Ще ни глобяват ли, ако сами ремонтираме колата?

Снимка: Радио ВИДИН

"Забраняват десния волан... Глобяват с 500 лв. шофьор, ако сам си ремонтира колата... Махат от КАТ регистрацията на колите..." Това са само част от заглавията, които в последните дни се тиражират в медии, сайтове и социалните мрежи. Озадачаващите новини са продиктувани от публикувания за обществено обсъждане от Министерството на транспорта проект за Закон за пътните превозни средства. Той е един от трите нови закона, които се очаква да заменят настоящия Закон за движение по пътищата. 


В проекта е записано, че дейностите по ремонт и техническо обслужване на пътни превозни средства може да се извършват само от физически или юридически лица, регистрирани и разполагащи с удостоверение за такава дейност. Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" ще създава, води и поддържа регистър. Сред авторите на законопроекта е Съюзът на автосервизите. 


"По наша инициатива предложенията са да се въведе регистрационен режим за всички сервизи и за всички, които упражняват тази професия, за да се гарантира качеството на ремонта в интерес на потребителите, да се ограничи нерегламентирания труд в тези автосервизи, не на последно място- фискалната политика на държавата е засегната много сериозно. В момента няма регристър, но около 6900 автосервиза членуват в различни асоциации, мисля че е по-голям броят на сервизните работилници, които не са обявени въобще. Проблемът е, че хора катастрофират заради неизправни автомобили без дори да го знаят и да подозират за това нещо. Рискът в нерегламентиран сервиз да ви сложат некачествена чест е много голям и това е предизвикано от стремежа да предложат нереално ниска за услугата цена", обясни Емил Германов, председател на Съюза на автосервизите.


Документът предвижда затягане на контрола, което включва забрана за извършаване на ремонти по автомобилите извън регистрираните автосервизи. Именно тези текстове бяха изтълкувани като ограничаващите всякакви, дори и дребни, ремонти на колата от собственика ѝ.


"Подготвили сме един сериозен текст с доста забележки по закона. Написали сме в преходните и заключителни разпоредби, че ремонтът и техническо обслужване е всяко въздействие върху автомобила с изключение на операциите, които са посочени в инструкцията за експлоатация от производителя на автомобила, което включва монтаж на резервна гума, смяна на крушка, смяна на бушон и т.н."
, добави председателят на Съюза на автосервизите.


Търговията с употребявани автомобилни части също е влязла в проектозакона. Изисква се всички търговци, които ги предлагат, да се регистрират като такива и да водят специален регистър на авточастите за повторна употреба. 


"Основната идея е да се намалят кражбите на автомобили с цел разкомплектоване и продажба на частите. Забранява се и продажбата на части втора употреба между физически лица", обясни Емил Германов.


Автосервизите ще трябва задължително да се регистрират в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Трябва да декларират наетите технически специалисти и какво образование, квалификация и професионален опит имат. Въвежда се и поне 6 месеца гаранция за извършения ремонт.


Не е ясно обаче кой и дали ще успее да контролира автосервизната дейност, смята Емил Германов:


"Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" няколко пъти се провали в изпълнението на задачите си, освен това няма и достатъчно служители, които да извършват тази дейност. Те нямат капацитет да контролират дейностите, с които са натоварени в момента, камо ли да им трупнем 20-30 000 автосервиза, които трябва да контролират и регистрират." 


