Ще бъдат ли забранени мобилните телефони за учениците в час

Снимка: Радио Видин

Смартфонът е техническо средство, притежавано от около 85% от българските ученици. Приблизително 95% процента от тях имат профил във Фейсбук, а моделите и цените на ученическите смартфони обикновено надвишават тези на техните родители, а средната им цена понякога е много над минималната работна заплата. Използването на мобилни телефони в учебен час е новия обществен дебат, в който родители и учители кръстосват своите усещания за възпитание и социализация, а МОН неутрално цитира текста от училищния закон, в който учениците не трябва да използват мобилните си телефони по време на учебните часове. До момента не съществува механизъм, който би могъл да гарантира прилагането на този текст. Нуждата от регулиране на използването на мобилни устройства се появява още през 2008 година, когато над 50% от българските ученици вече разполагат със смартфони. За да няма недоразумения трябва да се разясни терминът „мобилен“ телефон, който включва и смартфон, т.е. телефон, който не е само за разговори, но и с мобилна връзка с интернет и достъп до социалните мрежи и приложения за постоянна мобилна комуникация. По темата потърсихме за коментар д-р Юлиян Петров, председател на Синдикат образование "Подкрепа", които са вносители на предложението. "Това е една много стара тема, по която вече 10 години коментираме. Много е важно да се регламентира и да се говори каква е истинската ситуация, по отношение на използването на телефоните в българските образователни институции. Става въпрос за случаите, когато ученикът нерегламентирано и не под ръководството на учителя се използва телефонът за забавления или за игри. Много по практично и полезно би било използването на таблет. Ние сега се опитваме да оправдаем присъствието на телефона и неконсумирането на тази забрана в Закона за предучилищното и училищно образование с това че той може би ще се използва в учебния процес. Да в 5-6% от случаите може и да се използва, но в останалите случаи той не се използва в учебния процес." - коментира д-р Юлиян Петров. В световната училищна практика има два модела за регулиране на правилата. Първият на принципа на правилата и санкциите, а вторият е на принципа на консенсуса. По разпространен е този със санкциите, който е преход към следващия с консенсуса. Франция е поредната страна, която е прозряла, че само препоръките на директора и учителя не вършат работа и трябва да се намеси негово величество закона. Премиерът на Франция Макрон е поел риска от обществения реваншизъм за това действие. Във френските училища се подписва договор между семейството и училището и вече част от този договор е изключване на мобилния телефон в училище. Който ученик не спазва правилото за изключения телефон се предупреждава и следва "изключване" за 3 дена. Родителите нямат опция и практика за несъгласие или намеса в училищните политики. Подобна е и ситуацията в Англия - там също е забранено използването на мобилни телефони в училище, като за учебни цели се ползват таблети с регулиран достъп до интернет. Ако ученик отсъства безпричинно, то на родителят му веднага се завежда съдебно дело и се осъжда на глоби в хиляди паунди. Родителите са партньори в училищните дейности и са най-активни в доброволчеството. В Германия, в повечето от федералните провинции е изрично забранено учениците в основен курс да влизат с телефон в училище, има дежурен телефон за връзка с родителя при нужда. В Полша има забрана за ползване на мобилни телефони в час, която се налага с вътрешните правилници на училищата. За неизпълнение на училищните правилници се намалява рейтинга на поведението, а намаленото поведение влияе върху избора на училище. Това са само част от примерите в някои европейски страни.

Какво мислят по темата представителите на учителското съсловие във Видин ? Красимир Каменов разговаря с Мая Ангелова, преподавател по изобразително изкуство в СОУ "Цар Симеон Велики" във Видин. "Абсолютно съгласна съм да бъдат забранени телефоните в час, освен ако те не са неоходими при разработването на урока. Понякога се налага груба намеса на учителя за да бъде прекратена тази масова проява." - каза Мая Ангелова.

