По-стара кола- по-висок данък

Снимка: Радио ВИДИН

Значително по-високи данъци за собствениците на стари коли предвижда предложената от финансовото министерство нова схема за облагане на автомобилите от догодина. Самият размер на данъка се определя от общините, като може да бъде в рамки, зададени от закона.

От догодина се очаква, освен от мощността и годината на производство, данъкът да зависи и от екостандарта на автомобила. В същото време се въвежда промяна в коефициентите в зависимост от годината на производство, така че да се стимулира извеждането от употреба на автомобилите над 20 години с мотива, че причиняват по-големи замърсявания. За коли на възраст над 20 години данъкът може да скочи и с над 50 %.

"Не само по-високи данъци, трябва да има забрана старите коли да се движат, за да не опушват града. Въздухът е ужасен и трябва да се направи нещо... Би трябвяло да са по-високи данъците за старите коли, защото замърсяват... Не трябва да има по-високи данъци, тъй като караме стари коли, защото нямаме средства за нови... Трябва да имаме по-високи доходи, за да си позволим по-нови автомобили и тогава няма да замърсяват околната среда...", казаха видинчани в анкета по темата.

СнимкаСпоред кмета на Монтана Златко Живков тази идея е правилна, защото ще намали броя на старите автомобили:

"Има логика в подобно поведение. При внимателен анализ е логично да има подобна промяна. Това при всички случаи ще "удари" хората, които имат повече от един стар автомобил и това е много коректно. Не може телефонът да ти е по-скъп от колата, България не е гробница на автомобили. Тези, които имат по 2-3-4 стари коли и страшно много замърсяват, ще трябва да си плащат повече. При подобно законодателство хората ще бъдат по-внимателни при използването на подобни автомобили и особено при брой автомобили. Преди българите имаха две деца и една кола, а сега имат едно дете и две-три коли."


Кметът на община Белоградчик Борис Николов обаче смята, че повишаването на данъците не е правилна политика, според него правителството преди всичко трябва да работи за повишаване на доходите:

"Вместо в държавата да има политики за вдигане на доходите, има по-изявен стремеж за увеличение на данъците, което не е правилна политика и заради това не одобрявам това предложение. Нищо не направихме за разкриване на работни места, за вдигане на стандарта на населението, а гоним решаването на екологични и други проблеми. При тези ниски доходи и липса на инвестиции в Северозападна България, не е редно да товарим допълнително хората. Това е убийствено и абсолютно неправилно. Освен това неаргументираното вдигане на данъци винаги влияе върху тяхната събираемост. Така няма да обложим тарикатите, а пенсионерите, защото са най-предани към плащането на данъци."

В България повече от 65% от колите са над 15-годишни, а произведените преди повече от 20 години са 1.5 млн. "Стъпката, която предлага министерството, е в правилна посока, но е половинчата, недостатъчна и прибързана." Това обясни доц. Георги Рачев, климатолог, преподавател в СУ "Свети Климент Охридски":

Снимка"Изцяло поддържам ограничаването на старите автомобили, но това не може да бъде самоцел и въпрос на кампания от днес за утре. Трябва национална програма за поне 10 години напред, защото когато сте си купили колата преди няколко години, сте си платили и екотакса, и всички останали такси. Сега не е справедливо в един момент да ви кажат, че вашата кола не става за нищо и ще трябва да плащате непосилни данъци. Тази поне 10-годишна програма може да започне от следващата година с дребни неща, които вече са направени в Европа. Например, от догодина да не може да се внася кола, която да е по-стара от 10 години, после ще паднем на 9 години, а след това- на 8, 7 и т.н. Така че хората да имат възможност да си направят план: какво да направя с моята стара кола, колко време да я карам и кога да я сменя с нова, защото в края на краищата тези коли, които са купени, представляват пари, вкарани в националната икономика и тези хора, които ще получат "шамар" не са виновни, че преди няколко години са си купили коли. Трябва да се върви стъпка по стъпка и тогава нещата ще се нормализират. А и не е тайна, че през техническите прегледи преминават коли, които не отговарят и на най-елементарните изисквания. Транспортът е вторият основен замърсител на градския въздух след битовото отопление. Трябват мерки, защото такива са и изискванията на Европа, но това нещо трябва да бъде дългосрочно. И в Европа се взимат мерки за премахване на двигателите с вътрешно горене, но след 10-15 години. Ако вчера сте си купили кола, а днес ви кажат, че не можете да я използвате, това е абсолютно икономическо престъпление. Тези мерки трябва да се взимат много внимателно и да бъдат част от дългосрочна стратегия иначе не е коректно спрямо данъкоплатците."

