Свободата да учиш чрез преживяване

Снимка: ЕПА/БГНЕС
Така нареченият демократичен модел на образование се появява за първи път в началото на миналия век. Основен принцип на работа в този тип училища е зачитането на всеки ученик като самостоятелна единица, която е в състояние сама да взима решения. Именно детето е центърът на тази система, в която участват родители, ментори и учители.

 В България такова учебно заведение съществува едва от няколко години. Центърът за демократично учене се появява като опит на група родители да създадат едно различно училище за своите деца. Място, където никой не ги кара да учат насила, където преподавателят е ментор, който подкрепя детето в търсенето на собствените му интереси. Средата е предразполагаща към поемане на рискове и научаване чрез преживяното, а поемането на отговорност за взетите решения е ежедневие за децата.
Един от родителите и член на съвета за развитие в центъра е Деница Илчева. Тя описва демократичното образование като система, която развива и разкрива индивидуалността на всяко дете без да му бъде налагана насилствена дисциплина. Според нея всеки човек притежава естествен стремеж да учи и да се развива.
Може би такова ще е всяко училище на бъдещето. За сега обаче, докато образователната ни система търси верните пътища на промяната - педагози и родители се събират в малки извънкласни общности и се опитват да създават свои правила и да използват свободата на избор като изконно право на човека във всяка възраст.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!