Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Стефан Диомов: Притеснява ме това, което става с нашия жанр

Снимка: Радио Бургас

„Не се спирам да правя музика. Докато имам публика в залата, ще продължавам да работя. Не може да има нещо, което да ме накара да спра да творя. Трудно е, вкусовете се промениха, но въпреки всичко има публика за моите песни, а докато я има, аз ще си остана Стефан Диомов“. Това сподели композиторът в ефира на „Нощен Хоризонт“.

„Всичко, което правя, е от любов към хората. Бедно и скромно, моето творчество е за тях. Ако залата ми е празна, ако хората не ми се усмихват, то няма да пиша песни, ще правя нещо друго“.

Диомов изрази съжаление от факта, че майсторските песни остават на заден план за сметка на евтините, които вземат връх:

„Притеснява ме това, което става с нашия жанр. Но, демокрация е, на който каквото му хрумне - изпълнява го. Аз обаче не мисля, че това трябва да е така. Песните, които минават в ефир, възпитават вкус, усет към красивото, затова трябва да бъдат по-точно прецизирани“.

По думите на композитора, в голяма степен цензурата преди години е пречела на творците, но сега, когато тези комисии не съществуват, нещата отиват в другата крайност – „чуват се какви ли не недоразумения":

„Песен, която не може да се запее, трудно бих могъл да я нарека песен... Като прибавим и световната мода, която нашите изпълнители копират... Това обаче има публиката, край. Публиката вече се интересува от по-евтините неща, интересува се от всичко друго, но не и от поетичен текст. Има и изключения, много хубави песни, но те са единици. Но масата е нещо страшно. Аз ще се оттегля бавно от свещения си занаят, не разбирайки какво става около мен“.

Според Стефан Диомов колкото по-провокативен е един изпълнител, толкова по-интересен за публиката е той, но „това е страшно, защото законите на голямото изкуство не са такива":

„Голямото изкуство изисква творецът да е по-скромен, по-прибран и не той да говори за изкуството си, а изкуството му да говори за него“.

Най-добрият учител за композитора е световната музика, класиката:

„Моят шанс беше, че пътувах заедно с групата си. Аз бях сред публиката, когато моят състав или моите певци пееха. Това е важно, полезно, защото бях до пулса на публиката. Можех да си кажа – ето, тази песен е скучна, неудачна, защото хората се прозяваха, и обратно – това е песен, която, макар и баладична, вдига високо ръцете на публиката“.

Стефан Диомов сподели, че досега не е получавал покана за помощ от млад автор:

„Не ги упреквам, нека хвърчат нависоко, нека имат високо самочувствие, това е необходимо. Аз навремето пеех песните на всички големи майстори и много държах на тяхното мнение и се вслушвах в съветите им. Това се отнася до майсторлъка във всички области. Когато си калфа, важно е да знаеш мнението на майстора около теб. Препоръчвам на младите да погледнат на своето творчество с по-голяма отговорност“.

Според Диомов малцина успяват да намерят верния път до публиката, а търсенето на успешна песен е сложен процес:

„На мен ми е трудно да пиша по поръчка. Това е изтезание за автора. Много точно трябва да си представя изпълнителя и да вляза в неговата кожа. Не е достатъчно да напишеш хубава мелодия. Трябва да е великолепен текстът, но и това не е достатъчно. Трябва да е точно избран изпълнителят, но и това не е достатъчно. Трябва великолепен и отговарящ на възможностите и характеристиките на изпълнителя аранжимент. Много важен момент е как ще бъде поднесена на публиката една песен. Веднъж да сбъркаш и тази песен повече не я мисли, нищо няма да става от нея“.