Промените в данъчните закони трябва да бъдат утвърдени от Народното събрание преди да влязат в сила.

Повече по темата- в прикачения звуков файл.

Вижте още
Мая Иванова, кмет на село Флорентин

Кметът на Флорентин: Младите по селата не бива да чакат, а сами да търсят реализация

" Тук съм израснала, тук минава и 80 процента от времето ми. Село Флорентин е едно красиво, зареждащо място- място, на което винаги искаш да се върнеш... Иска ти се да усетиш аромата на селото, аромата на реката и спокойствието, което излъчва ." Така описа Флорентин кметът му  Мая Иванова .   В официалната справка за видинското село пише, че по..

обновено на 15.02.19 в 16:27

Помириха ли се Трифон Зарезан и свети Валентин

Празничен е 14 февруари, но дали свикнаха един с друг Трифон и Валентин търсим отговора в "Посоките на делника". В Северозападна България виното е на голяма почит и логично е да се почита Трифон Зарезан, по- младото поколение обаче празнува и свети Валентин. Разговора по темата ще започнем с управителя на винарска изба във Видин Петко Миков :..

публикувано на 14.02.19 в 13:37

Съществува ли у нас резерв на пазара на труда

В страната ни има резерв на пазара на труда от около 500 000 работници- това заяви в края на миналата година директорът на Балканския институт по труда и социалната политика и бивш социален министър Иван Нейков. В същото време работодателите настояват за внос на работници от трети страни. Според Иван Нейков сред тези 500 000 работници има хора с..

публикувано на 13.02.19 в 13:37

Концепцията на Каракачанов за ромите- "навременна и наложителна" или "фашистки предизборен популизъм"

"Концепцията за решаване на проблема с несоциализираните цигански групи е готова. Тя включва пакет от мерки за премахване на гетата, справяне с циганската престъпност, обществено полезен труд, контрол над социалните помощи, спиране на детската раждаемост и още редица други механизми за реалната интеграция на маргинализираната част от този етнос."..

публикувано на 12.02.19 в 14:27

Каква е ползата от националните програми в образованието

Седемнадесет национални програми ще подпомогнат процеса на модернизиране на българското образование чрез мотивиране на учители, прилагане на иновативни методи на преподаване и организация на учебния процес, ранно кариерно ориентиране и отваряне на училищата към други институции. "За изпълнението на националните програми на Министерството на..

публикувано на 11.02.19 в 14:53
Ивелина Матева, кмет на село Палилула

Ивелина Матева: С топли дрехи, червено вино и свинско месо оцеляваме през зимата в Палилула

В малкото монтанско село постоянно живеят около стотина души, предимно възрастни хора, чиито деца са се изселили или в големия град, или в чужбина. Главната му забележителност е жп линията Видин- София, която минава през селото и четири пъти дневно на малката му гара спира влак. Освен това, нищо друго необикновено не се случва тук - просто едно от..

публикувано на 08.02.19 в 17:30

Как да преборим стреса?

Често се случва да сме толкова уморени от работа, че имаме сили да стигнем само до в къщи и да седнем пред  телевизора. Причината за това е не толкова умората, а стресът. Има обаче много начини, с които да избягаме от работния режим и стреса от работа. Как борим стреса от работа? Това е темата в "Посоките на делника". Знаете ли кое му е..

публикувано на 07.02.19 в 11:56