Кои са проблемите пред транспортния бизнес в Северозапада

Снимка: Радио ВИДИН

Недостигът на шофьори и мерки за връщането на тези, работещи в чужбина, обсъдиха превозвачи на първия национален форум по проблемите на кадрите в транспорта.

"И онези общи проблеми като сив сектор, като единствената държава в Европа, в която няма държавно финансиране на сектора, разбира се и транспортните схеми в държавата, маршрутни разписания, дублиране на линии", обясни Петър Захариев, управител на монтанска фирма за пътнически превози и член на Управителния съвет на Националната асоциация на автомобилните превозвачи.

Тези проблеми са в много остра форма в Северозападна България:

"Липсата на кадри, липсата на население, закриване на линии. Ето сега новите неща, които още не са влезли в сила- т.нар. видеонаблюдатели, които са в противоречие с други закони- че не можеш да снимаш без разрешение на съответния човек. Т.нар. колани, с които трябва да дооборудваме."

СнимкаМирослав Гечев е управител на фирма от Монтана за превози на товари и извършването на спедиционни и логистични услуги. Според него работната ръка, усложнените режими на работа, лошите пътища, зле съставена транспортна схема са само част от проблемите пред транспортния бизнес.

"Проблемът с работната ръка е на половината свят. Работници много, качествени- не толкова много. Втори момент- безкрайните усложнения на режимите на работа отблъскват хората- един шофьор, който подлежи на глоба, няколко пъти по-голяма от месечното му възнаграждение, за елементарни неща, много пъти си казва "защо ми е това". Това води и до отлив на кадри. За България- лоши пътища, зле съставена транспортна схема. Някой път, за да стигнеш от точка А до точка Б, трябва да  минеш 2-3 пъти повече километри с товарен автомобил."

Проблем са и квалифицираните кадри, които могат да извършват ремонти на тежкотоварните автомобили. Хроничен е проблемът и с преминаването на граничния пункт на Дунав мост 2:

"Защо ли се дадоха толкова пари за този мост, като опашките са по-големи, отколкото когато се возехме на ферибота?"



Няма проблем без решение, смята Гечев: 

"Решението няма да стане за един ден, второ- няма да стане без национална стратегия. Националната стратегия се изработва от държавните органи и институции. Друг е въпросът, че за да я изработят, те трябва работят в пряка връзка с хората от съответните браншове. Имащите право на глас обикновено не се вслушват в съветите на експертите."


СнимкаЕмил Ангелов е съдружник във фирма, специализирана в автобусния транспорт- превоз на пътници в Монтана и региона. Фирмата се е отказала от линиите, които е обслужвала и е заложила на специализирани превози.

"Тези нерегламентирани превози от леки автомобили, които карат пред нас на цената на билета, не изпълняват никакви курсове и сигурно не отговарят на никакви изисквания, но си возят на нашите цени. Ние лека- полека се отказахме от линиите, които изпълнявахме и сме заложили на специализирани превози и на случайни превози", коментира Емил Ангелов.


Превозвачът иска да инвестира в млади хора, но напоследък на обявите за работа отговарят по-възрастни.


"Кой има амбиции, не остава тук да ги реализира. Не можем да ги спрем, ако имат по-добра оферта. Не мога да кажа, че се развиваме, по-скоро оцеляваме."


Изискването пътниците да имат колани е влязло в сила, автобусите са оборудвани, друг е въпросът дали се ползват.  


СнимкаЕдно от училищата в област Монтана, което обучава кадри за транспортния бранш, е Професионалната гимназия по транспорт "Владимир Петков Минчев" в село Владимирово, община Бойчиновци. Към специалностите има интерес, заяви директорът Цанка Карчева:


"Освен диплома за средно образование, учениците придобиват и свидетелство за втора степен на професионална квалификация като монтьори, като специалностите, по които придобиват тази правоспособност са: пътностроителна техника, подемно- транспортна техника, автотранспортна техника и селскостопанска техника. Освен втора степен на професионална квалификация като монтьори по тези специалности, придобиват още един документ за правоспособност - за управление на пътно- строителни машини, курсове за управление на трактор и за категория- "В" - за управление на лек автомобил."

Това дава възможност след като завършат средното си образование младите хора да работят във всички сфери на транспорта.

"Има работа и то даже има глад за такива кадри. Затова и специалностите ни са защитени като статут от министерството на образованието", допълни Цанка Карчева.


Към гимназията има и общежитие за ученици от съседните общини. 


Още по темата може да чуете в звуковия файл.
Вижте още

Докато има млади хора в Манастирище, селото ще живее

Гостуваме на хората в село Манастирище . Това е село, което   се намира в северозападната част на Дунавската равнина, на Източния бряг на река Огоста.  Селото съществува на сегашното място от 1825 година. В околностите му има остатъци от римски път и римско селище. През Средновековието тук е съществувал манастир, който по-късно е дал..

публикувано на 19.07.19 в 14:00

Готови ли сме за новия здравноосигурителен модел?

Преди дни Министърът на здравеопазването Кирил Ананиев представи предложението на екипа си за нов здравноосигурителен модел по време на кръгла маса в НДК, посветена на състоянието на системата на здравеопазването в България. Новият здравен модел предвижда частни каси и основен медицински пакет по договаряне. Пациентите ще доплащат за дейностите извън..

публикувано на 18.07.19 в 11:49

Ще реши ли проблема с агресията намордникът за кучета

В началото на месеца депутатите гласуваха промени в Закона за ветеринарно- медицинската дейност, които засягат свободното пускане на домашни кучета. Глоба в размер на 300 лева заплашва всеки собственик на куче с тегло над 5 килограма, който го разхожда в градска среда без повод. На 1 000 лева пък скача санкцията за онези стопани на агресивни..

публикувано на 17.07.19 в 13:06

За и против машинното гласуване на местните избори

У нас след горещото лято идва "гореща" политическа есен, защото с указ на президента местните избори в страната вече са насрочени за 27 октомври. Днес се решава как ще можем да упражним правото си на вот. На извънредно заседание парламентът ще обсъжда дали да отпадне машинният вот за изборите за кметове и общински съветници, както и на..

публикувано на 16.07.19 в 13:00

Как възстановяването на един парк стана обща кауза

Доброволци от Кула от пролетта почистват в свободното си време градския парк, който е занемарен в годините след демокрацията. Инициативата нарекоха "Северозапазване". Надежда Иванова и Наско Цанов са част от екипа доброволци. "Идеята тръгна от младите майки, които искат да има място, където да заведат децата си", каза Надежда Иванова . "Нашият..

публикувано на 15.07.19 в 14:06

Пазарът на имоти във Видин бележи спад през лятото

По-слаб се очаква да бъде пазарът на имоти във Видин през летния сезон в сравнение с миналото лято и с началото на тази година. Липсват купувачи и не се обявяват много имоти за продан - констатира брокерът Нина Каменова: "Най-често купуваните имоти са двустайните панелни и двустайните тухлени апартаменти, тъй като те отговарят на..

публикувано на 14.07.19 в 08:10

Панаири, панаири....някога и сега

Панаирите- някога и сега. През годините всичко се променя, дори панаирите вече не са това което бяха. Видинският започва скоро- на 23 август и ще продължи до 31 август. Наистина не са същите панаирите, които познаваме от детството си, но ги има. Държавен архив-Видин притежава ценни документи, като справка за промените в панаирните дни и протокол..

публикувано на 11.07.19 в 12:07