Защо зареждаме по- скъпи горива в Северозапада

Снимка: БГНЕС

Защо има разлики в цените, на които се продават горивата? Темата провокира обаждане на жител на Берковица. Антон Младенов пътувал до София и заредил бензин на цена от 2.09 лева за литър.

"На следващата бензиностанция, която погледнах, бензинът беше 2.13, горе-долу на скъпите бензиностанции- 2.22. Прибирам се в Берковица, аз знаех и тук как е, значи дизелът и в момента е 2.46, на 2.44- бензин. Аз питам в друга държава ли сме? Чак такава фрапираща разлика и то в горивата, което се отразява на всичко и на цени в нашия край. Нищо не ни е наред, отгоре ни газят и с цените. Нямам представа каква е тази ценова политика. Действително пазарна икономика е, ама такава фрапираща разлика- на 2.46 дизел, 2.44 бензин, а само на 80 километра в София е на 2.09, 2.13", разказа Антон Младенов.

Валентин Василев е от Асеновград, работи като международен шофьор. Казва, че в България цените на горивата са колкото в Европа, на места дори в Австрия цените са по- ниски.

"Съпоставено с доходите на хората е голяма разликата. Гориво в Европа- евро и 20 цента е в момента, тук наближава 2.40, някъде може и да надвишава 2.40 цена. Къде са доходите на хората в Европа, къде са доходите на хората тук- в България?! Оттам идва проблемът. Цената на горивата вероятно може да се регулира по друг начин тук, заради доходите на хората да е по- ниско горивото. То навсякъде в Европа има разлика в цените на горивото по места, защото на магистралата  цената е най- висока, в малките населени места е по- ниска. Даже в Германия мога да ви кажа, че цената на горивото се сменя в населените места сутрин и вечер", обясни Валентин Василев.

Слушател от Козлодуй коментира високите цени на бензиностанциите в града така:

"В Козлодуй цената на горивата е забита от началото на пролетта без да мърда до ден днешен. И интересното е, че цените на горивата въобще в района, като почнем Козлодуй, Лом, до Видин горе-долу не мърдат за разлика от останалите градове и от София нататък, където цените са драстично назад. При лев и тринайсет тук, за газта говоря, в София е лев и девет, лев и седем, къде е разликата? Като имаше период през лятото, където цената беше под левче. Тя работата е ясна- по някакъв начин се избиват загубите от конкуренцията с другите бензиностанции в големите градове. Но защо пък ние тук, по- бедният регион, трябва да сме потърпевшите?"

СнимкаВсяка една компания има съответните ценообразуващи схеми, които включват доставни цени, разходи, транспорт и на база на това се определя цената, на която да се продава във всеки един обект. Защо се получава разлика в цените? Отговор дава Пламен Дочев- мениджър на международна петролна компания за България:

"В конкретния случай ме питате защо в София и в Берковица има такава разлика. Да кажем- имаме една бензиностанция в София и бензиностанция в Берковица. Разходите за двете бензиностанции са почти еднакви- за персонал, за заплати, за поддръжка, за ток, но... Идва голямото "но". В София, при големия оборот, който се прави и при съответната конкуренция в края на месеца се образува много голям обем от продажби. Отделно доставките в този обект се извършват на по- големи пратки, т.е. идва цял камион с 30 кубика гориво, разходът за транспорта се разпределя на по- големи литри. Оттам идва и себестойността на продукцията- да е много по- евтина. Докато в един обект в Берковица, който продава малко, обикновено се зареждат по малки партиди гориво и съответно разходът на единица литър за транспорт и разхвърляни разходите на обекта на единица литър са много по- големи. Оттам съответно и разлика в ценообразуването. Това е от страна на разходите. От страна на конкуренцията, вие знаете, че всеки един търговски субект съществува, за да печели. При условие, че в Берковица се продава на определена цена и върви горивото, естествено, че ще държат тази цена. Ако не се продава, ще направят съответните корекции надолу, за да може да има продажби. Това е пазарната икономика."

В цената на горивата е включен акциз и ДДС:

"На всеки един литър 67 стотинки е акциз и отделно слагат ДДС-то, т.е. над един лев цена прибира държавата. Няма как акцизът да бъде променен. Единствено може да се играе с надценката там, където позволява."


В кой регион цените на горивата са най-високи?

"Пазарът не е константа, постоянно се влияе от различни събития. В момента, може би най- висока цена се наблюдава във Велико Търново, където дизелът е стигнал до 2.45, може би в Шумен също. Няма някаква логика, която да обяснява цялостно пазара."


