Българските евродепутати атакуват пакета „Мобилност“

Снимка: личен архив


Европейският парламент одобри окончателно новите правила за работа на шофьорите и товарните превози по пакета "Мобилност" след три годишно разделение на Европа по въпроса. три  годишна сага. Правилата са  свързани със заплащането при командироване на шофьорите и условията им за почивка, както и с каботажните превози и връщането на камионите  у дома на всеки 8 седмици. Тези правила влизат в сила 18 месеца след обнародването им в Официалния вестник на ЕС.

Според българските евродепутати пакетът налага ограничителни и дискриминационни мерки, а не подобрява условията на труд за шофьорите. На практика дори няма да може да се прилага.

За източноевропейците най-неприемливи са текстовете за задължителното връщане на камиони и шофьори. За септември е предвиден независим доклад за бъдещите екологични последствия от връщането на празни камиони.  Германският евродепутат Исмаил Ертуг, който е  вносител на предложението по „Пакет Мобилност “за завръщане на камионите в страната,  изрази съмнението си, че докладът ще бъде в полза на европейските страни, които протестират:

„Не вярвам, че тази оценка за въздействие ще бъде такава, каквато вие вероятно искате да бъде. Оценката за превозваческия бизнес за целия Европейски съюз отново ще докаже, че свръхкапацитета, който вече беше доказан от евростатистиките, както и  липсата на равноправна основа. Наистина се съмнявам, че тази оценка е част от деструктивната стратегия на част от страните през целия този период и не се боя от нея. “

Българските евродепутати вече подготвят следващите си действия - обмислят обжалване на решението в Европейския съд и еврокомисията, обясни евродепутатът от ГЕРБ Андрей Новаков:

„Макар да не съм очаквал чудо, трябва да кажа, че съм разочарован от решението, което беше взето. Разочарован съм и от резултата, който беше взет, тъй като, очевидно, много ни превъзхождат, но надеждите са ми насочени към Европейската комисия, която би могла да обезсили пакет „Мобилност“ още преди да е влязъл в сила, такава беше заявката на комисията. Разбира се, българската държава, заедно с няколко други вече декларираха, че ще вкарат Пакета в съда на ЕС. Това са местата, които могат да решат – съда и ЕК.“