Реални са шансовете за преразглеждане на регламентите в пакета „Мобилност“ I, засягащи българските превозвачи

Eвропейската комисия поиска оценка на въздействието върху околната среда от прилагането на двата най-спорни текста от Пакета "Мобилност" I - за връщането на превозното средство на всеки 8 седмици, както и каботажните правила за комбинирания транспорт. България и още седем страни внесоха жалба в съда на ЕС срещу тези текстове, тъй като те значително увреждат конкурентността на българските превозвачи на европейския пазар. "Докладът от избрания от ЕК изпълнител на оценката е готов и до голяма степен констатациите се припокриват с нашите предварителни оценки", казва Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи:

„Ако се приеме разпоредбата за връщане на камиона до страната по установяване, само за 2023 година ще има над 2 милиарда и половина изминати километри повече. Ще има 3 милиона тона излъчени вредни емисии“.

Евродепутатът Андрей Новаков, който е сред най-активно ангажираните с искането за преразглеждане на спорните текстове, смята, че усилията по казуса не са отишли напразно:

„Видя се, че новият мандат на Европарламента, бидейки тясно обвързан с нов мандат на комисията, нов комисар по транспорт, има и нов поглед, който значително промени нещата. Новият комисар назначи оценка за въздействието върху околната среда, която ние настоявахме да бъде направена още преди много години, преди да бъде приет въобще пакета. Оказа се, че сме били прави през цялото време и Пакет "Мобилност" е вреден за околната среда, поне в частта му за връщането на моторното превозно средство в държавата по регистрация."

Пакетът "Мобилност" I бе приет от Европейският парламент на 15 юли 2020 като действието му бе отложено с година и половина. Още през миналата година имаше опасения, че превозвачески фирми обмислят пререгистрация на бизнеса си в други европейски страни, за да избягнат изискването за празните курсове до България, които биха правили по новите правила. Според Йордан Арабаджиев все още няма подобно масово действие, а Андрей Новаков допуска отделни превозвачи да търсят възможност да се адаптират частично към новите правила:

„Вероятно има единични случаи, които са правили такова нещо, но то едва ли е обусловено само и единствено от Пакет "Мобилност", а по-скоро и от бизнес модела, който самата компания следва. Аз знам за някои наши превозвачи, които са разкрили бази в Западна Европа. С това те не са преместили бизнеса си, а просто са използвали тази вратичка, в която регламентът казва да се приберат в държавата по регистрация или в база на превозвача. А тя може да бъде в Берлин, в Мадрид, в Лисабон или някъде другаде на Запад“.

Очакванията са, че Съдът на ЕС също ще вземе предвид новите аргументи против спорните текстове от пакета "Мобилност" I. Произнасянето му се очаква да стане до края на тази година.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!