Ще има ли по-висока безопасност на пътя с нови закони

Снимка: Радио ВИДИН

Проект на Закон за движението по пътищата и два проекта на Закон за водачите на моторни превозни средства са публикувани за обществено обсъждане. Шофьори коментират предложенията така:

"В кварталите са тесни улиците, а и дечурлигата тичат. Колкото по- ниска е скоростта, няма да има фалове. На младите изобщо не трябва да им дават книжка. Аз съм карал курсовете на 21. И тия курсове не трябва да бъдат за месец, а както едно време бяха- за 5 месеца. Като иска да кара, ще плаща... Да увеличат глобите за неизправни моторни превозни средства. Това е проект, това се обсъжда сега. Аз го виждам решението в обучението на младите шофьори... Аз съм карала курс 3 месеца. Ето, опитвали сме да излизаме с внучката, обаче ръката ми е на ръчната. Има друго нещо, което прочетох за скоростта, да бъде 60 или 80 километра извън населено място. Това, според мен, е правилно, защото самочувствието на младите е голямо..."

През 2018 година в цялата страна са станали 6 690 ПТП, с 609 загинали и 8 473 ранени. Статистиката показва, че за област Видин катастрофите са 78, за Враца- 161, за Монтана- 134. Загиналите в област Видин са 12 души, във Враца- 27, в Монтана- 9. Най- много пътни произшествия за станали в област Пловдив- 919, със 74 загинали, а най- малко- в област Перник- 54.

СнимкаВ новото законодателство се акцентира върху нови моменти- като младите водачи да имат придружител, защото всеки пети млад водач у нас през първата година участва в ПТП, заяви Владимир Тодоров- председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи:

"Ние в момента даваме някакви становища. Има нови неща, специално за младите водачи, това е наше предложение, което лансираме от много години- да има специален статут за младите водачи, да има един преходен период, през който те да придобият по-добър опит."

Предлага се кормуването от 31 часа да стане 50 часа. Връщането на кормуване на полигон трудно би могло да се случи, защото вече няма такива полигони. Другата важна промяна е въвеждането на система, която да проверява дали реално курсистите ще кормуват 50 часа. По-високите глоби не са начин да се справим с пътната безопасност. Трябва да се повиши събираемостта. Почти всяка втора глоба не се плаща, а това създава чувство за безнаказаност. Най-честите причини за катастрофи са превишена и несъобразена скорост, навлизане в насрещното и неправилно изпреварване, едва след това идва шофирането след употреба на алкохол.

"Друг проблем, който съществува е, че трябва да се опростят учебните програми. 30% от листовките са с безумни въпроси."

По повод предложението за шофиране с 30 километра в час в жилищни зони, Владимир Тодоров заяви:

"Това е практика в почти всички европейски градове. Това обаче трябва да бъде съпътствано с промяна в инфраструктурата."

СнимкаОт 2 години Теодосия Микова има книжка за лек автомобил. За това време няма нито едно нарушение. Казва, че часовете за кормуване сега са малко, необходимо е в първите месеци младите шофьори да се качват в лекия автомобил с придружител, както и че е по-добре в началото да не карат мощни коли:

"Тези 30 часа, според мен, не стигат. Като си шофьор, трябва да пазиш не само себе си... Първите два месеца ме беше страх да хвана колата. Първоначално съм карала с брат ми и баща ми. За затвърждаване на знанията трябва да има някой до теб."


Статистиката показва, че е висока смъртността сред младите хора от 18 до 24 години: от 2011 година до 2018-а са загинали 666 и са ранени 11 100 младежи и девойки. И още една предлагана промяна, която касае новите водачи- талонът ще бъде с 2/3 от контролните точки, а останалата една трета ще получава след придобиване на 24 месеца стаж като водач на МПС.

Гошо Борисов е автоинструктор от дълги години. Смята, че за по-добра пътна безопасност и намаляване инцидентите на пътя е необходим строг контрол. Автоинструкторите не са търсени при съставяне на проектите.

