България на две скорости- докога?

Снимка: Радио ВИДИН

Институтът за пазарна икономика /ИПИ/ си постави за цел да очертае границите на икономическите центрове в страната. Малко над 1/3 от територията на България е покрита от икономически центрове, но в тях се произвеждат 86% от продукцията ни. С други думи, около 2/3 от страната е, образно казано, икономическа пустиня, с изключение на неголям брой оазиси, в които се генерират останалите 14% от продукцията в страната. Къде стои Северозападът в общата ни икономика?


"В Южна България има един почти непрекъснат пояс от икономически активни зони, т.е. центрове и техните икономически периферии, докато в Северна България има острови на икономическа активност. Ако говорим конкретно за Северозапада- Видин, Монтана, Враца и общините около тях, те остават малко по- настрана от тези наистина най- силни и водещи ядра на икономическа дейност", каза икономистът Адриан Николов от Института за пазарна икономика.

Снимка: ИПИВидин, Монтана и Враца отдават работници на съседни общини, отколкото да привличат такива.  Липсата на добри и бързи инфраструктурни връзки между Северна и Южна България е друг фактор, който влияе на границите на икономическите центрове в страната. Липсата на адекватна инфраструктурна свързаност през Стара планина възпрепятства връзките между икономически активните територии от двете страни на планината и ограничава потенциала им за растеж, сочи още изследването на ИПИ.

"Когато се обезлюди една територия тя не може да развива икономика, защото няма кой, няма и за кого. Първият и основен начин за решаване на проблема и изравняване на тези, те не са две, те са четири- пет скорости в България, като начало е да бъде направена инфраструктурата до регион като Видин. Видин няма инфраструктура и е откъснат от останалата част от България. Това е основният проблем на региона ни. Ние имаме всичко останало- плодородна земя, имаме благоприятния климат, имаме река Дунав, която е една международна артерия, независимо от това, че не я използваме достатъчно добре и че не е развита изобщо в българския участък. Рано или късно това ще случи, защото Европа ще ни принуди", коментира Росица Кирова- председател на групата общински съветници от гражданско обединение "Единни за промяна" във Видин.

Винаги Южна България е била по- развитата част от страната, смята Иван Сергисов- регионален представител на Асоциацията на индустриалния капитал в България за регион Монтана.

Снимка"Нашите народни представители кой ги припознава? Те се интересуват за Северозапада. Въпросът е каква чуваемост имат. Опираме до лобито, а лобито го няма. Винаги, за съжаление, Южна България е била по- развитата част от България. И не защото хората тук са по- лоши или с по- ниско образование. Трябва да сме малко по- гъвкави. За да работиш и живееш на друго място, тук при нас трудно нещата се възприемат. Всеки ден от Монтанско към София пътуват около 500 души и вечерта се връщат. Но 500 души на фона на 120 000 души нищо не са. Оплакваме се, че няма работа, оплакваме се, че няма кадри, оплакваме се, че всичко ни е малко. Добре, но ние какво даваме срещу това малко. Всеки един от нас трябва да чувства, че утре има ангажименти", каза Иван Сергисов пред сътрудника ни Любо Андреев.

Четирилентов път, който да поеме трафика към Дунав мост 2, също е необходим за региона. Така ще има и по- лесна връзка със столицата и възраждането на индустрията със сигурност ще се получи, допълни представителят на Асоциацията на индустриалния капитал в България за регион Монтана.

СнимкаРазделение между Северна и Южна България винаги е имало, смята и Огнян Пищиков- депутат в 7-то Велико Народно събрание, бивш общински съветник във Враца. Икономиката в региона е изкуствени създавана в продължение на столетия. За да се обърне процесът на упадък на икономиката на Северозападна България, трябва да се проучи опитът на такъв тип райони в европейските страни, да се развиват модерните технологии, трябва и дългосрочна политика за региона:

"Трябва да се тръгне с дребно занаятчийство, бизнес на малките предприятия. Трябва да се проучи опитът на такъв тип райони, европейски страни и да се види те как се прехранват. Другото е тези модерните технологии. Тук трябва много дългосрочна политика. Трябва да се усети какво ще бъде валидно след 10 години и сега да започне да се развива. От Видин до Враца има туристически дадености. Освен това, Северозападът е като резерват- има места, на които човешки крак не е стъпвал, като на Миджур. Цялата част на Стара планина, районът е природно девствен. За да започне да се развива към днешна дата, трябва да се открият паралелки на професии, свързани с туризма."

СнимкаРазличното "третиране" на Северна и Южна България продължава вече 28 години. Северът се превърна в икономическа пустиня поради пренебрегването на проблемите от страна на държавата през годините.

