Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще има ли по-висока безопасност на пътя с нови закони

Снимка: Радио ВИДИН

Проект на Закон за движението по пътищата и два проекта на Закон за водачите на моторни превозни средства са публикувани за обществено обсъждане. Шофьори коментират предложенията така:

"В кварталите са тесни улиците, а и дечурлигата тичат. Колкото по- ниска е скоростта, няма да има фалове. На младите изобщо не трябва да им дават книжка. Аз съм карал курсовете на 21. И тия курсове не трябва да бъдат за месец, а както едно време бяха- за 5 месеца. Като иска да кара, ще плаща... Да увеличат глобите за неизправни моторни превозни средства. Това е проект, това се обсъжда сега. Аз го виждам решението в обучението на младите шофьори... Аз съм карала курс 3 месеца. Ето, опитвали сме да излизаме с внучката, обаче ръката ми е на ръчната. Има друго нещо, което прочетох за скоростта, да бъде 60 или 80 километра извън населено място. Това, според мен, е правилно, защото самочувствието на младите е голямо..."

През 2018 година в цялата страна са станали 6 690 ПТП, с 609 загинали и 8 473 ранени. Статистиката показва, че за област Видин катастрофите са 78, за Враца- 161, за Монтана- 134. Загиналите в област Видин са 12 души, във Враца- 27, в Монтана- 9. Най- много пътни произшествия за станали в област Пловдив- 919, със 74 загинали, а най- малко- в област Перник- 54.

СнимкаВ новото законодателство се акцентира върху нови моменти- като младите водачи да имат придружител, защото всеки пети млад водач у нас през първата година участва в ПТП, заяви Владимир Тодоров- председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи:

"Ние в момента даваме някакви становища. Има нови неща, специално за младите водачи, това е наше предложение, което лансираме от много години- да има специален статут за младите водачи, да има един преходен период, през който те да придобият по-добър опит."

Предлага се кормуването от 31 часа да стане 50 часа. Връщането на кормуване на полигон трудно би могло да се случи, защото вече няма такива полигони. Другата важна промяна е въвеждането на система, която да проверява дали реално курсистите ще кормуват 50 часа. По-високите глоби не са начин да се справим с пътната безопасност. Трябва да се повиши събираемостта. Почти всяка втора глоба не се плаща, а това създава чувство за безнаказаност. Най-честите причини за катастрофи са превишена и несъобразена скорост, навлизане в насрещното и неправилно изпреварване, едва след това идва шофирането след употреба на алкохол.

"Друг проблем, който съществува е, че трябва да се опростят учебните програми. 30% от листовките са с безумни въпроси."

По повод предложението за шофиране с 30 километра в час в жилищни зони, Владимир Тодоров заяви:

"Това е практика в почти всички европейски градове. Това обаче трябва да бъде съпътствано с промяна в инфраструктурата."

СнимкаОт 2 години Теодосия Микова има книжка за лек автомобил. За това време няма нито едно нарушение. Казва, че часовете за кормуване сега са малко, необходимо е в първите месеци младите шофьори да се качват в лекия автомобил с придружител, както и че е по-добре в началото да не карат мощни коли:

"Тези 30 часа, според мен, не стигат. Като си шофьор, трябва да пазиш не само себе си... Първите два месеца ме беше страх да хвана колата. Първоначално съм карала с брат ми и баща ми. За затвърждаване на знанията трябва да има някой до теб."


Статистиката показва, че е висока смъртността сред младите хора от 18 до 24 години: от 2011 година до 2018-а са загинали 666 и са ранени 11 100 младежи и девойки. И още една предлагана промяна, която касае новите водачи- талонът ще бъде с 2/3 от контролните точки, а останалата една трета ще получава след придобиване на 24 месеца стаж като водач на МПС.

Гошо Борисов е автоинструктор от дълги години. Смята, че за по-добра пътна безопасност и намаляване инцидентите на пътя е необходим строг контрол. Автоинструкторите не са търсени при съставяне на проектите.

Снимка"5 организации има в България, инструкторски организации. Нито една организация не е викната, когато се съставя този закон, да даде предложения. Това какво ви говори? Над 70 промени от 90-а година насам, правени промени в Закона за движение по пътищата", коментира Гошо Борисов.

