис

Село Вещица ни посреща със свежест, чистота, зеленина и песен на пойни птички .  Това е населено място, което не може да бъде забравено. Първо поради името си, което е наистина необичайно и второ, когато дойдеш в него, оставаш завинаги запленен от прекрасната природа. Чистота, спретнатост, свежест струи от накацалите къщички. Макар и семпли, те..

публикувано на 19.04.24 в 12:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Трябва да се промени философията на законодателството ни

България вече няма да бъде една от двете страни в Европа с максимално допустима скорост на движение от 140 км/ч по магистралната мрежа.  Скоростта по аутобаните ще бъде свалена до 130 километра със закон.  В правителствения законопроект се предвижда въвеждане на наказания за нарушаване на средната скорост.  Възможно ли е да се намали пътнотранспортният..

публикувано на 18.04.24 в 11:00

Звуци в тишината: Изчезващата роля на предмета "Музика" в училище

Спокойно можем да кажем, че музиката е една от основите на човешката култура. Още откакто хората са блъскали с кости по земята и по камъните, създавайки ритъм, тя е била олицетворение на общността и чувството за споделеност. Още оттогава човечеството е било наясно с това какво е музиката и какво носи тя, но в днешни дни изглежда, че това разбиране..

публикувано на 17.04.24 в 11:00

Един от трима съвременни българи би защитил родината във военен конфликт

На фона на няколко сериозни военни конфликта, дори близо до нас, едва 30% от българите заявяват, че биха се били за страната си, ако има война . 42% не биха, а останалите от запитаните се колебаят и не знаят как да отговарят. Ние се нареждаме по-близо в нагласите си до западните европейски държави, отколкото до източните. Това показват резултати от..

публикувано на 16.04.24 в 12:40

Северозападна България с трайно присъствие на туристическата карта

Седемнадесет проекта са одобрени за финансиране в конкурса "Развитие на туризма в Северозападна България и по поречието на река Дунав" на Фондация "Америка за България". Финансирането на всички тях е за 1 312 000 лева. Средствата ще подкрепят развитието на туристически продукти и услуги в регионите с цел да удължат престоя на посетителите. Над 150..

публикувано на 15.04.24 в 15:38
Цветан Ценков, кмет на община Видин

Цветан Ценков: С булевард "Панония" се случва това, което се случва и в държавата (видео)

До края на април се очаква да завърши ремонтът на първото платно на бул. "Панония" във Видин . Следващата седмица Народното събрание трябва да гласува окончателно останалите 3,5 млн. лева за завършването на проекта. Това обясни в "Посоките на делника" кметът на Община Видин д-р Цветан Ценков в отговор на въпроса "Какво се случва с бул...

публикувано на 12.04.24 в 13:03
Марая Цветкова

Марая Цветкова: Превърнахме демокрацията ни в елитарно хоби за глупаци

Кабинетът "Главчев" положи клетва и встъпи официално в длъжност, с което 103-тото правителство в историята на България е факт.  Президентът Румен Радев насрочи за 9 юни националните и европейските парламентарни избори.  Кои са причините, поради които отново ще се отправим към урните?  Може ли предизборната кампания да предложи решения, а не битовизми..