Модернизацията на обществения и личния транспорт в контекста на "Зелената сделка"

Снимка: ecars.bg


Транспортът е отговорен за почти 30% от общите емисии на въглероден ди-оксид в ЕС, а сухопътният транспорт има дял от 72% от вредните газове.

Като част от усилията за намаляване на емисиите, Евросъюзът си поставя за цел съкращаване на емисиите от транспорта с 60% до 2050 г., спрямо нивото от 1990 г.

Постигането на тази цел ще бъде трудно, защото с повишаването на мобилността на хората и емисиите от транспорта растат.

За да промени тенденцията, Европейският съюз работи по налагането на нови правила, които засягат както личния, така и обществения, така и фирмения автопарк. В същото време се заделят и милиарди евро, които да подпомогнат страните-членки в постигането на целите за по-зелена Европа. Тук инициативата е на местните власти, които активно трябва да се възползват от възможностите и с различни проекти да финансират модернизацията на обществения транспорт. Подобни примери не липсват вече и у нас. Кметът на Враца, Калин Каменов разказва за проекта, който се изпълнява в града:

          "Екологичният градски транспорт е важен за намаляване на фините прахови частици в градовете и успоредно с това на енергийните загуби оп контактната мрежа на градовете, в които има запазен тролейбусен транспорт или пък предстои да бъде изграден електротранспорт, свързан с електробуси, така че да се намали ефектът от замърсяването на дизеловите автобуси. Успоредно с това, разходите, които се дават от местните власти за градски транспорт".

Другият начин за намаляване емисиите на въглероден диоксид от колите е инвестицията в електрически автомобили. И докато в Европа популярността на електромобилите набира скорост, въпреки че те все още имат малък пазарен дял от около 2%, то в България са лукс: 

            "И как влияе това в централните зони и центровете на градските агломерации, където живеят най-много хора, и където натискът е огромен. Едва ли има друг случай в периода ни с такъв огромен натиск на стари автомобили в историята ни, който също по един или друг начин е елемент, който хората очакват от нас да бъде структуриран по определен начин", казва кметът на Монтана, Златко Живков.

България се нарежда сред страните с най-замърсен въздух в Европа, а повече от 13 000 души годишно губят живота си, заради усложнения, свързани със замърсяването на атмосферата.

Проблемът обаче не може да бъде решен със забрани, ограничения или дори с различни стимули, смята българският евродепутат Андрей Новаков:

            "В момента, в който достигнем такова ниво на развитие на икономиката, че хората да могат да започнат да ис купуват по-нови и по-чисти коли, то ефектът много бързо ще дойде. Това не може да дойде просто с държавна политика. Да, то може да бъде подпомогнато, може да ускориш някой процес, но не й да го създадеш.

             Вижте, само за последните 10-15 години, и ръстът на продажбите на нови автомобили, макар в сравнение с някои други европейски пазари, това да не е достатъчно, но все пак се забелязва, че по-достъпните нови автомобили бележат ръст на продажбите в България. Така че, аз вярвам просто в това, че когато икономическият подем, прогресът, индустрията, позволят на хората да си купуват по-нови и по-чисти автомобили, то това няма да бъде повлияно нито от регулации, нито от задължения, налагания на стандарти или нещо друго. Вижда се, че това просто не работи.

             


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!