Чия отговорност е децата да ходят на училище?

Снимка: Радио ВИДИН

От следващата учебна година започва още по-активна работа за привличането и включването на децата и учениците в образователната система, обявиха от Министерството на образованието и науката. За целта детските градини и училищата в страната ще сформират постоянни екипи за превенция на отсъствията без уважителни причини. При необходимост новите екипи ще функционират всекидневно. Експертите ще  посещават домовете на отсъстващите по неуважителни причини деца и ученици, като обходите ще се правят още след регистрирането на отсъствията.

Това предложение обаче не се хареса на голяма част от педагозите. Близо 6000 гласа подкрепа е получила онлайн-петицията на учители от цялата страна срещу идеята на просветното министерство. В над 10 точки авторите на петицията обясняват защо това не бива да се случи. Една от причините е, че според наредбата не е ясно дефинирано какво означава "ученик в риск от отпадане", което затруднява решението им кои ученици да бъдат посетени. Посочено е също, че работното място на учителя е училището, а не домовете на децата, както и че обикалянето по техните домове е извънреден труд, за който не е посочено кой ще заплати. Друга причина е, че тази мярка противоречи на законите, по конституция домът е неприкосновен и родителите не са длъжни да им отворят вратата. Учителите настояват наредбата да бъде оттеглена.

Снимка"Още преди две години казахме, че учителят не би трябвало да бъде водещ в процеса за обхват на учениците. Това би трябвало да бъде прерогатив на други институции, други министерства. Учителят само да подпомага този процес. Мисля, че в случая се пресолява манджата. Вече бяха създадени комисии в училищата, които да работят във връзка с обхвата. Сега се иска втора или дори трета комисия, която наслагва дейности, които би трябвало да помогнат за обхвата, но историята в последните 20 години показа, че това няма как да се случи- сега пак няма да се случи. Българският учител е претоварен с несвойствени дейности и това е една от тези, които евентуално ще се насложи на количката, която скоро ще се обърне. Трябва да седнем и да решим какви са действията, които биха решили този проблем. Да обясним на правителството какво се случва в момента в българското училище, как то генерира липса на правила, генерира анархична схема по отношение на ученик-родител и това след това се мултиплицира в самата държава. Това е големият проблем. Проблемът е много сериозен, но в момента не правим правилните действия, за да го решаваме", смята председателят на Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров.

СнимкаДиректорът на видинското училище "Св. Софроний Врачански" в квартал "Нов път" Нина Иванова обясни, че учителите в нейния колектив от години работят активно за обхвата на учениците и без да има специална наредба от Министерството:

"Този механизъм по Постановление №100 от миналата година касаеше формиране на екипи и обход на деца с цел обединяване усилията на различни институции- Социални дейности, Община, при необходимост- на полицията, както и на учители. Тогава нямаше такава реакция от страна на учителите. В нашето училище тези дейности са правени и преди да го има механизма, защото няма как по друг начин тези деца да бъдат привлечени. Миналата година екипът, с който работеха моите учители, беше изключително ползотворен. Не бихме могли да имаме негативна реакция срещу такова нещо, не защото не искаме да бъдем в унисон с колегите си, а защото това е необходимост и се прави в училището от години."


Бившият заместник-министър на образованието Диян Стаматов, който сега е директор на училище и председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета предложи, за да се избегне напрежението сред учителите, в  училищата да се назначават медиатори- непедагогически специалисти за бърза и директна връзка с родителите:

Снимка"В 300 училища в страната има назначени образователни медиатори, които са в пряка комуникация с училището, с класните ръководители. Тяхната дейност през последната година дава резултат. Там, където има ученици от различни уязвими групи, е най-добре да се продължи с назначаване на такива образователни медиатори, които да са връзка между "трудните семейства" и училището. Действително това не са свойствени за учителя дейности, но в същото време има немалко училища, в които броят на учениците в класните стаи е малък и не би следвало да остава в този си вид. Цялото общество разчита на дейността на учителя, на неговата духовност, отговорност и отдаденост. Механизмът за обхват даде добри резултати през изтеклата година."

Учители отново настояват да се предвидят по-сериозни санкции за родителите, които не гарантират посещението на децата си в училище. Педагозите искат и да се възстанови правото на учителя да отстранява ученик от час при неприлично поведение. В заключение заявяват, че отхвърлят всички промени, които касаят опита за подмяна на съдържанието на учителската професия.

Повече по темата- в прикачения звуков файл.

Вижте още

Живот извън работата или работа в живота?

В напрегната ни ежедневна работа, дали успяваме да намерим време за себе си или носим работата си у дома? Отделяме време за почивка през отпуската, но достатъчна ли е тя? Специалистите казват, че тя не може да компенсира цялата работна година. Нужно е да се води балансиран живот, а работодателите да осигуряват нужното време и условия за ежедневен..

публикувано на 19.09.19 в 14:54

Ще станат ли по- учтиви държавните чиновници

Проект за нов Кодекс за поведение на служителите в държавната администрация ще задължава чиновниците да показват, че са на разположение на гражданите, да им отделят нужното време, да са добросъвестни, безпристрастни, почтени и да спазват политически неутралитет. Документът е изготвен от вицепремиерите Екатерина Захариева и Томислав Дончев и е..

публикувано на 18.09.19 в 13:03

"Възраждане" Видин: Без поминък няма живот

За политическата обстановка преди местните избори, за проблемите на страната, Видин и региона и възможните решения в "Посоките на делника" говориха представителите на партия "Възраждане" Личко Луков и Ненчо Нешев . "Нашите политици, които сме избрали да се грижат за тази държава, се грижат само за себе си и за своите политически партии. Държавата е..

публикувано на 17.09.19 в 14:30

Поглед към вечните теми в образованието

Темата за взаимодействието между семейството и училището е една вечна образователна тема, в това е убеден  д-р Юлиян Петров - председател на Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". Изтъква и аргументите си: "Първата и може би фундаментална част от образованието, т.е. възпитанието, започва в семейството. Според министерството на образованието и..

публикувано на 16.09.19 в 14:56

"Забравените училища"

Дни преди първият учебен звънец в Посоките на делника ще посетим забравените училища. Тези които вече не изпълняват предназначението си, по ред причини. Някога почти във всяко населено място имаше училище, за разлика от сега. През последните 17 години закритите школа в България са 1084. Драстично число, но и учениците са намалели драстично.  В..

публикувано на 12.09.19 в 14:03

Намаляват хората в трудоспособна възраст у нас

До 5 години хората в трудоспособна възраст ще намалеят с още 163 000 души, това заяви преди дни социалният министър Бисер Петков. Поради това нова стратегия за заетостта ще отговаря на въпросите от какви обучения имат нужда работоспособните хора и как пазарът на труда да се справи с демографската криза. Според новата стратегия трябва да се..

публикувано на 11.09.19 в 12:18

Гореща есен на политическата сцена

Есенната сесия на Народното събрание започна с остри изказвания и упреци. В обръщението си от трибуната на парламента президентът Румен Радев отправи критики към изпълнителната власт и призова за засилен контрол от страна на парламента. Председателят на парламентарната група на ГЕРБ Даниела Дариткова отвърна, че присъствието на президента при..

публикувано на 10.09.19 в 14:11