Опашките на Дунав мост 2 са заради нарасналия трафик и по-строгия граничен контрол

Снимка: Радио ВИДИН

Отново километрични опашки се образуваха на Дунав мост 2 при Видин Калафат през изтеклата седмица. Колоната от товарни автомобили, чакащи да преминат през граничния пункт с Румъния на изхода на страната надмина 10 километра. Преди време, заради опашките, шофьори блокираха моста, а браншовите организации в международния транспорт поискаха оставките на ръководствата на Агенция "Митници" и на Гранична полиция, ако проблемите не бъдат решени. Състояха се няколко срещи, преговори се водеха и между българските гранични власти с румънските им колеги, отворени бяха нови ленти за преминаване на тежкотоварни автомобили, но сега, в края на лятото отново се стигна до значителни колони от изчакващи, напрежение и негодувание. Каква е причината?

"Проблемът на Дунав мост 2 идва от службите, осъществява се фискален контрол от румънските власти и там има забавяне. От друга страна, нашите гранични власти невинаги пускат всички трасета за преминаване. Бяхме се договорили миналата година през второто трасе за леки автомобили поне от 22 до 6 часа да преминават и товарни автомобили. Според нас причините са комплексни- и в българската, и в румънската администрация. Още миналата година дадохме предложения за оптимизиране на работата на моста. Ясно е, че превозвачите са недоволни да има опашки по граничните пунктове, особено между две държави, членки на Европейския съюз. Едно денонощие чакане на границата ни струва около 150 евро на камион, отделно са неустойките за забавяне на транспорта.", каза Йордан Арабаджиев, изп. директор на Съюза на международните превозвачи.

Заради множеството сигнали за "километрични опашки, многочасов престой и бавно обслужване при преминаването през Дунав мост 2 Видин-Калафат" отправихме запитване до ГД "Гранична полиция", Агенция „Митници“, дружеството, което стопанисва моста и Областна администрация Видин, като представител на държавната власт и координиращ орган със следните въпроси:
-   Каква е причината за образуването на километрични опашки на Дунав мост 2 Видин-Калафат?
-   Какъв контрол се извършва в момента на граничния пункт и възможно ли е оптимизирането му?
-   Назначен ли е достатъчен брой служители, съобразно трафика през моста?
-   Обсъждат и предприемат ли се мерки за облекчаване на преминаването през съоръжението?

От Агенция "Митници" отговориха, че не извършват контрол на всички преминаващи през моста тирове. Проверяват се само камиони, за които има съмнение, че са в нарушение. Тези тежкотоварни автомобили се отделят от опашката, което по никакъв начин не забавя трафика. Забавяне се получава заради румънските гранични служби, които извършват проверки с уред, известен като "туптящо сърце", с който се проверяват всички автомобили за превозване на незаконни мигранти. Другото, което би могло да забавя трафика е пунктът "Пътни такси и разрешителни", защото е само едно гише, обясниха от пресцентъра на Агенция "Митници".

Екипите по границите продължават да работят в условията на летен туристически сезон с изключително интензивен трафик, пък казаха от Главна дирекция "Гранична полиция". При очакван силен трафик се обезпечават със служители всички работни места за осъществяване на гранични проверки, за да може да се преминава по-бързо и безпрепятствено.

От Областна администрация Видин заявиха, че подготвят писмен отговор на поставените въпроси.

