Разработването на теза по разказа на Йордан Йовков „Серафим“ затрудни част от бургаските седмокласници. Задачата беше от НВО по български език и литература, което премина днес. Учениците трябваше да направят и преразказ на произведението "Урок по японски" на Виктория Бешлийска. Тези, които излизаха от училище"Св. Кирил и Методий" споделиха, че тестът е бил лесен и са се справили с повечето задачи:
"Цитатът беше много зле. Разказът беше хубав.
Тезата не ми хареса, това произведение е от 6 клас, повечето сме го забравили.Тестът не беше кой знае колко труден.
Добре се представих, тезата ми беше трудна. Формулировката беше трудна.
Надявах се да се падне нещо от 7 клас.
Сцепих мрака! Мислех, че ще се справя по-зле, ама беше добре!
На мен ми беше лесно, понеже "Серафим" ми е един от любимите разкази."
Голяма част от анкетираните са посещавали частни уроци, за да успеят да получат по-добри резултати. Само две от момичетата са се подготвили сами. Те са ползвали онлайн платформа, решавали са НВО от минали години, ходили са на пробни матури и са разчитали на знанията, придобити в час по български език и литература.
Преди дни от асоциация "Родители" разпространиха изявление, в което настояват за промени в НВО за 4, 7 и 10 клас. В него пише:
" В настоящия си вид то не отговаря на първоначално обявения замисъл да служи за „диагностика“ на образователната система и като инструмент за установяване в каква степен учениците са усвоили ключови компетентности и учебно съдържание. Накратко – в сегашния си формат НВО не е в интерес на децата и се нуждае от сериозно преразглеждане. В същото време ежегодното му провеждането изисква огромен финансов и организационен ресурс, без да са налице ясни и видими положителни резултати.
Всяка година хиляди български ученици влизат в изпитната зала с тежест в гърдите и страх в очите. Те не просто се явяват на изпит – те прекрачват прага на преждевременно състезание, чийто залог често е свързан не със знание и личностно развитие, а с напрежение и усещане, че бъдещето зависи от няколко листа с тестови задачи. В сегашния си вид НВО се е превърнало в източник на неравенство, тревожност и подмяна на образователната цел. То създава среда, в която подготовката за тестове измества на заден план реалното учене, креативността и личното израстване. Децата ни не се учат как да мислят, а как да отговарят „правилно“. Често губят вяра в себе си, защото не са „достатъчно добри“ според една изкуствена скала.
Попитахме днес чакащи родители дали са запознати с позицията и дали според тях е нужна промяна:
"Мисля, че промяна може да има не във формата на изпита, а в периода, в който се провежда.Би трябвало да бъде или по-рано, или по-късно- в 6 или 8 клас. В 7 ми клас е трудно за самите деца да се справят с пубертета, с приемането им в обществото, точно този период е може би най-неподходящият."
"Форматът е подходящ, имайки предвид начина на обучение между пети и седми клас. Даже е по-лесен спрямо преди няколко години, имам и голяма дъщеря на 26 години и сравнявам."
Изпитният вариант от днес ще бъде качен на сайта на МОН.
ПОВЕЧЕ В ЗВУКОВИЯ ФАЙЛ:
Дима Макрева – възпитаничка на Центъра за подкрепа за личностно развитие – Бургас, с ръководител Севина Трайкова, спечели първо място в Международния арт конкурс „В моята родина“, проведен в Беларус. Надпреварата се състоя за 20-и пореден път и събра над 6500 творби от 17 държави. Сред участниците бяха млади художници от Беларус, България, Китай,..
До март догодина ще продължи проектът „Дигитална трансформация в обучението по БЕЛ (УчаБЕЛ-4.0)“ за училища в чужбина. Водеща организация е Бургаският свободен университет (БСУ). Продължителността му е 30 месеца, на стойност 250 000 евро. До момента са представени дигитални материали за обучението на деца от 1 до 4 четвърти клас в българските..
В училищата се въвежда забрана за използване на мобилни телефони, предвиждат одобрените промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Изключения ще бъдат допускани само за строго образователни или медицински цели, както и при форсмажорни обстоятелства. В мотивите се посочва, че използването на електронни устройства затруднява..
Ученици от СУ "Христо Ботев" в Айтос посетиха музеи по Южното Черноморие в рамките на проекта "Моят роден край в семейните спомени". Целта на опознавателното пътуване бе да запознае младежите с културно-историческото наследство на региона. Инициативата се реализира съвместно между учебното заведение и Регионалния исторически музей в Бургас. В музей..
Започва кампанията за кандидатстване за прием в 8. клас. От днес до 10 юли е срокът, в който седмокласниците трябва да подадат заявления за участие в първия етап на класиране, съобщава БНР. Подаването на заявления за участие е от 8 до 10 юли, само по електронен път. Това може да стане - без чуждо съдействие от всяко електронно устройство с достъп до..
Средното и висше образование в Бургас се развиват с такива темпове, че кадрите, които се създават могат да обхванат вече всички индустрии. Това каза за общественото радио заместник-кметът по „Образование“ Михаил Ненов. В Бургас ще бъде разкрит филиал на НАТФИЗ, както и факултет по „Фармация“ в Бургаския държавен университет „Проф.д-р Асен..
Седмокласниците подобряват представянето си на тазгодишното национално външно оценяване, показва анализ на резултатите. Средният брой точки по български език и литература е 55,91 – с близо точка повече спрямо предходните две години. Пълните 100 точки са постигнати от 16 ученици. Най-добре се справят със задачите с избираем отговор и с преразказа от..
До март догодина ще продължи проектът „Дигитална трансформация в обучението по БЕЛ (УчаБЕЛ-4.0)“ за училища в чужбина. Водеща организация е Бургаският..
Дима Макрева – възпитаничка на Центъра за подкрепа за личностно развитие – Бургас, с ръководител Севина Трайкова, спечели първо място в Международния арт..