"За съжаление, в Северна България поради множество причини, за които нееднократно сме говорили- неразвита инфраструктура, проблема със скоростния път София- Видин, проблема с недовършената магистрала, липсата на връзка между Северна и Южна България, каквато би могла да бъде един сериозен проект за тунел под Шипка. Това са все важни инфраструктурни проекти, които, за съжаление, не позволяват едно по- сериозно мащабно икономически развитие на Севера. За съжаление, географският Северозапад и част от Североизтока, полупланински и планински райони в Северна България изпитват огромни затруднения. Те бяха инфраструктури, но вече са и поради липса на достатъчно университети в районите, в този смисъл това беше правилна крачка, която ние от Реформаторския блок в миналия парламент подкрепихме- за откриване на факултет във Видин, за да могат да се задържат там млади хора. Няколко правителства направиха тежката грешка за сериозни инвестиции в Южна България", коментира Найден Зеленогорски, заместник-председател на "Движение България на гражданите":

Реформаторският блок през следващия месец ще потърси контакти с парламента и правителството, за да разбере какво се случи с инвестиционната програма за инвестиции в Северозападна България, планинските и полупланинските райони.

СнимкаКрасимир Богданов, депутат от "Обединени патриоти" в 44 парламент заяви, че Северозападът ще бъде приоритет в този мандат на правителството по отношение на инфраструктурата.

"Въпросът е да тръгнем в правилната посока. Имаме уверението на правителството що се касае до инфраструктурата Северозападът и въобще Северна България ще бъде приоритет в този мандат. Виждате, че започна да се изгражда вече с по- голяма скорост автомагистрала "Хемус", която свързва северната важна артерия на страната. Но за нас от Северозападна България е важно пътят от Видин до Ботевград, който път трябва да освободи трафика и от друга страна- да даде по- бърза възможност за хора, които желаят да инвестират в нашия регион, хора които желаят да работят в София или в някои от другите по- големи градове да могат бързо да се придвижат и да се връщат до своите родни места", коментира Красимир Богданов пред Цветомир Цветанов.

Държавата може да оказва помощ чрез инфраструктурните проекти и чрез привличането на инвестиции, смята депутатът от Врачанския край.

Вижте още

В дивия пейзаж на село Струиндол

Преди много години над белоградчишките села Вещица и съседното Струиндол в планината е имало манастир и там хората ходели на големите църковни празници. В днешно време останалите да живеят там са малко, обитаемите къщи се броят на пръстите на ръцете, но хората казват, че така им е спокойно, въпреки липсата на съседи. Преди време ви разказахме за живота..

публикувано на 18.05.18 в 13:18

В. Станев: След ремонта "Цар Симеон Велики" ще е едно от най-хубавите училища в ЕС

Директорът на най-голямото и най-старо видинско училище- "Цар Симеон Велики" , Венцислав Станев гостува в сутрешния блок на Радио ВИДИН "Посоките на делника". В учебното заведение предстои мащабен ремонт за близо 9 млн. лева по европрограмата "Региони в растеж". "Ще е предизвикателство за нас, защото може би ще продължи около 2 години. Ще бъде..

публикувано на 17.05.18 в 14:46

Ще успеят ли протестите на българските международни превозвачи

Българското правителството категорично застана зад браншовите транспортни организации , които отхвърлят предложения от Франция пакет за транспортна мобилност, по-известен като "Закона Макрон" . Това стана ясно миналата седмица, когато същевременно бе решено, че утре, на 17 май, когато европейските лидери са за втори ден в София, транспортният бранш..

публикувано на 16.05.18 в 11:07

"Не след 10, а след 25 години България ще догони средноевропейските доходи"

Ако България запази същите темпове на икономически ръст, до десетина години ще достигне средните доходи на Европейския съюз . Това обяви вицепремиерът и министър на външните работи Екатерина Захариева на синдикален форум за интеграцията на Западните Балкани: "Ние сме пазарна икономика работеща, истинска от не повече от 15 години, но сме в..

публикувано на 15.05.18 в 11:47

Второ качество ли са българските потребители

Качеството на храните у нас, продължава да е различно от онова, което се предлага на европейския пазар. Това показа скорошно изследване на Министерството на земеделието, храните и горите. То обхваща 53 храни и напитки от една и съща търговска марка, предлагани в хипермаркети у нас, както и в Германия, Австрия, Чехия и Италия. Освен в качеството,..

публикувано на 14.05.18 в 14:29

Арчар - от римско време до днес

В "Добро утро, кмете!" днес разказваме за Арчар - селището е възникнало още по времето на Римската империя под името Рациария. От античния град започвал важен път през Ниш за Адриатика и бил процъфтяващ. През 1832 г. е открито килийно училище, а през 1898 г. е учредено читалище. След 9.9.1944 г. селото преживява своя подем и се нарежда сред най-големите..

публикувано на 11.05.18 в 14:41