Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кои са проблемите пред транспортния бизнес в Северозапада

Снимка: Радио ВИДИН

Недостигът на шофьори и мерки за връщането на тези, работещи в чужбина, обсъдиха превозвачи на първия национален форум по проблемите на кадрите в транспорта.

"И онези общи проблеми като сив сектор, като единствената държава в Европа, в която няма държавно финансиране на сектора, разбира се и транспортните схеми в държавата, маршрутни разписания, дублиране на линии", обясни Петър Захариев, управител на монтанска фирма за пътнически превози и член на Управителния съвет на Националната асоциация на автомобилните превозвачи.

Тези проблеми са в много остра форма в Северозападна България:

"Липсата на кадри, липсата на население, закриване на линии. Ето сега новите неща, които още не са влезли в сила- т.нар. видеонаблюдатели, които са в противоречие с други закони- че не можеш да снимаш без разрешение на съответния човек. Т.нар. колани, с които трябва да дооборудваме."

СнимкаМирослав Гечев е управител на фирма от Монтана за превози на товари и извършването на спедиционни и логистични услуги. Според него работната ръка, усложнените режими на работа, лошите пътища, зле съставена транспортна схема са само част от проблемите пред транспортния бизнес.

"Проблемът с работната ръка е на половината свят. Работници много, качествени- не толкова много. Втори момент- безкрайните усложнения на режимите на работа отблъскват хората- един шофьор, който подлежи на глоба, няколко пъти по-голяма от месечното му възнаграждение, за елементарни неща, много пъти си казва "защо ми е това". Това води и до отлив на кадри. За България- лоши пътища, зле съставена транспортна схема. Някой път, за да стигнеш от точка А до точка Б, трябва да  минеш 2-3 пъти повече километри с товарен автомобил."

Проблем са и квалифицираните кадри, които могат да извършват ремонти на тежкотоварните автомобили. Хроничен е проблемът и с преминаването на граничния пункт на Дунав мост 2:

"Защо ли се дадоха толкова пари за този мост, като опашките са по-големи, отколкото когато се возехме на ферибота?"



Няма проблем без решение, смята Гечев: 

"Решението няма да стане за един ден, второ- няма да стане без национална стратегия. Националната стратегия се изработва от държавните органи и институции. Друг е въпросът, че за да я изработят, те трябва работят в пряка връзка с хората от съответните браншове. Имащите право на глас обикновено не се вслушват в съветите на експертите."


СнимкаЕмил Ангелов е съдружник във фирма, специализирана в автобусния транспорт- превоз на пътници в Монтана и региона. Фирмата се е отказала от линиите, които е обслужвала и е заложила на специализирани превози.

"Тези нерегламентирани превози от леки автомобили, които карат пред нас на цената на билета, не изпълняват никакви курсове и сигурно не отговарят на никакви изисквания, но си возят на нашите цени. Ние лека- полека се отказахме от линиите, които изпълнявахме и сме заложили на специализирани превози и на случайни превози", коментира Емил Ангелов.


Превозвачът иска да инвестира в млади хора, но напоследък на обявите за работа отговарят по-възрастни.


"Кой има амбиции, не остава тук да ги реализира. Не можем да ги спрем, ако имат по-добра оферта. Не мога да кажа, че се развиваме, по-скоро оцеляваме."


Изискването пътниците да имат колани е влязло в сила, автобусите са оборудвани, друг е въпросът дали се ползват.  


СнимкаЕдно от училищата в област Монтана, което обучава кадри за транспортния бранш, е Професионалната гимназия по транспорт "Владимир Петков Минчев" в село Владимирово, община Бойчиновци. Към специалностите има интерес, заяви директорът Цанка Карчева:


"Освен диплома за средно образование, учениците придобиват и свидетелство за втора степен на професионална квалификация като монтьори, като специалностите, по които придобиват тази правоспособност са: пътностроителна техника, подемно- транспортна техника, автотранспортна техника и селскостопанска техника. Освен втора степен на професионална квалификация като монтьори по тези специалности, придобиват още един документ за правоспособност - за управление на пътно- строителни машини, курсове за управление на трактор и за категория- "В" - за управление на лек автомобил."

Това дава възможност след като завършат средното си образование младите хора да работят във всички сфери на транспорта.

"Има работа и то даже има глад за такива кадри. Затова и специалностите ни са защитени като статут от министерството на образованието", допълни Цанка Карчева.


Към гимназията има и общежитие за ученици от съседните общини. 


Още по темата може да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

С какви послания и амбиции тръгват към предизборната кампания политическите сили?

На 9 юни ще отидем до урните за поредните предсрочни парламентарни избори и за народни представители в Европейския парламент. Официално предизборната кампания ще започне на 10 юни, но неформално тя стартира веднага след като падна кабинетът Денков. В последните дни сблъсъците между основните парламентарни сили са фокусирани върху служебния кабинет на..

публикувано на 23.04.24 в 12:08

Енергиен преход към чиста енергия при конкурентни цени

Сигурността и достъпността на енергията са важна предпоставка, за да имаме конкурентна европейска индустрия. Това заяви председателят на УС на Асоциация на индустриалния капитал в България Васил Велев на конференция на тема "Устойчива и ефективна енергийна система за стабилна и сигурна икономика", която се проведе в София. Проявата беше..

публикувано на 22.04.24 в 16:05

Информационен портал подкрепя развитието на енергийните общности

Българските граждани вече могат да използват информационната платформа "Енергия за гражданите в България" , насочена към подпомагане на развитието на енергийните общности . Платформата е резултат от близо 3-годишна работа на европейския проект SHAREs. За България тя се изпълнява от Черноморския енергиен изследователски център, а координатор е..

публикувано на 22.04.24 в 16:03

Жителите на село Вещица искат параклис

Село Вещица ни посреща със свежест, чистота, зеленина и песен на пойни птички .  Това е населено място, което не може да бъде забравено. Първо поради името си, което е наистина необичайно и второ, когато дойдеш в него, оставаш завинаги запленен от прекрасната природа. Чистота, спретнатост, свежест струи от накацалите къщички. Макар и семпли, те..

публикувано на 19.04.24 в 12:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Трябва да се промени философията на законодателството ни

България вече няма да бъде една от двете страни в Европа с максимално допустима скорост на движение от 140 км/ч по магистралната мрежа.  Скоростта по аутобаните ще бъде свалена до 130 километра със закон.  В правителствения законопроект се предвижда въвеждане на наказания за нарушаване на средната скорост.  Възможно ли е да се намали пътнотранспортният..

публикувано на 18.04.24 в 11:00

Звуци в тишината: Изчезващата роля на предмета "Музика" в училище

Спокойно можем да кажем, че музиката е една от основите на човешката култура. Още откакто хората са блъскали с кости по земята и по камъните, създавайки ритъм, тя е била олицетворение на общността и чувството за споделеност. Още оттогава човечеството е било наясно с това какво е музиката и какво носи тя, но в днешни дни изглежда, че това разбиране..

публикувано на 17.04.24 в 11:00

Един от трима съвременни българи би защитил родината във военен конфликт

На фона на няколко сериозни военни конфликта, дори близо до нас, едва 30% от българите заявяват, че биха се били за страната си, ако има война . 42% не биха, а останалите от запитаните се колебаят и не знаят как да отговарят. Ние се нареждаме по-близо в нагласите си до западните европейски държави, отколкото до източните. Това показват резултати от..

публикувано на 16.04.24 в 12:40