СнимкаРазликите в цените на горива коментира и икономистът Радослав Георгиев:

"Това, което определя цените на горивата на първо място е компанията, която предлага този продукт, но до голяма степен това се определя по- скоро от оборота, който прави самият обект. Съвсем логично и нормално е там, където има по- голям оборот, съответно доставните цени на горивата да бъдат по- ниски и оттам самата компания да предлага своите горива на по- ниски цени. Нормално е в големи градове, където има по- голямо потребление да има и по- ниски цени. Това съвсем не означава, че навсякъде в големите градове има по-ниски цени и навсякъде в по- малките има по- високи цени. Когато имаме тук, на нашето околовръстно в град Видин бензиностанция, през това място минава трафикът за Дунав мост, това е международният път, нормално е там в конкретния обект да има много по- голямо потребление. Това също води до понижаване на цената нищо, че говорим за град Видин, а не за София."

"Държавата не е заинтересувана хората да са добре, а се пълнят гушите на притежателите на бензиностанции, на вносителите на гориво и т.н. Като им поставят таван на горивата, да видим дали ще има мърдане. Като им кажат, няма да продавате повече бензина от 2 лева, да видим дали някой ще смее да го продава повече от 2 лева", коментира цените на горивата друг слушател.

Колкото е по- голям оборотът, толкова търговецът може да си позволи по- малка надценка, обясни Богомил Николов- изпълнителен директор на потребителската организация "Активни потребители":

"Нормално е, даже е желателно, цените на горивата да са различни по различните бензиностанции, но това зависи основно от конкуренцията. За съжаление, има региони, които са по- рядко населени или по-малки населени места, в които има една-две бензиностанции и тогава се създават предпоставки за монополно положение и по- високи цени. Трябва да знаят хората, че в такива ситуации единственото решение е да има повече конкуренция." 

Още по темата може да чуете в звуковия файл.

Вижте още

Как е най-изгодно да се отопляваме

Въпреки че все още се радваме на топло време през деня, вечерите са хладни. И все по-често поглеждаме към отоплителните уреди. Сезонът на "топлото" наближава, затова и решихме да попитаме кой е най-изгодния начин за отопление- хем да е по-евтино, хем да е топло? Анкетата сред видинчани показва, че през студените месеци всеки се отоплява според..

публикувано на 15.10.18 в 17:25

Паметна плоча на писателя Емил Коралов откриват в село Славотин

Днес разказваме за монтанското село Славотин , намиращо се на около 20 км от Монтана. Там е роден писателят Емил Коралов. Кметската управа е заета с организацията на голямо събитие- отбелязване на 90 години от основаването на читалище "Просвета" и поставянето на паметна плоча с името на българския писател, дебютирал с драматични романи през 30-те..

публикувано на 12.10.18 в 13:19

Повече пари от ЕС за изоставащите региони, но и по-строг контрол как се харчат

Граждански диалог за бъдещето на кохезионната политика като визия за развитието на област Видин или по-просто казано как и за какво да се използват средствата от Европейския съюз през следващия програмен период за развитието на региона, се състоя в крайдунавския град. Организатор на форума е Областният информационен център. В него се включиха..

публикувано на 11.10.18 в 13:37

Вярваме ли, че даренията помагат

Малко над  101 милиона  лева са  дарени  в България през 2017 г. от индивидуални дарители, компании и фондации. Това са данните от годишния анализ на Български дарителски форум. Ръстът в сравнение с предходната 2016 г. е малко над  5 млн . лв. Най-много средства през 2017 г. са дарили фондациите - приблизително  54 млн . лв., следвани от компаниите с..

публикувано на 10.10.18 в 11:00

Бъдеще за малкия бизнес у нас

326 000 малки и средни предприятия функционират в България, в тях работят около 75% от заетите в страната, повечето от тях обаче са в сферата на търговията. Това стана ясно по време на ежегодния форум за насърчаване на предприемачеството в България - Европейски ден на предприемача, който се проведе преди дни. Малките и средни компании у нас ще могат да..

публикувано на 09.10.18 в 13:41

Хората от Добри дол: Живеем в напукани къщи, прах и мирис на оборска тор

Започна ремонт на пътя между ломските села Добри дол, Сливата и Орсоя. Компрометираният участък е с дължина около 8 километра, за лошото състояние на който преди време протестираха жителите на трите села. От понеделник са започнали ремонтните дейности, но трафикът от тежкотоварни камиони пречи на работата на строителните групи, казват и хората, и..

публикувано на 05.10.18 в 14:45