Ще ни глобяват ли, ако сами ремонтираме колата?

Снимка: Радио ВИДИН

"Забраняват десния волан... Глобяват с 500 лв. шофьор, ако сам си ремонтира колата... Махат от КАТ регистрацията на колите..." Това са само част от заглавията, които в последните дни се тиражират в медии, сайтове и социалните мрежи. Озадачаващите новини са продиктувани от публикувания за обществено обсъждане от Министерството на транспорта проект за Закон за пътните превозни средства. Той е един от трите нови закона, които се очаква да заменят настоящия Закон за движение по пътищата. 


В проекта е записано, че дейностите по ремонт и техническо обслужване на пътни превозни средства може да се извършват само от физически или юридически лица, регистрирани и разполагащи с удостоверение за такава дейност. Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" ще създава, води и поддържа регистър. Сред авторите на законопроекта е Съюзът на автосервизите. 


"По наша инициатива предложенията са да се въведе регистрационен режим за всички сервизи и за всички, които упражняват тази професия, за да се гарантира качеството на ремонта в интерес на потребителите, да се ограничи нерегламентирания труд в тези автосервизи, не на последно място- фискалната политика на държавата е засегната много сериозно. В момента няма регристър, но около 6900 автосервиза членуват в различни асоциации, мисля че е по-голям броят на сервизните работилници, които не са обявени въобще. Проблемът е, че хора катастрофират заради неизправни автомобили без дори да го знаят и да подозират за това нещо. Рискът в нерегламентиран сервиз да ви сложат некачествена чест е много голям и това е предизвикано от стремежа да предложат нереално ниска за услугата цена", обясни Емил Германов, председател на Съюза на автосервизите.


Документът предвижда затягане на контрола, което включва забрана за извършаване на ремонти по автомобилите извън регистрираните автосервизи. Именно тези текстове бяха изтълкувани като ограничаващите всякакви, дори и дребни, ремонти на колата от собственика ѝ.


"Подготвили сме един сериозен текст с доста забележки по закона. Написали сме в преходните и заключителни разпоредби, че ремонтът и техническо обслужване е всяко въздействие върху автомобила с изключение на операциите, които са посочени в инструкцията за експлоатация от производителя на автомобила, което включва монтаж на резервна гума, смяна на крушка, смяна на бушон и т.н."
, добави председателят на Съюза на автосервизите.


Търговията с употребявани автомобилни части също е влязла в проектозакона. Изисква се всички търговци, които ги предлагат, да се регистрират като такива и да водят специален регистър на авточастите за повторна употреба. 


"Основната идея е да се намалят кражбите на автомобили с цел разкомплектоване и продажба на частите. Забранява се и продажбата на части втора употреба между физически лица", обясни Емил Германов.


Автосервизите ще трябва задължително да се регистрират в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Трябва да декларират наетите технически специалисти и какво образование, квалификация и професионален опит имат. Въвежда се и поне 6 месеца гаранция за извършения ремонт.


Не е ясно обаче кой и дали ще успее да контролира автосервизната дейност, смята Емил Германов:


"Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" няколко пъти се провали в изпълнението на задачите си, освен това няма и достатъчно служители, които да извършват тази дейност. Те нямат капацитет да контролират дейностите, с които са натоварени в момента, камо ли да им трупнем 20-30 000 автосервиза, които трябва да контролират и регистрират." 


Бившият председател на парламентарната комисия по транспорт Настимир Ананиев и лидер на партия ВОЛТ заяви, че е разочарован от проекта за Закон за пътните превозни средства:


"Самият закон сглобява няколко различни визии и изглежда все едно има три закона, които са слепени заедно. Това за сервизите е много хубаво. В медиите обаче излязоха неверни публикации, че за да се намалят опашките в "Пътна полиция", частни фирми ще могат да регистрират коли. Те всъщност ще могат да предлагат само първоначалния технически преглед- т.нар. "канал", но не и да регистрират. Регистрацията си остава в МВР, което означава, че отново трябва да отидете до КАТ, за да си вземете регистрационните табели и талоните. Опасявам се, че има предложения, които крият много тежък лобизъм. Не е изяснено какво точно е "техническо обслужване на автомобила" и дали ще ни глобяват, ако си сменим сами маслото или чистачките. Все пак е хубаво да има регулации в тази сфера, за да знаем, когато отидем в един сервиз, че той е легитимен и ще има гаранция за услугата, която получаваме. Браншовите организации са прави да се опасяват, че ще липсва достатъчен контрол, защото в Агенция "Автомобилна администрация" има най-много корупция. Мисля, че не бива да се спешава приемането на този закон."

Повече по темата и какво смятат видинчани за проектозакона- в прикачения звуков файл.

Вижте още

Знаем ли какви са рисковете на работното ни място?

От 21 до 27 октомври отбелязваме Европейска седмица за безопасност и здраве   при работа. Инициативата е на Европейската агенция за безопасност и здраве при работа. Тази година акцентът е насърчаване на съвместното и активно безопасно управление на опасните вещества. Затова кампанията има за цел да насочи вниманието ни към рисковете..

публикувано на 22.10.19 в 15:15

Къде намира приложение статистиката

Какво приложение има статистиката и защо са важни данните, които събира и обработва? Поводът да потърсим повече информация по темата е Световният ден на статистиката, който се отбелязва на 20 октомври. Обявен е за такъв през 2010 година с резолюция от Общото събрание на ООН. Този ден трябва да ни напомни и да подчертае нарасналото значение на науката..

публикувано на 21.10.19 в 15:33

Важно ли е да гласуваме на местни избори

На 27 октомври отново ще гласуваме за местна власт. На нея е възложена изключително важната задача да развива населените места и да създава по-добри условия на живот за хората в тях. Общинският съвет е местният законодател, който взема решения за посоката за развитие. От своя страна кметът ръководи общинската администрация и следи за изпълнението..

публикувано на 18.10.19 в 13:27

Да си самодеец е чест и гордост

В последните десетина години, масово българите се обръщат към корените си и се включват в самодейни състави, организират фестивали и родолюбиви събития. Модерно ли е да си самодеец или това е истинската любов към родината?    Сашо Каменов е дългогодишен самодеец към танцовия състав на читалище "Паисий Хилендарски" - град Димово. Според него..

публикувано на 17.10.19 в 12:11

Отбелязваме Световния ден на прехраната

С решение, взето на 16 октомври 1945 година Организацията на Обединените нации обявява 16 октомври за Световен ден на прехраната. Днес той се чества в над 150 страни, като България се включва през 2006 година за раширяване на достъпа до храна и създаване на условия за устойчиво земеделие. Тази година с редица прояви у нас ще стартира и Националната..

публикувано на 16.10.19 в 12:45

Ще стане ли Северозападът по-добро място за живеене

В последно време отново се заговори за Целенасочена програма за развитие на Северозапада . Тя беше разработвана, обсъждана и съгласувана в продължение на няколко години и се очакваше прилагането ѝ да даде началото на процеса за растеж на слабо развитите региони в страната. Целта на подобен документ е приоритетно и целенасочено държавата да работи и..

публикувано на 15.10.19 в 13:45

"Стандартно" ли е храненето в детските градини

В детските менюта да се включат най-малко три вида пресни зеленчуци и най-малко три вида пресни плодове седмично; консервираните зеленчуци и плодове да не съдържат консерванти, подсладители и оцветители. Тези и други  промени  са предвидени в Наредба №6 за здравословното хранене на децата на възраст от 3 до 7 години в детски заведения. Причината,..

публикувано на 14.10.19 в 15:01