Снимка"5 организации има в България, инструкторски организации. Нито една организация не е викната, когато се съставя този закон, да даде предложения. Това какво ви говори? Над 70 промени от 90-а година насам, правени промени в Закона за движение по пътищата", коментира Гошо Борисов.

Според него, увеличението на часовете за кормуване ще доведе до поскъпване на курсовете. По новата програма трябва да има полигон:

"Да се направи полигон трябва да се вземе под наем площ. Къде има изградена такава площ? То трябва да бъде с асфалтово, твърдо покритие. Той седи на полигона един месец най- малко, имаше там 5 елемента, обаче като излезе в реална обстановка, на изпита е задължително да има паркиране на заден ход. Като дойде в реална обстановка се паникьосва, защото ще закачи колите. И да ви кажа защо ние сме най- слабото звено и ни удрят нас. Ние имаме външно оценяване, ние не провеждаме изпита. Защо нас обвиняват, че не ги обучаваме? Друг изпитва, той преценява. Основното трябва да бъде завишеният контрол на пътя."


Още по темата може да чуете в звуковия файл.
Вижте още

Кметът Венелин Атанасов: Арчар е не само с история, но и с бъдеще

Това каза в рубриката "Добро утро, кмете" кметът на село Арчар  Венелин Атанасов. Със своите 2 600 души, то е най-голямото в област Видин, както и двойно по- населено от общинския си център, Димово. Приемник е на античния град Рациария, възникнал още по времето на Римската империя. Основите му са положени още през II век, като постоянна станция на..

публикувано на 19.04.19 в 16:20

Грижим ли се за паметниците на културата в Северозапада

18 април е обявен от ЮНЕСКО за Международен ден за опазване на паметниците на културата. Денят е повод да се привлече общественото внимание във всички страни към ценностите на собственото им и общочовешкото културно наследство и да се приобщят нови участници към усилията за опазването на паметниците на културата. Дали в Северозапада се грижат добре..

публикувано на 18.04.19 в 15:15

Започва ли нов индустриален живот в Северозапада

От години, сякаш сме свикнали да чуваме, че регионът на Северозападна България има неизползван потенциал, който би могъл да го изведе от негативната европейска класация. Необходимо е да се насърчи предприемаческият дух и постепенно да се увеличават трудовите възнаграждения. Видин може да бъде логистичен център за интермодален транспорт, разположен..

публикувано на 17.04.19 в 12:12

За какво ни е култура?!

"Театрите не са заведения, в които се печелят пари... Целта на театъра не е забавлението. Забавата не е култура. Държави, които знаят какво правят, знаят и защо поддържат театъра" , е казал бележитият български поет Пенчо Славейков, който точно преди 100 години е бил директор на Народния театър "Иван Вазов". Днес редица български трупи залагат на..

публикувано на 16.04.19 в 14:46

Регионът се топи, област Видин намалява с над 4000 души на година

Повод за темата тази сутрин е демографската статистика, която беше обявена за миналата година. Област Видин е най-малката и с най-застаряващо население в страната, сочат данните на Националния статистически институт. Жителите на област Видин за една година са намалели с 2,4%.  По демографски показатели Враца и Монтана също не са..

публикувано на 15.04.19 в 14:16
Цветелина Ботева, кмет на село Камено поле

Цветелина Ботева: "Кметовете трябва да имат определен образователен ценз"

"Трябва да се помисли за избора на селски и общински кметове, които да отговарят на някакъв образователен ценз" , категорична е Цветелина Ботева , кмет на село Камено поле , община Роман и допълва: " Повярвайте ми, аз се срамувам, наблюдавайки селски кметове, общински кметове и общински съветници, които трудно четат. Аз съм четвърти мандат кмет,..

обновено на 12.04.19 в 18:05

Помогни си сам...

"Помогни си сам за да ти помогне и Господ"- гласи една поговорка. Напоследък хората в села и градове се организират и правят различни благотворителни дела. Строят чешми, кътове за отдих, параклиси и черкви. Всичко на доброволен принцип без участието, но със съгласието на институции. Българинът е свикнал да дарява безвъзмездно в миналото. Сега..

публикувано на 11.04.19 в 12:14