Защо е важно обучението по пътна безопасност да започне отрано

Снимка: Радио ВИДИН

В началото на улица "Райна Княгиня" във Видин, която започва от кръстовището до музей "Конака", има три пешеходни пътеки на близко разстояние една от друга- на светофара, до училище "Цар Симеон Велики" и до парк "Рова". Въпреки удобството за пешеходци, масово се пресича между маркировката.

"Не ни е страх, пазим се. Няма да ни блъсне никой. Спокойно... Неправилно е, помислих го това, но просто бързам за работа и затова го направих. Те на пешеходните пътеки удрят хора, така че тука е неоправдано", споделиха пресичащи неправилно пътното платно.

На една от пешеходните пътеки пресече възрастна жена с бастун и обясни, че винаги така минава, но:

"Колите не спират, някои. Някои пешеходни пътеки са изтъркани и не им се вижда сигурно на шофьорите."

На велоалеята в парк "Рова" възрастен мъж с колело умело лавира между пешеходците:

"Никога не правя забележка, защото знам, че ще си изпатя от грубости. Когато ми се налага да пътувам, винаги избирам по- безопасни места."

СнимкаДецата и възрастните хора са най- уязвимите участници в движението, а заниманията по пътна безопасност трябва да започват още от най- ранна възраст, категорични са експерти. Във видинската детска градина "Русалка" изучаваният материал е съобразен според възрастта на децата в групите.

"В тематичните разпределения се отделя внимание на тези теми, защото са извънредно важни. Децата са най- уязвимите участници в движението. Макар и да са мънички, те трябва да бъдат запознати с важните правила за движение по пътищата", каза главен учител Иванка Методиева.

В подготвителната група знаят основните правила:

"Трябва с възрастен1 да се огледаш наляво, надясно и после пак наляво. Защото може, ако не се огледаш, да те сгази кола... Пресича се на пешеходната пътека... Пешеходците се движат по тротоара, защото, ако ходят на пътя и кола идва, могат да ги сгазят... "

Снимка: СБА-ВидинСъюзът на българските автомобилисти има като приоритетна задача спазването на правилата, когато говорим за пътната безопасност. От 50 години книжка има Илия Рачев- ръководител "Учебен център" към СБА- Видин. По отношение на организацията на движението във Видин, масово шофьорите срещат трудности на кръговите движения:

"Кръговите движения може да кажем, че облекчават пътникопотока и автомобилния поток на водачите. Какво прави обаче впечатление? Много от водачите навлизат в кръстовището с много голяма скорост, което е нарушение на правилата. Освен това кръговите движения имат по две ленти за движение. Болшинството от водачите при навлизане в кръстовище с кръгово движение навлизат в лентата за движение наляво, а не се движат в лентата, която съответства на продължаване на посоката на движение. Това не се спазва. Ние предлагаме преди кръстовището да се поставят пътни знаци, които предварително указват лентите за движение, от които може да се продължи движението в съответната посока със съответните стрелки."

По отношение на светофарите:

"По мнение на нашите инструктори трябва да се засили яркостта или да се поставят по- силни крушки. При летния период, когато слънцето огрява, не се вижда кой сигнал свети."


За кръстовището на площад "8 март" автоинструкторите предлагат да се монтира светофар и маркировка. Проблемни в кварталите на града са дупките. На въпроса "Кои извършват по-често нарушения- пешеходците или шофьорите?" Илия Рачев отговори така:

"Нарушенията се извършват повече от водачите. Уязвими са обаче децата и възрастните хора. Това е въпрос и до възпитание, не само познаване на правилата."

609 са загиналите през 2018 година при пътнотранспортни произшествия в страната. Намаляване на убитите при катастрофи до 388 на година си поставя национална стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата. Част от екипа, писал стратегията е Алекси Кесяков- секретар на Дъpжавно- обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата.

"Тези, които са загинали, като бройка, те са много. Никой не трябва да загива. Защото животът и здравето е най- ценно и ние трябва да си го пазим. Освен това, когато се сравняваме с европейските страни, виждаме, че у нас показателят "Убити на 1 милион жители" е два до три пъти по- висок. Това е отражение на поведението на хората, което е свързано с обучение, знания, поведение, култура, състоянието на инфраструктурата, състоянието на автомобилния парк, качеството на медицинската помощ", коментира Алекси Кесяков.

Алекси Кесяков в студио на БНРТрябва да познаваме процесите на пътя и да знаем, че ние сме уязвими. Безопасността на движението е споделена отговорност:

"Споделена между участниците в движението и тези, които пишат законите, правят пътищата, поддържат автомобилния парк, указват медицинска помощ."

