Ива Лазарова преди изборите:

Политическата реклама клони към продаването на PR продукти и на емоция

"Качеството на политическия дебат се влошава"

Ива Лазарова
Снимка: БГНЕС

"Решението на ЦИК да се броят всички разписки от машинното гласуване в секциите по места по-скоро внася недоверие в изборния процес и усложнява работата на избирателните комисии, без това да носи качествено подобрение. ЦИК е отговорна за организацията на процеса, а предпочете да го усложни, без да даде обяснение защо". 

Това каза пред БНР Ива Лазарова от Института за развитие на публичната среда, който следи организацията и честното провеждане на изборите. 

И допълни, че такова преброяване ще удължи изборният ден в големите секции с повече от час.  

В предаването "Преди всички" тя подчерта, че превантивните акции на полицията спрямо купуването на гласове са краткосрочни мерки и държавата трябва да работи за подобряване на социалната, икономическата, образователната среда на общностите, в които се търгува с гласове, като дългосрочна политика. 

"Такива секции са симптоматични и те се появяват на всички избори. Към такива общности не се подхожда с политически, с дългосрочни решения, те се търсят само на избори". 

Институтът прави анализ за рекламата на партиите по медиите. Във връзка с това Лазарова поясни, че всички партии стават по-активни през последните седмици на кампанията по отношение на медийни изяви. 

"Най-много разходи имат парламентарно представените в предишния парламент партии. Останалите партии плащат за реклама от медийните пакети, като тази година те са за 20 формации и два инициативни комитета, а общата сума е 770 000 лева. Има много безплатни форми, в които участниците могат да се включат". 

По думите ѝ за тези избори вестниците са предпочитана медия за реклама, а БНТ е водач по привлечени средства

"Политическата реклама клони към продаване на пиар продукти и емоция, а качеството на политическия дебат се влошава. В резултат на това избирателите все по-трудно правят избор и се настройват емоционално по всяка тема от обществено значение". 

Според нея може да се започне с по-стриктен контрол по отношение на разходването на медийните пакети и одобряването на съдържанието, което се финансира с публични средства. 

"Медиите трябва да имат регулации, по които се случват политическите дебати. Полето за рационален политически разговор се стеснява и трябва да се насочи вниманието към отговорността на самите медии като коректив или проводник на неадекватно поведение на кандидатите". 

Интервюто с Ива Лазарова можете да чуете в звуковия файл. 

По публикацията работи: Лозина Владимирова
ВИЖТЕ ОЩЕ
Даниела Бобева

Проф. Даниела Бобева: В държавата ни няма пари за щедра политика!

"В Европа категорично има страни, които са в рецесия. Германия е на ръба, което е най-лошата новина за българската икономика , доколкото двете икономики са свързани. Предполага се, че в еврозоната рецесията ще настъпи в началото на 2023 година. И на фона на рецесията в САЩ средата, в която ще се развива българската икономика, се..

публикувано на 23.09.22 в 14:49

Хотелиери и ресторантьори искат от бъдещата власт бързи мерки за туризма у нас

Сред приоритетите, които Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) е поставила на срещи с екипи на политическите сили, които имат реални шансове според социолозите да станат част от следващия парламент и бъдещото управление на страната, е политическите формации да определят дали туризмът е приоритет за държавата или не...

публикувано на 23.09.22 в 13:20
Страхил Делийски

Страхил Делийски: Разговорът, който се води на политическия терен, е битов

Предизборната кампания се води с много показване и почти никакво казване . С тази констатация започна коментара си пред БНР политологът  Страхил Делийски и добави: "Образи, които циркулират по телевизията и в социалните мрежи, без да има зад тях кой знае какво политическо съдържание. Когато основният въпрос на една политическа кампания е кой е..

публикувано на 21.09.22 в 14:30
Диана Сивинова

Избирателите са уморени и искат да чуят реални решения на проблемите

Избирателите са уморени от избори и посланията на политическите субекти все по-трудно достигат до тях, коментира за Радио Стара Загора политологът Диана Сивинова.

публикувано на 21.09.22 в 10:34

Партийните програми за образованието и климата - проблемите са ясни, решенията - не

Образованието традиционно присъства в програмите на партиите, повечето го определят като приоритет, но липсват конкретни действия, за да може то да бъде по-качествено, отбеляза в интервю за БНР и Люба Йорданова от Фондация "Заедно в час". Решаването на проблемите изисква смели и непопулярни мерки, които няма да дадат ефект в рамките на един..

публикувано на 21.09.22 в 09:14

Първан Симеонов: Българите имат имунитета на оцеляващия. Това може да се окаже обезболяващо лекарство

В главите на хората стои въпросът за цените, а не дали България може да направи някакъв геополитически завой . Така изпълнителният директор на "Галъп интернешънъл болкан" Първан Симеонов обобщи пред БНР резултатите от последното проучване на агенцията. "Галъп": Българите се опасяват най-много от прекомерно увеличение на цените..

публикувано на 21.09.22 в 08:56

Българите вярват повече на зрели политици с опит

Повечето българи вярват на по-зрели политици с опит в управлението. Т ова сочат данни от  последното национално представително проучване на агенция „Тренд”. То е по поръчка на вестник „24 часа” и е направено сред 1007 пълнолетни граждани между 15 и 22 август по метода пряко полустандартизирано интервю лице в лице. Според изследванито, 40% от..

публикувано на 20.09.22 в 15:35
Любомир Стефанов

Любомир Стефанов: Партиите бягат от отговор на въпроса с кого ще управляват

Политологът Любомир Стефанов разкритикува партиите за начина, по който структурират своята предизборна кампания. Политическият анализатор коментира в ефира на Радио Стара Загора, че формациите показват невъзможност да погледнат през очите на хората. „Не се гледа на проблемите от погледа на българския гражданин. Не виждаме усилие политиците да..

публикувано на 20.09.22 в 11:41

Росица Матева: ЦИК има достатъчно механизми за контрол на изборния процес

"Организацията на изборите върви нормално. ЦИК взема своите решения няколко дни преди срока по хронограма , което улеснява останалите органи със задължения по организация на изборния процес". Това каза пред БНР Росица Матева, зам.-председател и говорител на ЦИК. И поясни отново, че машините, с които се гласува, не са свързани с..

публикувано на 18.09.22 в 11:32
Георги Киряков

Георги Киряков: Много повече пари се хвърлят в тролски фабрики, отколкото в реклама на идеи

"И партиите, и политиците никога не са имали много полезни ходове в една предизборна кампания. Не могат да се разполагат прекалено много в политическото поле, защото трябва да привлекат възможно най-голям кръг гласоподаватели. Всяко усложняване на кампанията или всеки опит да се обяснява дадена политика ще предизвикат отегчение или неразбиране..

публикувано на 16.09.22 в 13:55