Според него, увеличението на часовете за кормуване ще доведе до поскъпване на курсовете. По новата програма трябва да има полигон:

"Да се направи полигон трябва да се вземе под наем площ. Къде има изградена такава площ? То трябва да бъде с асфалтово, твърдо покритие. Той седи на полигона един месец най- малко, имаше там 5 елемента, обаче като излезе в реална обстановка, на изпита е задължително да има паркиране на заден ход. Като дойде в реална обстановка се паникьосва, защото ще закачи колите. И да ви кажа защо ние сме най- слабото звено и ни удрят нас. Ние имаме външно оценяване, ние не провеждаме изпита. Защо нас обвиняват, че не ги обучаваме? Друг изпитва, той преценява. Основното трябва да бъде завишеният контрол на пътя."


Още по темата може да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Трябва да се промени философията на законодателството ни

България вече няма да бъде една от двете страни в Европа с максимално допустима скорост на движение от 140 км/ч по магистралната мрежа.  Скоростта по аутобаните ще бъде свалена до 130 километра със закон.  В правителствения законопроект се предвижда въвеждане на наказания за нарушаване на средната скорост.  Възможно ли е да се намали пътнотранспортният..

публикувано на 18.04.24 в 11:00

Звуци в тишината: Изчезващата роля на предмета "Музика" в училище

Спокойно можем да кажем, че музиката е една от основите на човешката култура. Още откакто хората са блъскали с кости по земята и по камъните, създавайки ритъм, тя е била олицетворение на общността и чувството за споделеност. Още оттогава човечеството е било наясно с това какво е музиката и какво носи тя, но в днешни дни изглежда, че това разбиране..

публикувано на 17.04.24 в 11:00

Един от трима съвременни българи би защитил родината във военен конфликт

На фона на няколко сериозни военни конфликта, дори близо до нас, едва 30% от българите заявяват, че биха се били за страната си, ако има война . 42% не биха, а останалите от запитаните се колебаят и не знаят как да отговарят. Ние се нареждаме по-близо в нагласите си до западните европейски държави, отколкото до източните. Това показват резултати от..

публикувано на 16.04.24 в 12:40

Северозападна България с трайно присъствие на туристическата карта

Седемнадесет проекта са одобрени за финансиране в конкурса "Развитие на туризма в Северозападна България и по поречието на река Дунав" на Фондация "Америка за България". Финансирането на всички тях е за 1 312 000 лева. Средствата ще подкрепят развитието на туристически продукти и услуги в регионите с цел да удължат престоя на посетителите. Над 150..

публикувано на 15.04.24 в 15:38
Цветан Ценков, кмет на община Видин

Цветан Ценков: С булевард "Панония" се случва това, което се случва и в държавата (видео)

До края на април се очаква да завърши ремонтът на първото платно на бул. "Панония" във Видин . Следващата седмица Народното събрание трябва да гласува окончателно останалите 3,5 млн. лева за завършването на проекта. Това обясни в "Посоките на делника" кметът на Община Видин д-р Цветан Ценков в отговор на въпроса "Какво се случва с бул...

публикувано на 12.04.24 в 13:03
Марая Цветкова

Марая Цветкова: Превърнахме демокрацията ни в елитарно хоби за глупаци

Кабинетът "Главчев" положи клетва и встъпи официално в длъжност, с което 103-тото правителство в историята на България е факт.  Президентът Румен Радев насрочи за 9 юни националните и европейските парламентарни избори.  Кои са причините, поради които отново ще се отправим към урните?  Може ли предизборната кампания да предложи решения, а не битовизми..

публикувано на 11.04.24 в 10:00

Проф. Светослав Малинов: При обща кампания евроизборите няма да бъдат видени и чути

Провеждането на избори 2 в 1 има както позитиви, така и негативи, коментира политологът и два мандата евродепутат проф. Светослав Малинов. Според него, от една страна може да се прогнозира, че сливането на двата вота ще доведе до рекордна за нашата страна активност на евроизбори, същевременно е възможно кампанията за евровота да бъде погълната..

публикувано на 10.04.24 в 15:21