Защо зареждаме по- скъпи горива в Северозапада

Снимка: БГНЕС

Защо има разлики в цените, на които се продават горивата? Темата провокира обаждане на жител на Берковица. Антон Младенов пътувал до София и заредил бензин на цена от 2.09 лева за литър.

"На следващата бензиностанция, която погледнах, бензинът беше 2.13, горе-долу на скъпите бензиностанции- 2.22. Прибирам се в Берковица, аз знаех и тук как е, значи дизелът и в момента е 2.46, на 2.44- бензин. Аз питам в друга държава ли сме? Чак такава фрапираща разлика и то в горивата, което се отразява на всичко и на цени в нашия край. Нищо не ни е наред, отгоре ни газят и с цените. Нямам представа каква е тази ценова политика. Действително пазарна икономика е, ама такава фрапираща разлика- на 2.46 дизел, 2.44 бензин, а само на 80 километра в София е на 2.09, 2.13", разказа Антон Младенов.

Валентин Василев е от Асеновград, работи като международен шофьор. Казва, че в България цените на горивата са колкото в Европа, на места дори в Австрия цените са по- ниски.

"Съпоставено с доходите на хората е голяма разликата. Гориво в Европа- евро и 20 цента е в момента, тук наближава 2.40, някъде може и да надвишава 2.40 цена. Къде са доходите на хората в Европа, къде са доходите на хората тук- в България?! Оттам идва проблемът. Цената на горивата вероятно може да се регулира по друг начин тук, заради доходите на хората да е по- ниско горивото. То навсякъде в Европа има разлика в цените на горивото по места, защото на магистралата  цената е най- висока, в малките населени места е по- ниска. Даже в Германия мога да ви кажа, че цената на горивото се сменя в населените места сутрин и вечер", обясни Валентин Василев.

Слушател от Козлодуй коментира високите цени на бензиностанциите в града така:

"В Козлодуй цената на горивата е забита от началото на пролетта без да мърда до ден днешен. И интересното е, че цените на горивата въобще в района, като почнем Козлодуй, Лом, до Видин горе-долу не мърдат за разлика от останалите градове и от София нататък, където цените са драстично назад. При лев и тринайсет тук, за газта говоря, в София е лев и девет, лев и седем, къде е разликата? Като имаше период през лятото, където цената беше под левче. Тя работата е ясна- по някакъв начин се избиват загубите от конкуренцията с другите бензиностанции в големите градове. Но защо пък ние тук, по- бедният регион, трябва да сме потърпевшите?"

СнимкаВсяка една компания има съответните ценообразуващи схеми, които включват доставни цени, разходи, транспорт и на база на това се определя цената, на която да се продава във всеки един обект. Защо се получава разлика в цените? Отговор дава Пламен Дочев- мениджър на международна петролна компания за България:

"В конкретния случай ме питате защо в София и в Берковица има такава разлика. Да кажем- имаме една бензиностанция в София и бензиностанция в Берковица. Разходите за двете бензиностанции са почти еднакви- за персонал, за заплати, за поддръжка, за ток, но... Идва голямото "но". В София, при големия оборот, който се прави и при съответната конкуренция в края на месеца се образува много голям обем от продажби. Отделно доставките в този обект се извършват на по- големи пратки, т.е. идва цял камион с 30 кубика гориво, разходът за транспорта се разпределя на по- големи литри. Оттам идва и себестойността на продукцията- да е много по- евтина. Докато в един обект в Берковица, който продава малко, обикновено се зареждат по малки партиди гориво и съответно разходът на единица литър за транспорт и разхвърляни разходите на обекта на единица литър са много по- големи. Оттам съответно и разлика в ценообразуването. Това е от страна на разходите. От страна на конкуренцията, вие знаете, че всеки един търговски субект съществува, за да печели. При условие, че в Берковица се продава на определена цена и върви горивото, естествено, че ще държат тази цена. Ако не се продава, ще направят съответните корекции надолу, за да може да има продажби. Това е пазарната икономика."

В цената на горивата е включен акциз и ДДС:

"На всеки един литър 67 стотинки е акциз и отделно слагат ДДС-то, т.е. над един лев цена прибира държавата. Няма как акцизът да бъде променен. Единствено може да се играе с надценката там, където позволява."


В кой регион цените на горивата са най-високи?

"Пазарът не е константа, постоянно се влияе от различни събития. В момента, може би най- висока цена се наблюдава във Велико Търново, където дизелът е стигнал до 2.45, може би в Шумен също. Няма някаква логика, която да обяснява цялостно пазара."


