България на две скорости- докога?

Снимка: Радио ВИДИН

Институтът за пазарна икономика /ИПИ/ си постави за цел да очертае границите на икономическите центрове в страната. Малко над 1/3 от територията на България е покрита от икономически центрове, но в тях се произвеждат 86% от продукцията ни. С други думи, около 2/3 от страната е, образно казано, икономическа пустиня, с изключение на неголям брой оазиси, в които се генерират останалите 14% от продукцията в страната. Къде стои Северозападът в общата ни икономика?


"В Южна България има един почти непрекъснат пояс от икономически активни зони, т.е. центрове и техните икономически периферии, докато в Северна България има острови на икономическа активност. Ако говорим конкретно за Северозапада- Видин, Монтана, Враца и общините около тях, те остават малко по- настрана от тези наистина най- силни и водещи ядра на икономическа дейност", каза икономистът Адриан Николов от Института за пазарна икономика.

Снимка: ИПИВидин, Монтана и Враца отдават работници на съседни общини, отколкото да привличат такива.  Липсата на добри и бързи инфраструктурни връзки между Северна и Южна България е друг фактор, който влияе на границите на икономическите центрове в страната. Липсата на адекватна инфраструктурна свързаност през Стара планина възпрепятства връзките между икономически активните територии от двете страни на планината и ограничава потенциала им за растеж, сочи още изследването на ИПИ.

"Когато се обезлюди една територия тя не може да развива икономика, защото няма кой, няма и за кого. Първият и основен начин за решаване на проблема и изравняване на тези, те не са две, те са четири- пет скорости в България, като начало е да бъде направена инфраструктурата до регион като Видин. Видин няма инфраструктура и е откъснат от останалата част от България. Това е основният проблем на региона ни. Ние имаме всичко останало- плодородна земя, имаме благоприятния климат, имаме река Дунав, която е една международна артерия, независимо от това, че не я използваме достатъчно добре и че не е развита изобщо в българския участък. Рано или късно това ще случи, защото Европа ще ни принуди", коментира Росица Кирова- председател на групата общински съветници от гражданско обединение "Единни за промяна" във Видин.

Винаги Южна България е била по- развитата част от страната, смята Иван Сергисов- регионален представител на Асоциацията на индустриалния капитал в България за регион Монтана.

Снимка"Нашите народни представители кой ги припознава? Те се интересуват за Северозапада. Въпросът е каква чуваемост имат. Опираме до лобито, а лобито го няма. Винаги, за съжаление, Южна България е била по- развитата част от България. И не защото хората тук са по- лоши или с по- ниско образование. Трябва да сме малко по- гъвкави. За да работиш и живееш на друго място, тук при нас трудно нещата се възприемат. Всеки ден от Монтанско към София пътуват около 500 души и вечерта се връщат. Но 500 души на фона на 120 000 души нищо не са. Оплакваме се, че няма работа, оплакваме се, че няма кадри, оплакваме се, че всичко ни е малко. Добре, но ние какво даваме срещу това малко. Всеки един от нас трябва да чувства, че утре има ангажименти", каза Иван Сергисов пред сътрудника ни Любо Андреев.

Четирилентов път, който да поеме трафика към Дунав мост 2, също е необходим за региона. Така ще има и по- лесна връзка със столицата и възраждането на индустрията със сигурност ще се получи, допълни представителят на Асоциацията на индустриалния капитал в България за регион Монтана.

СнимкаРазделение между Северна и Южна България винаги е имало, смята и Огнян Пищиков- депутат в 7-то Велико Народно събрание, бивш общински съветник във Враца. Икономиката в региона е изкуствени създавана в продължение на столетия. За да се обърне процесът на упадък на икономиката на Северозападна България, трябва да се проучи опитът на такъв тип райони в европейските страни, да се развиват модерните технологии, трябва и дългосрочна политика за региона:

"Трябва да се тръгне с дребно занаятчийство, бизнес на малките предприятия. Трябва да се проучи опитът на такъв тип райони, европейски страни и да се види те как се прехранват. Другото е тези модерните технологии. Тук трябва много дългосрочна политика. Трябва да се усети какво ще бъде валидно след 10 години и сега да започне да се развива. От Видин до Враца има туристически дадености. Освен това, Северозападът е като резерват- има места, на които човешки крак не е стъпвал, като на Миджур. Цялата част на Стара планина, районът е природно девствен. За да започне да се развива към днешна дата, трябва да се открият паралелки на професии, свързани с туризма."

СнимкаРазличното "третиране" на Северна и Южна България продължава вече 28 години. Северът се превърна в икономическа пустиня поради пренебрегването на проблемите от страна на държавата през годините.

