Ще има ли по-висока безопасност на пътя с нови закони

Снимка: Радио ВИДИН

Проект на Закон за движението по пътищата и два проекта на Закон за водачите на моторни превозни средства са публикувани за обществено обсъждане. Шофьори коментират предложенията така:

"В кварталите са тесни улиците, а и дечурлигата тичат. Колкото по- ниска е скоростта, няма да има фалове. На младите изобщо не трябва да им дават книжка. Аз съм карал курсовете на 21. И тия курсове не трябва да бъдат за месец, а както едно време бяха- за 5 месеца. Като иска да кара, ще плаща... Да увеличат глобите за неизправни моторни превозни средства. Това е проект, това се обсъжда сега. Аз го виждам решението в обучението на младите шофьори... Аз съм карала курс 3 месеца. Ето, опитвали сме да излизаме с внучката, обаче ръката ми е на ръчната. Има друго нещо, което прочетох за скоростта, да бъде 60 или 80 километра извън населено място. Това, според мен, е правилно, защото самочувствието на младите е голямо..."

През 2018 година в цялата страна са станали 6 690 ПТП, с 609 загинали и 8 473 ранени. Статистиката показва, че за област Видин катастрофите са 78, за Враца- 161, за Монтана- 134. Загиналите в област Видин са 12 души, във Враца- 27, в Монтана- 9. Най- много пътни произшествия за станали в област Пловдив- 919, със 74 загинали, а най- малко- в област Перник- 54.

СнимкаВ новото законодателство се акцентира върху нови моменти- като младите водачи да имат придружител, защото всеки пети млад водач у нас през първата година участва в ПТП, заяви Владимир Тодоров- председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи:

"Ние в момента даваме някакви становища. Има нови неща, специално за младите водачи, това е наше предложение, което лансираме от много години- да има специален статут за младите водачи, да има един преходен период, през който те да придобият по-добър опит."

Предлага се кормуването от 31 часа да стане 50 часа. Връщането на кормуване на полигон трудно би могло да се случи, защото вече няма такива полигони. Другата важна промяна е въвеждането на система, която да проверява дали реално курсистите ще кормуват 50 часа. По-високите глоби не са начин да се справим с пътната безопасност. Трябва да се повиши събираемостта. Почти всяка втора глоба не се плаща, а това създава чувство за безнаказаност. Най-честите причини за катастрофи са превишена и несъобразена скорост, навлизане в насрещното и неправилно изпреварване, едва след това идва шофирането след употреба на алкохол.

"Друг проблем, който съществува е, че трябва да се опростят учебните програми. 30% от листовките са с безумни въпроси."

По повод предложението за шофиране с 30 километра в час в жилищни зони, Владимир Тодоров заяви:

"Това е практика в почти всички европейски градове. Това обаче трябва да бъде съпътствано с промяна в инфраструктурата."

СнимкаОт 2 години Теодосия Микова има книжка за лек автомобил. За това време няма нито едно нарушение. Казва, че часовете за кормуване сега са малко, необходимо е в първите месеци младите шофьори да се качват в лекия автомобил с придружител, както и че е по-добре в началото да не карат мощни коли:

"Тези 30 часа, според мен, не стигат. Като си шофьор, трябва да пазиш не само себе си... Първите два месеца ме беше страх да хвана колата. Първоначално съм карала с брат ми и баща ми. За затвърждаване на знанията трябва да има някой до теб."


Статистиката показва, че е висока смъртността сред младите хора от 18 до 24 години: от 2011 година до 2018-а са загинали 666 и са ранени 11 100 младежи и девойки. И още една предлагана промяна, която касае новите водачи- талонът ще бъде с 2/3 от контролните точки, а останалата една трета ще получава след придобиване на 24 месеца стаж като водач на МПС.

Гошо Борисов е автоинструктор от дълги години. Смята, че за по-добра пътна безопасност и намаляване инцидентите на пътя е необходим строг контрол. Автоинструкторите не са търсени при съставяне на проектите.

Снимка"5 организации има в България, инструкторски организации. Нито една организация не е викната, когато се съставя този закон, да даде предложения. Това какво ви говори? Над 70 промени от 90-а година насам, правени промени в Закона за движение по пътищата", коментира Гошо Борисов.