СнимкаРазликите в цените на горива коментира и икономистът Радослав Георгиев:

"Това, което определя цените на горивата на първо място е компанията, която предлага този продукт, но до голяма степен това се определя по- скоро от оборота, който прави самият обект. Съвсем логично и нормално е там, където има по- голям оборот, съответно доставните цени на горивата да бъдат по- ниски и оттам самата компания да предлага своите горива на по- ниски цени. Нормално е в големи градове, където има по- голямо потребление да има и по- ниски цени. Това съвсем не означава, че навсякъде в големите градове има по-ниски цени и навсякъде в по- малките има по- високи цени. Когато имаме тук, на нашето околовръстно в град Видин бензиностанция, през това място минава трафикът за Дунав мост, това е международният път, нормално е там в конкретния обект да има много по- голямо потребление. Това също води до понижаване на цената нищо, че говорим за град Видин, а не за София."

"Държавата не е заинтересувана хората да са добре, а се пълнят гушите на притежателите на бензиностанции, на вносителите на гориво и т.н. Като им поставят таван на горивата, да видим дали ще има мърдане. Като им кажат, няма да продавате повече бензина от 2 лева, да видим дали някой ще смее да го продава повече от 2 лева", коментира цените на горивата друг слушател.

Колкото е по- голям оборотът, толкова търговецът може да си позволи по- малка надценка, обясни Богомил Николов- изпълнителен директор на потребителската организация "Активни потребители":

"Нормално е, даже е желателно, цените на горивата да са различни по различните бензиностанции, но това зависи основно от конкуренцията. За съжаление, има региони, които са по- рядко населени или по-малки населени места, в които има една-две бензиностанции и тогава се създават предпоставки за монополно положение и по- високи цени. Трябва да знаят хората, че в такива ситуации единственото решение е да има повече конкуренция." 

Още по темата може да чуете в звуковия файл.

Вижте още

Боровица още чака ремонт на пътя до Червената църква

Лично дядо Дометиан навремето благослови Червената църква край Боровица за изграждането на манастир. Това каза за Радио Видин кметът на белоградчишкото село Боровица, Огнян Гаврилов. " Селото е разположено сред много хубава природа. Масивът на Белоградчишките скали започва също от тук. Край селото се намира и т.нар. Червена църква, която е..

публикувано на 21.06.19 в 17:30

Ученическите лагери- преди и сега

Всеки от по-възрастното поколение е ходил на ученически лагер, н аричан тогава и пионерски- по разбираеми причини. След 1989 година много от лагерите бяха реституирани, продадени или разграбени. Примери има много. Лагерен огън, карнавал, забавни игри с това се запълваха дните в лагерите някога. При по- големите момичета  и момчета имаше и първа..

публикувано на 20.06.19 в 18:02

Ще намали ли ДДС цените на стоките за потребителите

Преди дни председателят на Комисията по бюджет и финанси в Народното събрание и депутат от ГЕРБ Менда Стоянова коментира за БНР дали намаляването на ДДС ще намали цените на стоките. Според нея при свободна пазарна икономика няма кой да гарантира това. В разговорът за това с какви данъци трябва да се облага българинът, какви приходи трябва да..

публикувано на 19.06.19 в 11:42

Пациенти и здравни работници са недоволни- необходим ли е "рестарт" на здравната система

Медицински специалисти от видинската болница- сестри, акушерки, лаборанти, рехабилитатори и т.н. започнаха ефективни протести . Обявиха, че от 13 до 20 юни ще спират работа ежедневно по един час, след това ще увеличат времето, а ако исканията им не бъдат изпълнени, са готови и да подадат колективно оставки. Причина за недоволството им са най-вече..

публикувано на 18.06.19 в 15:40

Възможно ли е развитие на местната икономика в защитени територии

Как може да се подобри животът на местните хора при използване на богатото разнообразие на региона по поречието на река Дунав по устойчив начин? Отговор дават природозащитната организация WWF- България и Община Иваново- единствената община, която изцяло попада на територията на природен парк. За намирането на иновативни решения, свързани с нови..

публикувано на 17.06.19 в 16:18
Румяна Алексиева, кмет на село Салаш

Румяна Алексиева: "В Салаш живеем спокойно, не си заключваме дори вратите"

Това каза в рубриката "Добро утро, кмете" кметът на белоградчишкото село Салаш , Румяна Алексиева: "В района природата е прекрасна, селото пък е приятно и спокойно. А общинският център се намира само на  20 км."  Освен, че се намира в планински район със запазена природа, Салаш има и интересно минало. Още римляните преди векове открили това..

публикувано на 14.06.19 в 15:40

Как да оценим риска на работното място?

Често говорим за оценката на риска на работното място.  Прави се, за да се установят опасностите, свързани с работата, работния процес и работната среда, с последващо вземане на решение за ограничаване или премахване на този риск. С това се цели намаляване на трудовия травматизъм и професионалните заболявания в предприятието. Правната уредба за..

публикувано на 13.06.19 в 11:42