Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Най-близката до нас екзопланета е на разстояние малко над 4 светлинни години и обикаля около звездата Проксима

Международен екип от учени откри космически обект, за който се предполага, че е планета, която обикаля около звезда, в непосредствена близост до нашата Слънчева система. На практика тази планета е най-близката до нашата извън орбитата на нашето Слънце на разстояние само от 4 светлинни години от планетата Земя.
Със съвременните ракетни технологии изпращането дори на автоматична станция до там ще изисква 70-80 хиляди години. Планетата обикаля около звезда тип червено джудже, известна като Проксима. Има вероятност тази екзопланета да прилича на Земята, да е скалиста и подобно на Луната да е обърната винаги с едната си страна към своето Слънце, което я прави потенциално твърде топла от едната страна и твърде студена от другата, но вероятно в един определен периметър температурата може да е около нулата и съответно да има условия за вода и съответно... живот.

Откритието е от изключителна важност за астрономите, защото позволява на човечеството да изучава подобна на Земята планета, а в бъдеще дори може да получи изображения от нея, обясни в интервю за "Хоризонт" астрономът доктор Валентин Иванов от Европейската южна обсерватория в Германия:

С бъдещото поколение инструменти вероятно ще можем дори да получим изображение от планетата. Другото и може би по важно следствие от това откритие е фактът, че в системите на две съседни звезди има планети в зоната на обитаемост. Това означава, че вероятно планетите в зоната на обитаемост са много често срещани и следователно в Галактиката има много жизнено пространство, "незаета жилищна площ"
.

Проксима е най-слабичката от трите звезди – другите са двойната звезда Алфа Кентавър А и Б. Планетата свети в червено, затова и научно-популяризаторският проект, който се занимава с нея, е наречен "Бледа червена точка" и цели откриването именно на такива планети. Освен това проектът цели и популяризиране на науката, а участниците публикуват редовно резултатите от изследванията си и показват стъпка по стъпка как се прави науката и развенчават митове около нея, допълни Иванов. Планетата е била открита преди 16 години, но не е окачествена като такава заради съмнения, че част от характеристиките ѝ се дължат на активността на самата звезда.

Г-20 обеща над 21 милиарда долара за борба с коронавируса

Страните от Г-20 обещаха над 21 милиарда долара за борба с коронавируса.  Средствата ще бъдат насочени към диагностика на заболяването, терапии,  ваксини и изследвания, се казва в изявление на групата.   През април държавите от Г-20 призоваха всички страни, направителствени организации, филантропи и частния сектор да помогнат за намиране на повече от 8..

публикувано на 06.06.20 в 04:30
Борис Джонсън

Джонсън е готов да приеме налагането на европейски мита на британски стоки

Британският премиер Борис Джонсън е готов да приеме налагането на европейски мита на някои британски стоки, за да постигне търговско споразумение с ЕС и да излезе от задънената улица в преговорите с Брюксел, предаде Ройтерс, като цитира информация на вестник „Дейли мейл“. Главният британски   преговарящ Дейвид Фрост е направил важно ново..

публикувано на 06.06.20 в 04:24

Днес е Черешова задушница

Съботата преди големия християнски празник Петдесетница е отредена като ден за възпоменаване на душите на починалите.На Черешова задушница, която отбелязваме днес, православните християни отправят молитви за своите починали близки.Във всички храмове ще бъде отслужена заупокойна литургия, след която ще се направи и обща панихида в памет на..

публикувано на 06.06.20 в 04:19

Общината в Кочериново почисти незаконно сметище под Стобските пирамиди

Общината в Кочериново почисти незаконно сметище под известните Стобски пирамиди, установено след проверка на Регионалната инспекция по околната среда и водите и по разпореждане на прокуратурата, каза кметът Иван Минков. Той апелира посетителите и местните хора да не изхвърлят безразборно отпадъци по маршрута към пирамидите, които месечно се..

публикувано на 06.06.20 в 03:51

САЩ намаляват броя на военните в Германия

Президентът на Съединените щати Доналд Тръмп е наредил на Пентагона да намали броя на американските военни в Германия с над една четвърт през следващите месеци, съобщава Франс прес. Вестник „Уолстрийт джърнъл“ пише, че министерството ще свие броя на постоянно дислоцираните военни с 9 500. Сега те са 34 500. Освен това ще бъде въведено..

публикувано на 06.06.20 в 02:24

Полицията във Ватикана арестува италиански посредник по имотна сделка

Полицията на Ватикана арестува италиански посредник, който е бил част от сделка за закупуването на луксозна сграда в Лондон като инвестиция от държавата. Джанлуиджи Торци е обвинен в изнудване, злоупотреби, взимане на подкуп и пране на пари, пише в съобщение от ватиканската пресслужба. Торци е първият арестуван във връзка със сделката...

публикувано на 06.06.20 в 01:38
Френският министър на отбраната Флоранс Парли

Франция е убила лидера на Ал-Кайда в Северна Африка

Франция обяви, че е убила лидера на Ал-Кайда в Северна Африка при операция в Мали. Министърът на отбраната Флоранс Парли съобщи в Туитър, че Абделмалек Друкдел е бил ликвидиран в сряда заедно с негови приближени в северната част на страната. Парли определи операцията като сериозен удар по терористичните групировки.

публикувано на 06.06.20 в 01:31