Кои са проблемите пред транспортния бизнес в Северозапада

Снимка: Радио ВИДИН

Недостигът на шофьори и мерки за връщането на тези, работещи в чужбина, обсъдиха превозвачи на първия национален форум по проблемите на кадрите в транспорта.

"И онези общи проблеми като сив сектор, като единствената държава в Европа, в която няма държавно финансиране на сектора, разбира се и транспортните схеми в държавата, маршрутни разписания, дублиране на линии", обясни Петър Захариев, управител на монтанска фирма за пътнически превози и член на Управителния съвет на Националната асоциация на автомобилните превозвачи.

Тези проблеми са в много остра форма в Северозападна България:

"Липсата на кадри, липсата на население, закриване на линии. Ето сега новите неща, които още не са влезли в сила- т.нар. видеонаблюдатели, които са в противоречие с други закони- че не можеш да снимаш без разрешение на съответния човек. Т.нар. колани, с които трябва да дооборудваме."

СнимкаМирослав Гечев е управител на фирма от Монтана за превози на товари и извършването на спедиционни и логистични услуги. Според него работната ръка, усложнените режими на работа, лошите пътища, зле съставена транспортна схема са само част от проблемите пред транспортния бизнес.

"Проблемът с работната ръка е на половината свят. Работници много, качествени- не толкова много. Втори момент- безкрайните усложнения на режимите на работа отблъскват хората- един шофьор, който подлежи на глоба, няколко пъти по-голяма от месечното му възнаграждение, за елементарни неща, много пъти си казва "защо ми е това". Това води и до отлив на кадри. За България- лоши пътища, зле съставена транспортна схема. Някой път, за да стигнеш от точка А до точка Б, трябва да  минеш 2-3 пъти повече километри с товарен автомобил."

Проблем са и квалифицираните кадри, които могат да извършват ремонти на тежкотоварните автомобили. Хроничен е проблемът и с преминаването на граничния пункт на Дунав мост 2:

"Защо ли се дадоха толкова пари за този мост, като опашките са по-големи, отколкото когато се возехме на ферибота?"



Няма проблем без решение, смята Гечев: 

"Решението няма да стане за един ден, второ- няма да стане без национална стратегия. Националната стратегия се изработва от държавните органи и институции. Друг е въпросът, че за да я изработят, те трябва работят в пряка връзка с хората от съответните браншове. Имащите право на глас обикновено не се вслушват в съветите на експертите."


СнимкаЕмил Ангелов е съдружник във фирма, специализирана в автобусния транспорт- превоз на пътници в Монтана и региона. Фирмата се е отказала от линиите, които е обслужвала и е заложила на специализирани превози.

"Тези нерегламентирани превози от леки автомобили, които карат пред нас на цената на билета, не изпълняват никакви курсове и сигурно не отговарят на никакви изисквания, но си возят на нашите цени. Ние лека- полека се отказахме от линиите, които изпълнявахме и сме заложили на специализирани превози и на случайни превози", коментира Емил Ангелов.


Превозвачът иска да инвестира в млади хора, но напоследък на обявите за работа отговарят по-възрастни.


"Кой има амбиции, не остава тук да ги реализира. Не можем да ги спрем, ако имат по-добра оферта. Не мога да кажа, че се развиваме, по-скоро оцеляваме."


Изискването пътниците да имат колани е влязло в сила, автобусите са оборудвани, друг е въпросът дали се ползват.  


СнимкаЕдно от училищата в област Монтана, което обучава кадри за транспортния бранш, е Професионалната гимназия по транспорт "Владимир Петков Минчев" в село Владимирово, община Бойчиновци. Към специалностите има интерес, заяви директорът Цанка Карчева:


"Освен диплома за средно образование, учениците придобиват и свидетелство за втора степен на професионална квалификация като монтьори, като специалностите, по които придобиват тази правоспособност са: пътностроителна техника, подемно- транспортна техника, автотранспортна техника и селскостопанска техника. Освен втора степен на професионална квалификация като монтьори по тези специалности, придобиват още един документ за правоспособност - за управление на пътно- строителни машини, курсове за управление на трактор и за категория- "В" - за управление на лек автомобил."

Това дава възможност след като завършат средното си образование младите хора да работят във всички сфери на транспорта.

"Има работа и то даже има глад за такива кадри. Затова и специалностите ни са защитени като статут от министерството на образованието", допълни Цанка Карчева.


Към гимназията има и общежитие за ученици от съседните общини. 


Още по темата може да чуете в звуковия файл.
Вижте още

Близо 40% от българите живеят в енергийна бедност

Близо 39,2% от българите не успяват да отопляват комфортно домовете си през зимата, както и да ги охлаждат през лятото по данни Европейската обсерватория за енергийна бедност. Делът от населението, което не може да поддържа домовете си достатъчно топли е най- високият в Европейския съюз. Същото се отнася и за дела на домакинствата, които..

публикувано на 18.11.19 в 15:10

Алексей Александров, кмет на Винище: "Човек постига целите си, ако е деен и хората му вярват"

Дойдох от Монтана в родното село на баба ми и дядо ми и останах. Хората ме избраха за кмет, и така вече 7 мандата, започна разказа си кметът на Винище, Алексей Александров: "Обичам това място и правя всичко по силите си за възраждането му, макар че не винаги е лесно. В началото ентусиазмът ми бе много по-голям, защото бях млад и мислех, че няма..

публикувано на 15.11.19 в 17:15

Рецептата да бъдем успешни и щастливи

В края на всяка година правим равносметка дали сме успели да постигнем това, което сме си поставили за цел или не. Успешни и щастливи ли сме и как да го постигнем? Понякога отговорите могат да ни   доведат до депресивни състояния или точно обратното - към мотивация за позитивна промяна. Как да се свържем със своето щастие, за да бъдем успешни-..

публикувано на 14.11.19 в 11:54

Расте броят на училищните психолози- подобрява ли се дисциплината в клас

Преди дни от Министерство на образованието и науката обявиха, че двойно се е увеличил броя на училищните психолози и педагогически съветници в страната за последните две години. Това съобщи заместник- министърът на образованието Деница Сачева , по време на Международната конференция "Допълваща и алтернативна комуникация". Тя допълни, че всичко това..

публикувано на 13.11.19 в 12:39

30 години след 10 ноември- докъде я докарахме?

Изминаха 30 години от падането на Берлинската стена и свалянето на Тодор Живков от власт- събития, които промениха страната ни, Европа и света. Това е началото на така наречения "преход" в България.  Какво спечелихме и какво изгубихме три десетилетия след началото на промените в държавното устройство на страната? "Преходът приключи някъде..

публикувано на 12.11.19 в 15:14

300 машини ще чистят снега в Северозапада

Готовността за зимно поддържане на пътищата беше обсъдена на заседания в областните администрации в Северозапада в началото на месеца. Институциите- пожарната служба, спешна помощ и други отчитат, че имат готовност да реагират при усложнена зимна обстановка. Каква готовност имат Общините?  "Крайно съм недоволен... По принцип винаги ни изненадва..

публикувано на 11.11.19 в 13:55

Жители на Дъбравка: "Младите трябва да имат реални стимули, за да се върнат по селата"

"Преди години имаше две постановления на Министерски съвет, които бяха насочени към младите хора. По това време също имаше един период на обезлюдяване на граничните райони и правителството търсеше начини за връщането на младите хора по селата. И наистина тогава се получи, но бяха дадени и много преференции. Тук имахме в стопанския двор над 1000..

публикувано на 08.11.19 в 16:00