Стефан Диомов сподели, че е записал всичките си участия в тефтер – над 4000:

„Годишно правехме около 300-350 концерта, говоря повече за „Тоника СВ“. В дните около 8-и март имахме по 60 концерта на ден. Аз работих с много хора, които бяха различни характери. Трябваше да спея гласовете им, но много често забравях, че трябва да спея и характерите им. Когато обаче трябваше да се подели славата, всеки искаше да вземе своя дял и тогава ставаха проблемите. Нашият занаят е показен, свещен, ако искаш ти да бъдеш уважават, трябва да уважаваш. Много боледувах от факта, че не всичко в колективите, които създавах, беше наред, имаше много сложни ситуации. Но моите бивши колеги работиха много, те бяха преуморени хора“.

Още за спомените, за първата песен, за първата награда, за влиянието на личностите и идолите, за забавните случки по време на участия, за продължителите на музиката му, за бъдещите планове – чуйте в интервюто на Виктор Димитров със Стефан Диомов в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Петър Петров, баритон (1919-2005)

Спомен за баритона Петър Петров

През април отбелязваме 105-годишнината на един много обичан баритон през 50-те и 60-те години на отминалия век - Петър Петров.  Предполагам, че всички, които са гледали спектакли на Софийската опера с негово участие, веднага ще си го спомнят - той беше много емоционален певец, веднага привличаше вниманието на публиката със сърцатата си..

публикувано на 19.04.24 в 19:25
Български камерен оркестър - Добрич с диригент Арто Чифчиян

Седмицата на камерната музика в Добрич с почит към диригента Константин Илиев

На 23 април в Добрич започва Седмицата на камерната музика "Константин Илиев".  С изданието тази година се отбелязва 100-годишнината от рождението на диригента Константин Илиев, един от основателите на фестивала, както и на местния камерен оркестър. Концертите са четири и се провеждат всяка вечер до 26 април включително в концертната зала..

публикувано на 19.04.24 в 18:51

Независимите артисти на път: Историята на "Астория"

Песен за заслепеното човечество, което иска да се предреши, но не може. Така, както не успява да се предреши в измислената история за несъществуващата Астория. Зойфер не е особено познат в България. Единствената книга с негови пиеси, публикувана на български, Валерия намира случайно в библиотеката на НАТФИЗ. " Стоеше на едно..

публикувано на 19.04.24 в 14:59
Донка Ангъчева и президентът на Шопеновото общество проф. д-р Теодор Каницер

Шопенова вечер от поредицата "Изкуството продължава да живее"

На 13 април публиката в Стъклената зала на Музикферайн имаше удоволствието да присъства на забележителна, емоционална  галавечер с изкуството на гениалния композитор Фредерик Шопен. Концертът беше организиран от изявената българска пианистка Донка Ангъчева като поредна блестяща инициатива в рамките на създадения от нея в Австрия проект „Изкуството..

публикувано на 19.04.24 в 12:54

Летящите охлюви и вълшебни механизми на Атанас Хранов

"Героят Наско Х. се появи отново след толкова години на забвение. Най-накрая пак излезе и се надявам да продължи да живее неговия приказен живот . Появи се в три романа, но след това Александър Секулов започна да се занимава с драматургия, написа други романи и малко ми липсваше. Той самият предложи да напише една от историите за Наско Х. Така..

публикувано на 18.04.24 в 09:57
Евгени Иванов, орнамент

Първа изложба на автентични български килими в Париж след повече от век

Първа изложба на автентични български килими в Париж след повече от век се открива утре вечер - 18 април. Изработени преди стотици години екземпляри ще бъдат показани в галерията на Българския културен институт във френската столица. Става дума за 40 оригинални български килими от 19 -ти и 20 -ти век, които до този момент не са показвани и..

публикувано на 17.04.24 в 19:25

Националното радио раздава годишните музикални награди БНР Топ 20

Годишните музикални награди БНР Топ 20 ще бъдат връчени на 3 май, петък, в столичния клуб "Строежа".  Отличия ще бъдат връчени на: -   песента с най-висок резултат от гласовете на слушателите на сайта top20.bnr.bg ; -   песента с най-висок резултат от гласуването на музикалната редколегия на БНР Топ 20;  -   песента, заемала..

публикувано на 17.04.24 в 16:28