Според него, увеличението на часовете за кормуване ще доведе до поскъпване на курсовете. По новата програма трябва да има полигон:

"Да се направи полигон трябва да се вземе под наем площ. Къде има изградена такава площ? То трябва да бъде с асфалтово, твърдо покритие. Той седи на полигона един месец най- малко, имаше там 5 елемента, обаче като излезе в реална обстановка, на изпита е задължително да има паркиране на заден ход. Като дойде в реална обстановка се паникьосва, защото ще закачи колите. И да ви кажа защо ние сме най- слабото звено и ни удрят нас. Ние имаме външно оценяване, ние не провеждаме изпита. Защо нас обвиняват, че не ги обучаваме? Друг изпитва, той преценява. Основното трябва да бъде завишеният контрол на пътя."


Още по темата може да чуете в звуковия файл.
Вижте още

Икономист: Само със селско стопанство е трудно да има подем

В началото на февруари Националният статистически институт публикува данните за регионалния брутен вътрешен продукт за 2017 година. Те показват икономическите процеси на регионално ниво, макар и за година назад. Статистиката показва различията в регионалния брутен вътрешен продукт между областите. През 2017 г. София е много по- напред с брутен..

публикувано на 20.02.19 в 13:07

Видинчани: "Изборите в България не са честни"

Преди дни депутатите гласуваха промени в Изборния кодекс след 15-часово заседание. За да запази кворума в Народното събрание, управляващата партия ГЕРБ гласува заедно с ДПС промени в Изборния кодекс, които ограничават преференциалния вот. Против предложението гласуваха от БСП, ВМРО и "Воля" с мотива, че така се обезсмисля преференциалният вот. От..

публикувано на 19.02.19 в 14:12

Какви участници в движението са пешеходците

Приключи акцията на полицията, която се проведе в цялата страна и беше насочена към пешеходците- нарушители на правилата за движение. Активният контрол бе извършен в районите с интензивно пешеходно движение. Едно от тези места във Видин е кръстовището на улиците "Екзарх Йосиф I" и "Митрополит Кирил", до църквата "Св. Димитър". На улица "Митрополит..

публикувано на 18.02.19 в 16:17
Мая Иванова, кмет на село Флорентин

Кметът на Флорентин: Младите по селата не бива да чакат, а сами да търсят реализация

" Тук съм израснала, тук минава и 80 процента от времето ми. Село Флорентин е едно красиво, зареждащо място- място, на което винаги искаш да се върнеш... Иска ти се да усетиш аромата на селото, аромата на реката и спокойствието, което излъчва ." Така описа Флорентин кметът му  Мая Иванова .   В официалната справка за видинското село пише, че по..

обновено на 15.02.19 в 16:27

Помириха ли се Трифон Зарезан и свети Валентин

Празничен е 14 февруари, но дали свикнаха един с друг Трифон и Валентин търсим отговора в "Посоките на делника". В Северозападна България виното е на голяма почит и логично е да се почита Трифон Зарезан, по- младото поколение обаче празнува и свети Валентин. Разговора по темата ще започнем с управителя на винарска изба във Видин Петко Миков :..

публикувано на 14.02.19 в 13:37

Съществува ли у нас резерв на пазара на труда

В страната ни има резерв на пазара на труда от около 500 000 работници- това заяви в края на миналата година директорът на Балканския институт по труда и социалната политика и бивш социален министър Иван Нейков. В същото време работодателите настояват за внос на работници от трети страни. Според Иван Нейков сред тези 500 000 работници има хора с..

публикувано на 13.02.19 в 13:37

Концепцията на Каракачанов за ромите- "навременна и наложителна" или "фашистки предизборен популизъм"

"Концепцията за решаване на проблема с несоциализираните цигански групи е готова. Тя включва пакет от мерки за премахване на гетата, справяне с циганската престъпност, обществено полезен труд, контрол над социалните помощи, спиране на детската раждаемост и още редица други механизми за реалната интеграция на маргинализираната част от този етнос."..

публикувано на 12.02.19 в 14:27