Какво мислят учениците за използването на смартфоните в час и как процедират в различни видински училища ? "При нас имаше практика да се събират телефоните в началото на часа и имаше ефект от това ... Някои от съучениците ми използваха телефоните за да си подсказват и това не ми харесва, защото получават нереални оценки. Едва ли забраната им в часовете, обаче ще подобри дисциплината." - споделиха учениците в анкетата по темата.

Много от притесненията на българските родители са свързани с липсата на мобилна връзка със своите деца. Родители от Враца одобряват възможността да се въведе забрана за ползването на мобилни телефони в училище, това показва анкета на сътруника ни Жоро Александров. Предложението на Синдикат "Образование" е за промяна в Закона за предучилищното и училищно образование, като се вмени задължение за подписване на договор между образователната институция и семейството, който да включва и изрична забрана за притежание и ползване на мобилен телефон в учебен час. Във връзка с политиката за дигитализация, МОН трябва да осигури дигитални устройства на образователните институции за работа в час като таблети, монитори и интерактивни дъски, които да привлекат интереса на децата и учениците. Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.


Вижте още

За марихуаната- да или не

Преди дни стотици хора се събраха пред сградата на Народното събрание и поискаха декриминилизиране на употребата на марихуана. "За" или "против" легализирането на марихуаната и "как" и "защо" се употребява? Каква е разликата с медицинската марихуана? Това са въпросите в "Посоките на делника". Велислава Цанкова е психолог от Общинския съвет по..

публикувано на 25.04.19 в 14:22

Как средата определя мисленето на младите хора

Икономическата криза в началото на века предизвика сътресения във всички аспекти на живота и се отрази върху съдбата и житейските перспективи на много хора. Последиците от кризата рефлектираха болезнено върху младите хора, като ги изправиха пред нови предизвикателства и неволи. Увеличи се рискa от отпадане от училище, появи се дългосрочна..

публикувано на 24.04.19 в 11:41

Време за равносметка и обещания

Точно месец остава до изборите за членове на Европейски парламент . От четвъртък, 23 май, до неделя, 26 май, стотици милиони граждани на Евросъюза ще изберат новите евродепутати. Изборите у нас ще бъдат на 26 май, а предизборната кампания официално стартира на Разпети петък. Така че е време за равносметка и обещания. Какво свършиха българските..

публикувано на 23.04.19 в 12:15

Какво предлага на туристите Северозападът

Повече туристи идват в Северозапада. Какво можем да им   предложим  и кои са местата, които могат да посетят туристите във Видин, Враца и Монтана - това ще се опитаме да обобщим в "Посоките на делника". Засилен е интересът на туристи от страната вече към Видин, коментира Валя Александрова от Асоциацията на екскурзоводите в..

публикувано на 22.04.19 в 13:14

Кметът Венелин Атанасов: Арчар е не само с история, но и с бъдеще

Това каза в рубриката "Добро утро, кмете" кметът на село Арчар  Венелин Атанасов. Със своите 2 600 души, то е най-голямото в област Видин, както и двойно по- населено от общинския си център, Димово. Приемник е на античния град Рациария, възникнал още по времето на Римската империя. Основите му са положени още през II век, като постоянна станция на..

публикувано на 19.04.19 в 16:20

Грижим ли се за паметниците на културата в Северозапада

18 април е обявен от ЮНЕСКО за Международен ден за опазване на паметниците на културата. Денят е повод да се привлече общественото внимание във всички страни към ценностите на собственото им и общочовешкото културно наследство и да се приобщят нови участници към усилията за опазването на паметниците на културата. Дали в Северозапада се грижат добре..

публикувано на 18.04.19 в 15:15

Започва ли нов индустриален живот в Северозапада

От години, сякаш сме свикнали да чуваме, че регионът на Северозападна България има неизползван потенциал, който би могъл да го изведе от негативната европейска класация. Необходимо е да се насърчи предприемаческият дух и постепенно да се увеличават трудовите възнаграждения. Видин може да бъде логистичен център за интермодален транспорт, разположен..

публикувано на 17.04.19 в 12:12