Бившият председател на парламентарната комисия по транспорт Настимир Ананиев и лидер на партия ВОЛТ заяви, че е разочарован от проекта за Закон за пътните превозни средства:


"Самият закон сглобява няколко различни визии и изглежда все едно има три закона, които са слепени заедно. Това за сервизите е много хубаво. В медиите обаче излязоха неверни публикации, че за да се намалят опашките в "Пътна полиция", частни фирми ще могат да регистрират коли. Те всъщност ще могат да предлагат само първоначалния технически преглед- т.нар. "канал", но не и да регистрират. Регистрацията си остава в МВР, което означава, че отново трябва да отидете до КАТ, за да си вземете регистрационните табели и талоните. Опасявам се, че има предложения, които крият много тежък лобизъм. Не е изяснено какво точно е "техническо обслужване на автомобила" и дали ще ни глобяват, ако си сменим сами маслото или чистачките. Все пак е хубаво да има регулации в тази сфера, за да знаем, когато отидем в един сервиз, че той е легитимен и ще има гаранция за услугата, която получаваме. Браншовите организации са прави да се опасяват, че ще липсва достатъчен контрол, защото в Агенция "Автомобилна администрация" има най-много корупция. Мисля, че не бива да се спешава приемането на този закон."

Повече по темата и какво смятат видинчани за проектозакона- в прикачения звуков файл.

Вижте още

Евстати Петков: В Тияновци всички доброволно умъртвиха домашните си свине заради чумата

Това обясни за Радио Видин кметският наместник на село Тияновци, Евстати Петков . С решение на Централния епизоотичен съвет от 29 юли, са приети указания за прилагане на спешни мерки за овладяване на епизоотичната обстановка за ограничаване разпространението на болестта Африканска чума по свинете. Определена бе 20- километровата санитарна зона около..

публикувано на 16.08.19 в 15:23

Атестация ще преценява нивото на българските учители

От учебната 2020/2021 година всички български учители ще преминават през атестация на всеки 4 години, предвижда наредба на Министерството на образованието и науката, публикувана в "Държавен вестник". Целта на атестирането е да се отчетат постигнатите от педагозите резултати и да се повиши качеството на обучение на учениците. Aтестацията ще се..

обновено на 15.08.19 в 12:44

Видин посреща Национален мотосъбор 2019

Тaзи година Националният мотосъбор Видин 2019 ще се проведе на 16 и 17 август. Организатори отново са членовете на мотоклуб "Нордуестмоторс", а събитието се реализира и с подкрепата на Община Видин. Съборът се превърна в традиция, и през годините, сякаш неусетно, всяко лято, той се вписва в културния календар на Крайдунавския град. Гостите от..

публикувано на 14.08.19 в 12:08

Чия отговорност е децата да ходят на училище?

От следващата учебна година започва още по-активна работа за привличането и включването на децата и учениците в образователната система , обявиха от Министерството на образованието и науката. За целта детските градини и училищата в страната ще сформират постоянни екипи за превенция на отсъствията без уважителни причини. При необходимост новите екипи..

публикувано на 13.08.19 в 13:33

Колко мандата да управлява един кмет

И тази есен отново ще застанем пред избирателните урни- този път за да изберем своите кметове и общински съветници, по местата, в които живеем. Какво, обаче ще предпочетем- ще ни трябват ли нови лица, заредени с идеи и енергия или отново ще заложим на познатите, но сигурни карти. Достатъчни ли са четири години, за да може един кметски екип да..

публикувано на 12.08.19 в 12:45
Огнян Ценков в студиото на Радио ВИДИН

Огнян Ценков: До края на септември Видин ще има нова централна пешеходна зона

"Винаги съм се вслушвал в мнението на нашите съграждани, защото те винаги ни ориентират в каква посока да продължим да управляваме града". Това каза в студиото на Радио Видин кметът на общината, Огнян Ценков. Днес той гостува на живо в радиото и отговори на най-належащите въпроси, касаещи ремонтите на градската и училищната инфраструктура,..

публикувано на 09.08.19 в 15:39

Първите три дни болнични- кой ще ги плаща?

Бизнесът да не плаща първите три дни от болничните на работниците, както е в момента- подобно искане отправиха работодателите в края на миналата седмица. Темата ще бъде разисквана наесен, при обсъждането на бюджета за 2020-та година. Алтернативите са две- тези дни да бъдат прехвърлени като разход на Националния осигурителен институт или изобщо да не..

публикувано на 07.08.19 в 11:30