Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дух, изцяло обърнат към духовната красота: животът на Цеко Торбов

Снимка: https://zekotorbov.wordpress.com


Град Оряхово е дал на страната ни, пък и на света, много талантливи люде. 

Историята на българската правна философия започва с безусловно господство на правния позитивизъм в началото на ХХ век. По това време в европейската правна философия надмощието на правния позитивизъм е толкова категорично, че сякаш правната наука е “открила” окончателните истини в областта на философията на правото. Многовековната традиция на естествено правната теория в нейните различни форми е сякаш отживяла времето си и забравена. 

Академичната школовка на българските учени-юристи отразява равнището на научните постижения по това време. В сферата на правната философия и теория духът на надмощие на правния позитивизъм, който господства в Европа, се пренася и в България. И като всяко правило, и това има своето голямо изключение: това професор Цеко Торбов, най-значимият в България последовател на Кант в областта на философията на правото, оставил огромно научно дело, остоявано във времена, в които не е било позволено. За него доц. д-р Росен Ташев пише, че "никой друг учен в досегашната история на българската философия на правото не е заявявал толкова ясно, категорично и не е отстоявал толкова последователно своите творчески позициии".

"Видният учен е роден в Оряхово на 2 април (стар стил) 1899 година в семейството на търговец. Учи в родния си град, а през 1917 година завършва мъжката гимназия в Плевен. През 1919 година става студент по право в Софийския университет. На следващата си година продължава обучението си в Берлин. През 1922 година се прехвърля в Гьотинген, където защитава докторска дисертация на тема Социалното законодателство в България. Когато се връща в Оряхово, работи в кантора. В същото време се занимава и с преводи - на Достоевски, Юго и Волтер. През 1925 година се завръща в Гьотинген, където става помощник на известен философ и изтъкнат последовател на Кант. Получава и докторска степен по философия. Завръща се още веднъж в България, за да се установи в София. Преподава философия в немското училище и немски език в италианското училище. Специализира в Рим и Париж. От 1939 до 1947 година преподава международно право във Военната академия. Води лекции по право и в икономическото лице. Става доцент по обща теория и философия на правото в СУ. От 1946 година е професор, а през следващата година става декан на юридическия факултет", разказва за живота на видния учен Деница Петрова, уредник в Историческия музей в Оряхово.

Цеко Торбов получава първо юридическото, а след това и философското си образование. Той не е юрист, който философства интуитивно. Той е философ, който познава в детайли развитието и постиженията на световната философия и по-специално на правната философия, който обаче не се задоволява с общите философски съждения, а търси юридическите решения от позициите на професионалиста-юрист. Цeкo Торбов приема станалото класическо разделение между естествено право и правен позитивизъм, но го интерпретира по един своеобразен начин: според него естественото право е рационално познание, защото търси да изрази един закон - правния закон, а позитивизма е емпирическо познание, защото изучава фактическата сила на една действаща социална система. 

"До пенсионирането си през 1963 година преподава немски език. Основава философски клуб в София. Член е на социологическото дружество и международното обединение по правна и социална философия. През 1962 година се жени за своята бивша ученичка Валентина Топузова. Заедно двамата се занимават с преводи от немската класическа философия, като Торбов го прави с трудовете на Имануел Кант. През 1970 година получава Хердерова награда за цялостно творчество - за превода на "Критика на чистия разум". През 1973 година става почетен член на философското общество "Имануел Кант". Година по-късно получава златен докторат от право от Гьотингенския университет. Получава и орден "Кирил и Методий" I степен. Той е заслужил деятел на културата и народен деятел на изкуството и културата. Напуска този свят през 1987 година. Дух, изцяло обърнат към духовната красота, това пише негов колега за живота му".

Когато на четирийсет и осем години, едва в началото на обещаващата да бъде бляскава научна кариера, Торбов доброволно изоставя идеологизиращата се Катедра по теория на правото, той всъщност отказва да бъде част от институциите на новата власт.

И днес липсва публичността, която дължим на учения. В разбиранията си за справедливостта, за политическия идеал и неговото осъществяване в публичното пространство Торбов е реалист. Той съзнателно се противопоставя на догматизма и марксисткия детерминизъм. Правовата държава не трябва да се разбира като организъм на принуда, имаща за цел самото право, а като гарант, действащ в границите на правото, осигуряващ справедливостта и етиката, имащи своя източник в метафизичния разум.