любомир низамов"Опашките зависят от трафика, който има определена неравномерност. В края на август и началото на септември се засилва трафикът на леките автомобили, защото много хора се прибират от отпуска, което се усети не само на Дунав мост 2, но и на всички ГКПП-та. Малко след 1 септември трафикът на леките автомобили намаля, но рязко скочи трафикът на товарните автомобили. Обичайно преминаваха до 750 автомобила, докато през последните няколко дни на седмицата преминаваха до 860, което затрудни пропускателната способност. Максималният брой ленти на движение, с които могат да се обработват, са 5. Пропускателният пункт е предвиден да работи в рамките на Шенген, т.е. автомобилите да преминават без граничен контрол, а само да заплащат такси за преминаването на моста, но заради обстановката с мигрантската криза се извършва засилен граничен контрол, а вече и фискален контрол, пътните служби на Румъния, напоследък се извършва и дезинфекция срещу чумата по свинете и преминаването се забавя. Причината е по-обстойният граничен контрол. Обработката на един тир изисква минимум 5 минути. Максималният капацитет за преминаване на товарни автомобили е 850-900 дневно, когато се натрупат повече, винаги се образува опашка. Мисля, че граничните служби си вършат съвестно работата и създават необходимата организация. Опашки обикновено се образуват в неделя, а октомври и ноември са най-натоварените месеци за товарния транспорт. Всяка неделя се нареждат автомобилите, защото магистралите и основните пътища в централна Европа са затворени за товарни автомобили от петък през нощта до 24 часа в неделя. Заради това всички превозвачи в България се опитват от неделя да тръгнат от тук, за да могат към 12 часа вечерта да са на границата на Унгария и да продължат натам след забраната. Това е причината в неделя да е особено засилен трафикът в посока Румъния. Поради същата причина в обратната посока основният трафик влиза в България в петък и събота. Граничните служби гъвкаво се ориентират спрямо трафика колко платна да отворят за леки и за тежкотоварни автомобили", обясни инж. Любомир Низамов, изп. директор на смесеното българо-румънско акционерно дружество "Дунав мост Видин-Калафат".

Повече по темата- в прикачения звуков файл.

Вижте още

Блоковете с технически паспорти до 2022 година

До 2022 година всеки блок в страната трябва да има изготвен технически паспорт. За да имат такъв документ домовете ни, ще плащаме между 100 и 500 лв. Според статистиката в България има общо 4 милиона жилища. Над 20 хиляди от тях са в сгради, които са стари и зле поддържани. Затова трябва да се направи обследване, което да каже какво по сградите се е..

публикувано на 22.08.19 в 14:35

Наясно ли сме как да се пенсионираме

През септември мобилни екипи от всички териториални поделения на Националния осигурителен институт ще извършват отново консултации, за да помогнат на бъдещите пенсионери при избора на формула за пенсиониране- по старата, която е от миналата година, или по новата. За да се изчисли правилно индивидуалният коефициент, хората трябва да представят всички..

публикувано на 21.08.19 в 11:00

Как ще ги стигнем...

Общите разходите на българските домакинства нарастват с по-бързо темпо от доходите през второто тримесечие на настоящата година, показва проучване на Националния статистически институт. Общият доход средно на лице от домакинство през периода април-юни се покачва с 4,9% спрямо същото тримесечие на 2018-а, достигайки 1547 лева или около 515 лева..

публикувано на 20.08.19 в 13:24

Адекватни ли сме в критичния за пожари месец август

В "Актуално" днес проверяваме каква е противопожарната обстановка в един от горещите летни месеци, защото през лятото опасността от пожари в полето и в горския фонд нараства. Основни причини за това са засушаването и небрежността на хората при боравене с открит огън. Още повече, че в момента се приготвя и зимнината. Особено бдителни по отношение на..

публикувано на 19.08.19 в 14:30

Евстати Петков: В Тияновци всички доброволно умъртвиха домашните си свине заради чумата

Това обясни за Радио Видин кметският наместник на село Тияновци, Евстати Петков . С решение на Централния епизоотичен съвет от 29 юли, са приети указания за прилагане на спешни мерки за овладяване на епизоотичната обстановка за ограничаване разпространението на болестта Африканска чума по свинете. Определена бе 20- километровата санитарна зона около..

публикувано на 16.08.19 в 15:23

Атестация ще преценява нивото на българските учители

От учебната 2020/2021 година всички български учители ще преминават през атестация на всеки 4 години, предвижда наредба на Министерството на образованието и науката, публикувана в "Държавен вестник". Целта на атестирането е да се отчетат постигнатите от педагозите резултати и да се повиши качеството на обучение на учениците. Aтестацията ще се..

обновено на 15.08.19 в 12:44

Видин посреща Национален мотосъбор 2019

Тaзи година Националният мотосъбор Видин 2019 ще се проведе на 16 и 17 август. Организатори отново са членовете на мотоклуб "Нордуестмоторс", а събитието се реализира и с подкрепата на Община Видин. Съборът се превърна в традиция, и през годините, сякаш неусетно, всяко лято, той се вписва в културния календар на Крайдунавския град. Гостите от..

публикувано на 14.08.19 в 12:08