По-стара кола- по-висок данък

Снимка: Радио ВИДИН

Значително по-високи данъци за собствениците на стари коли предвижда предложената от финансовото министерство нова схема за облагане на автомобилите от догодина. Самият размер на данъка се определя от общините, като може да бъде в рамки, зададени от закона.

От догодина се очаква, освен от мощността и годината на производство, данъкът да зависи и от екостандарта на автомобила. В същото време се въвежда промяна в коефициентите в зависимост от годината на производство, така че да се стимулира извеждането от употреба на автомобилите над 20 години с мотива, че причиняват по-големи замърсявания. За коли на възраст над 20 години данъкът може да скочи и с над 50 %.

"Не само по-високи данъци, трябва да има забрана старите коли да се движат, за да не опушват града. Въздухът е ужасен и трябва да се направи нещо... Би трябвяло да са по-високи данъците за старите коли, защото замърсяват... Не трябва да има по-високи данъци, тъй като караме стари коли, защото нямаме средства за нови... Трябва да имаме по-високи доходи, за да си позволим по-нови автомобили и тогава няма да замърсяват околната среда...", казаха видинчани в анкета по темата.

СнимкаСпоред кмета на Монтана Златко Живков тази идея е правилна, защото ще намали броя на старите автомобили:

"Има логика в подобно поведение. При внимателен анализ е логично да има подобна промяна. Това при всички случаи ще "удари" хората, които имат повече от един стар автомобил и това е много коректно. Не може телефонът да ти е по-скъп от колата, България не е гробница на автомобили. Тези, които имат по 2-3-4 стари коли и страшно много замърсяват, ще трябва да си плащат повече. При подобно законодателство хората ще бъдат по-внимателни при използването на подобни автомобили и особено при брой автомобили. Преди българите имаха две деца и една кола, а сега имат едно дете и две-три коли."


Кметът на община Белоградчик Борис Николов обаче смята, че повишаването на данъците не е правилна политика, според него правителството преди всичко трябва да работи за повишаване на доходите:

"Вместо в държавата да има политики за вдигане на доходите, има по-изявен стремеж за увеличение на данъците, което не е правилна политика и заради това не одобрявам това предложение. Нищо не направихме за разкриване на работни места, за вдигане на стандарта на населението, а гоним решаването на екологични и други проблеми. При тези ниски доходи и липса на инвестиции в Северозападна България, не е редно да товарим допълнително хората. Това е убийствено и абсолютно неправилно. Освен това неаргументираното вдигане на данъци винаги влияе върху тяхната събираемост. Така няма да обложим тарикатите, а пенсионерите, защото са най-предани към плащането на данъци."

В България повече от 65% от колите са над 15-годишни, а произведените преди повече от 20 години са 1.5 млн. "Стъпката, която предлага министерството, е в правилна посока, но е половинчата, недостатъчна и прибързана." Това обясни доц. Георги Рачев, климатолог, преподавател в СУ "Свети Климент Охридски":

Снимка"Изцяло поддържам ограничаването на старите автомобили, но това не може да бъде самоцел и въпрос на кампания от днес за утре. Трябва национална програма за поне 10 години напред, защото когато сте си купили колата преди няколко години, сте си платили и екотакса, и всички останали такси. Сега не е справедливо в един момент да ви кажат, че вашата кола не става за нищо и ще трябва да плащате непосилни данъци. Тази поне 10-годишна програма може да започне от следващата година с дребни неща, които вече са направени в Европа. Например, от догодина да не може да се внася кола, която да е по-стара от 10 години, после ще паднем на 9 години, а след това- на 8, 7 и т.н. Така че хората да имат възможност да си направят план: какво да направя с моята стара кола, колко време да я карам и кога да я сменя с нова, защото в края на краищата тези коли, които са купени, представляват пари, вкарани в националната икономика и тези хора, които ще получат "шамар" не са виновни, че преди няколко години са си купили коли. Трябва да се върви стъпка по стъпка и тогава нещата ще се нормализират. А и не е тайна, че през техническите прегледи преминават коли, които не отговарят и на най-елементарните изисквания. Транспортът е вторият основен замърсител на градския въздух след битовото отопление. Трябват мерки, защото такива са и изискванията на Европа, но това нещо трябва да бъде дългосрочно. И в Европа се взимат мерки за премахване на двигателите с вътрешно горене, но след 10-15 години. Ако вчера сте си купили кола, а днес ви кажат, че не можете да я използвате, това е абсолютно икономическо престъпление. Тези мерки трябва да се взимат много внимателно и да бъдат част от дългосрочна стратегия иначе не е коректно спрямо данъкоплатците."

Промените в данъчните закони трябва да бъдат утвърдени от Народното събрание преди да влязат в сила.

Повече по темата- в прикачения звуков файл.

Вижте още

Ще дарим ли отново на празниците

През годините благотворителността навлезе в живота на българите не само кампанийно, но сякаш тя се превърна в част от мисленето ни и все по-често налага добрината, и помощта като важни ценности в живота ни. Трудните условия, при които живеят голяма част от нашите сънародници не пречат на това, да дарят под различни форми пари, вещи или просто един..

публикувано на 19.12.18 в 12:59

Не е изпълнен нито един стратегически проект за развитието на област Видин през последните години

Междинната оценка за реализирането на Областната стратегия за развитие в периода 2014-2020 година бе представена пред Областния съвет за регионално развитие във Видин. Стратегията е приета преди пет години и определя средносрочните цели и приоритети за развитие на област Видин. Какво обаче е изпълнено от определените тогава цели? Оценката е направена..

публикувано на 18.12.18 в 14:38

Документална изложба възражда паметта за Виден Табаков- българинът, допринесъл за първия космически полет до Луната

Знаем ли кой е човекът, без откритията на когото през 1969 година американският астронавт Нийл Армстронг надали би кацнал на луната. Кой е българинът, разработил необходимите сплави и дал конструктивните решения, че ракетите да издържат на високите температури при космически полет. Кой е Виден Табаков и знаем ли, че известният учен, променил човешката..

публикувано на 17.12.18 в 18:15

Слатина - селото на изворите, чака ремонт на водопровод

Днес кметската рубрика ни води в берковското село Слатина. То се намира на 10-ина километра от Берковица и на около 7 км от Клисурския манастир. Жителите на Слатина са малко над 200 души, повечето на пенсионна възраст. Младите, които са останали, работят в Берковица, защото в селото няма от какво да се препитават. "Работим в Берковица. Пътуваме..

публикувано на 14.12.18 в 16:03

Бедни сме, но защо

България е последна в класацията по материален жизнен стандарт в Европейския съюз показва изследване на икономистите на Българската академия на науките. Те са проучили и териториалните различия в страната, където водещ е Югозападният район.  За 7 години- от 2010 г. до 2017 г., оценките за България спрямо ЕС са 4-6 пъти по-ниски, с тенденция на..

публикувано на 13.12.18 в 14:11

Коледните бонуси в частния сектор- мит или реалност

Отминават последните дни на 2018 година и сякаш отново настъпи и времето за равносметки и... още нещо. По Коледа обикновено стават чудеса и всеки се надява, че чудото ще споходи него и семейството му. Безспорно всеки човек в България се нуждае от повече средства около празниците и малко такива отгоре няма да са му никак излишни. Ще бъде ли..

публикувано на 12.12.18 в 13:56