Демокрацията за Торбов не е народовластие, при все че той подробно описва всички исторически познати форми на участие на народа във властта. Демокрацията в този неин смисъл, който допуска господство на малообразованото мнозинство над издигнатото малцинство, всъщност демагогски унищожава самата идея за широка основа на общественото управление. В произведенията на Торбов имплицитно се съдържа и особено актуалният днес проблем за политическия елит. Провеждането и отстояването в политиката на принципите на разума не бива да бъде поверено в ръцете на случайни хора. Те трябва да носят отговорност пред обществения дълг, пред авторитета на суверенния разум, изяснен и обоснован от една просветена философия на нравствеността.

В изграждането на конструкцията на своята теория Цеко Торбов следва системата на Кант като внася в нея свои оригинални приноси. Той обаче критикува логицизма на Кант, както и това че не е определен съдържателно правният принцип, на който правото трябва да отговаря. За него само отговорът на този въпрос може да обясни задължителната сила на правото. 

В музея няма постоянна експозиция, свързана с личността на Торбов, но периодично името му се споменава с уважение в статии и предавания, каза още Деница Петрова от историческия музей в Оряхово.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Звезда и Викенти Водови от Гъмзово - за живота на село и хармоничната любов

В рубриката "На раздумка с Яна Маринова" днес ви срещаме с едно трудолюбиво българско семейство. Това са Звезда и Викенти Водови от видинското село Гъмзово, които са пример за един щастлив и хармоничен съвместен живот. Звезда е работила като счетоводител, Викенти по професия е енергетик, също така е и инструктор по плуване. Те са от тези..

публикувано на 25.04.24 в 16:50

Богомил Петров с предстоящи екологични инициативи във Видин

Приключи едномесечно почистване на Видин, което започна на 22 март- Световния ден на водата и приключи на 22 април- Денят на Земята, обясни видинският еколог Богомил Петров: "За един ден не може да се почисти, то и за един месец не може, но все пак в училищата изпратихме известие и в детските градини и всичко започна на 22 март от детска..

публикувано на 25.04.24 в 16:18

В Търнава отбелязаха Деня на Земята

В парка в центъра на село Търнава, община Бяла Слатина, децата от местното училище отбелязаха Световния ден на Земята. Показаха постери с послания, засадиха дърво, говориха за Земята и мястото на хората.  "Децата на Търнава определиха Деня на Земята за неин рожден ден. Така съвместно кметство, училище, читалище проведохме един чудесен детски..

публикувано на 25.04.24 в 16:15
есетри

Пускат в Дунав 1,6 милиона есетри

Въпреки че са надживели динозаврите, днес есетрите са най-застрашената от изчезване група животни в света. От шестте вида есетри, които са се срещали в Дунав, вече са останали само четири. Чигата е застрашена от изчезване, а моруната, пъстругата и руската есетра са със статус на критично застрашени. Oпазването и възстановяването на техните популации..

публикувано на 25.04.24 в 16:12

Археологически проучвания сочат за по-стара история на Гушовския манастир

Нови археологически проучвания на Гушовския манастир край Чипровци сочат за по-ранната история на светата обител. След извършени няколко сондажа и стратиграфски наблюдения около черква на манастира са открити множество фрагменти от стенописи с доста сериозни запазени изображения. Благодарение на стенописите и последващото им проучване е установено,..

публикувано на 25.04.24 в 15:50

С доброволен труд ремонтираха храма под Алботинския скален манастир

С доброволен труд и дарение ремонтираха покрива на храм "Възкресение Христово" в подножието на Алботинския скален манастир. Идеята е на кметството на видинското село Градец, откъдето са договорили местна строителна бригада, която да извърши безвъзмездно нужните строителни дейности. Финансовата подкрепа за материалите е на Видинската митрополия,..

публикувано на 25.04.24 в 12:02

Нов прочит на "Грозното патенце" представят във Видинския куклен театър

"Грозното патенце" ще оживее на сцената на видинския куклен театър. Своя оригинален прочит на любимата приказка от Ханс Кристиян Андерсен ще представи Никола Стоянов. Това е режисьорският дебют в кукления театър на популярния кино и театрален актьор. "Видинската публика ще я изненадаме с нашето различно грозно патенце. Един много симпатичен..

публикувано на 25.04.24 в 11:28