"За съжаление, в Северна България поради множество причини, за които нееднократно сме говорили- неразвита инфраструктура, проблема със скоростния път София- Видин, проблема с недовършената магистрала, липсата на връзка между Северна и Южна България, каквато би могла да бъде един сериозен проект за тунел под Шипка. Това са все важни инфраструктурни проекти, които, за съжаление, не позволяват едно по- сериозно мащабно икономически развитие на Севера. За съжаление, географският Северозапад и част от Североизтока, полупланински и планински райони в Северна България изпитват огромни затруднения. Те бяха инфраструктури, но вече са и поради липса на достатъчно университети в районите, в този смисъл това беше правилна крачка, която ние от Реформаторския блок в миналия парламент подкрепихме- за откриване на факултет във Видин, за да могат да се задържат там млади хора. Няколко правителства направиха тежката грешка за сериозни инвестиции в Южна България", коментира Найден Зеленогорски, заместник-председател на "Движение България на гражданите":

Реформаторският блок през следващия месец ще потърси контакти с парламента и правителството, за да разбере какво се случи с инвестиционната програма за инвестиции в Северозападна България, планинските и полупланинските райони.

СнимкаКрасимир Богданов, депутат от "Обединени патриоти" в 44 парламент заяви, че Северозападът ще бъде приоритет в този мандат на правителството по отношение на инфраструктурата.

"Въпросът е да тръгнем в правилната посока. Имаме уверението на правителството що се касае до инфраструктурата Северозападът и въобще Северна България ще бъде приоритет в този мандат. Виждате, че започна да се изгражда вече с по- голяма скорост автомагистрала "Хемус", която свързва северната важна артерия на страната. Но за нас от Северозападна България е важно пътят от Видин до Ботевград, който път трябва да освободи трафика и от друга страна- да даде по- бърза възможност за хора, които желаят да инвестират в нашия регион, хора които желаят да работят в София или в някои от другите по- големи градове да могат бързо да се придвижат и да се връщат до своите родни места", коментира Красимир Богданов пред Цветомир Цветанов.

Държавата може да оказва помощ чрез инфраструктурните проекти и чрез привличането на инвестиции, смята депутатът от Врачанския край.

Вижте още

Северозападна България с най-много деца на гурбетчии

Най- силно засегнатият от емиграцията регион е Северозападният. Поне единият родител на 43.8% от децата в Северозападна България е в чужбина. Тези данни и изводите от тях бяха изнесени на регионална среща по проблемите на децата от Северна България. Форумът бе организиран от Българско училище за политика. Северна България убедително изпреварва Южна..

публикувано на 22.10.18 в 14:43

От Баново до Студено буче

Днес гостуваме на хората от монтанското село Студено буче . Там продължава мащабната рехабилитация на част от третокласния път, основна връзка на селата Студено буче, Доктор Йосифово, Смирненски, Славотин и Дъбова махала с Монтана, Лом и Видин. Ремонтът създава неудобства за пътуващите от селото, но е намалял трафикът от тежкотоварни автомобили, които..

публикувано на 19.10.18 в 13:52

Какво се случва с обещания нов път Видин-Ботевград?

След няколокоседмичните протести на жители на Северозападна България в началото на тази година, на свое заседание Правителството прие решение за изгражадне на модерен четирилентов път от Видин до Ботевград, като разписа конкретни срокове за изпълнението. Още през март трябваше да бъдат отворени обществените поръчки за два от участъците Мездра-Ботевград..

публикувано на 18.10.18 в 13:26

Пазим ли направеното от Общините в зоните за отдих и спорт

Местата, където живеем, се променят с годините, малко или много. Редица от нас ги напускаха, други пък се завръщаха. Едни бяха доволни от облика на родните си места, а други - не. Бяха открити някои придобивки, а други пък бяха заличени и премахнати. Каква е ролята на всички нас при опазването на направеното от общинска и централна власт през..

публикувано на 17.10.18 в 12:15

Спазват ли работното си време кметските наместници

Грижат ли се назначените кметски наместници за хората в малките населени места, спазват ли работното си време, знаят ли какви нужди има преобладаващото там възрастно население? Защо голяма част от кметските наместници са пенсионери и може ли да се каже, че младите пък нямат достатъчно опит и познания да се справят с работата? Помагат ли те при решаването..

публикувано на 16.10.18 в 13:57

Как е най-изгодно да се отопляваме

Въпреки че все още се радваме на топло време през деня, вечерите са хладни. И все по-често поглеждаме към отоплителните уреди. Сезонът на "топлото" наближава, затова и решихме да попитаме кой е най-изгодния начин за отопление- хем да е по-евтино, хем да е топло? Анкетата сред видинчани показва, че през студените месеци всеки се отоплява според..

публикувано на 15.10.18 в 17:25