Инфраструктурата трябва да е така направена, че да дава ясни послания на шофьора, т.е. да не му задава гатанки, а да е ясно накъде се движи и къде иска да отиде. Когато избираме автомобил, трябва да търсим системите, които помагат на човека. Разсейването по време на шофиране също е опасно:

"Много е важно да следим обстановката. Защото като си изместим погледа за 1 секунда и като го върнем, вече обстановката е друга."

Когато човек избира скоростта, с която ще се движи, трябва да се съобразява със собствените си възможности- да знае времето си за реакция, да знае какви уменията има и да избира такава скорост, при която може да овладее автомобила. Завоите в България са места със силна концентрация на пътнотранспортни произшествия, защото всеки четвърти загинал по пътищата е загинал при катастрофа в завой.

"Сега се обръщам към всички радиослушатели- като наближи пред вас завой, намалете малко скоростта, за да преминете безопасно и да не станете част от тази статистика", призова Алекси Кесяков.

СнимкаДве трети от катастрофите са в населените места, една трета извън, но там броят на убитите е по- голям и последиците са по- тежки. Това е свързано със скоростта и времето, за което ще се окаже помощ на пострадалите. В населените места ранените са много, защото има смесено движение- пешеходци, велосипедисти и шофьори. Условията на движение в населените места трябва да са такива, че хората да бъдат предпазвани и да не загиват:

"През населеното място може да изскочи дете, каруца, там човек не знае. Трябва да управлява така, че да предвижда евентуално опасността. Ние обикновено към тази опасност сме слепи и не я очакваме."

Още по темата може да чуете в звуковия файл.
Вижте още

Повишава ли се стандартът ни на живот

Общият доход на лице от домакинство през първото тримесечие на 2019 година средно е 1 519 лева и нараства с 8% спрямо същия период на 2018 година. Това показват данни на Националния статистически институт . В структурата на общия доход с най-висок относителен дял e доходът от работна заплата- 57,6%, следван от доходите от пенсии- 27,9% и от..

публикувано на 22.05.19 в 12:00

Колебаещите се ще определят победителя в изборите

Какви са нагласите дни преди изборите на 26 май в България? Четири партии се очертават със сигурно представителство в Европарламента, показват данните от последното проучване на "Барометър България", направено между 10 и 15 май сред  843 души чрез телефонно интервю и със собствено финансиране на социологическата агенция.  "Четирите сигурни..

публикувано на 21.05.19 в 14:35

Как ще ни се отрази поскъпването на тока

Трите електроснабдителни дружества поискаха увеличение на цените на тока за потребителите. Предложените цени от дружествата са публикувани на сайта на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/. В предложението на "ЧЕЗ Електро България" за нови цени за електроенергията за битови нужди- ниско напрежение, се предлага дневната енергия да поскъпне..

публикувано на 20.05.19 в 16:31

"Умните къщи"- глезотия или неизбежно бъдеще

Развитието на информационните технологии през последните десетилетия е толкова интензивно, че не случайно се наложи твърдението, че днес живеем във века на информационните и комуникационните технологии. Освен в областта на изчислителните системи и комуникациите, информационните технологии навлизат във всички сфери на живота. Едно място, където те..

публикувано на 16.05.19 в 13:58

Как църковната камбана на видинското село Връв започна да бие в отсрещното румънско село

Църквата "Свети Никола" в бреговското село Връв е една от най-старите в  района, като строежът ѝ започва още през 1846 година. Тя се намира в близост до старата римска крепост Дортикум. Местните разказват, че преди много години църквата е била дървена и след едно нападение от черкези, храмът бил подпален и напълно изгорял. От него останало..

обновено на 15.05.19 в 14:51

Проект готви промени за възпитанието на учениците

Училищата да възпитават децата на 16 ценности, нагласи и умения- това е предвидено в новия проект за стратегия за възпитателната работа в образователните институции за периода 2019- 2030 година на Министерството на образованието и науката. С помощта на семействата си младите хора ще се учат да се гордеят с България. Освен това ще се учат и на..

публикувано на 15.05.19 в 12:05

Млади и стари от Северозапада за бъдещето на Европа

"Изберете своето бъдеще" и "Този път ще гласувам" са част от призивите, с които Европейският съюз цели да мотивира избирателите да участват в изборите за Европейски парламент . 12 дни преди вота проверяваме ще дадат ли своя глас на 26 май и интересуват ли се от бъдещето на Европа младите и хората от третата възраст в Северозападна България...

публикувано на 14.05.19 в 13:28