Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Гл. ас. д-р Латинка Христова:

Динозаврите от Трънско са били по-дребни, обитавали са малък остров

Открили са и зъби от крокодиломорфи и части от корубата на костенурки, които сега обитават тропиците

4
Част от новите находки: фрагмент от кост
Снимка: НПМ - БАН

На 22 август завършиха теренните проучвания в рамките на Втората експедиция на Националния природонаучен музей към БАН в търсене на следи от динозаври по българските земи.

В нея участваха специалисти от Природонаучния музей, Геологическия институт при БАН и Софийския университет. Разкопките се провеждат с цел разкриването на останки от динозаври и друга фауна в мезозойското находище край Трън. Тази година експедицията донесе нови находки на кости от динозаври, както и на фрагменти от корубите на костенурки от поне 4 различни пласта.

Палеонтологът гл. ас. д-р Латинка Христова от Националния природонаучен музей ръководи екипа на експедицията. В предаването „Нощен хоризонт“ тя описа и обясни основните открития от новия изследователски сезон и припомни историята на проучванията до момента.

Дълго време у нас се смята, че следи от динозаври няма как да бъдат открити

"До около 2009 година на практика не беше известно, че в България има динозаври. Като студентка едно от първите неща, които ни обясниха в уроците по „Основи на геологията“ беше, че у нас динозаври няма как да бъдат открити, тъй като по това време територията на страната е представлявала дъно на басейн“, разказа Латинка  Христова.

В нашата страна има изключително богата безгръбначна фауна, тъй като морските отложения от периода на мезозоя са широко разпространени, а на места и много дебели, поясни д-р Христова. При гръбначните находките и данните до момента са по-скоро спорадични.

Началото - Червен бряг, 80-те...

Първите документирани следи от динозаври по нашите земи датират от средата на 80-те години, когато е работила експедиция на Националния природо-научния музей в пещера в района на Червен бряг. Тогава заради липсата на специалисти по един зъб от долна челюст на мозазавър е било прието, че всички открити кости в пещерата принадлежат тъкмо на такива влечуги.

След това, през 2005 година в същия район е намерена и друга кост. По това време материалите за двете различни находки попадат в ръцете на студент, който прави магистратура, посветена на мозазаврите. „И изучавайки нашия материал и новата кост, той преглежда и разбира, че част от костите просто не принадлежат на мозазавър, а са на нещо различно. И неговото предположение е, че са на динозаври“, допълни още Латинка Христова.

Втората кост се оказва на вид щраусоподобен динозавър, с дълга шия и дълга опашка, пъргав и двукрак, докато останалите находки от пещерата Лабиринта са описани с белгийски учен. През 2010 година цялата информация е публикувана. „И се знае, че в България от морски седименти, морски наслаги има намерени останки на динозаври.“

Любител на фосили насочва учените към Трънско

През 2006-а се появява трета находка, която разпалва любопитството на учените към района на Трън. Тогава местният жител и любител на фосили Андрей Цонков, търсейки вид големи и атрактивни охлюви, попада в поточето на река на фрагмент, който се оказва загадка. Разпознатият като фосил в Музея „Земята и хората“ фрагмент стига и до Софийския университет „Св. Климент Охридски“. След специален срез на костта и изследване дошло потвърждение от Октавио Матеус от Португалия, че става дума за динозавър.

Специалистите работят върху отвесен участък

Находището край Трън представлява отвес, който непрекъснато ерозира. Не е точно свлачище, но челото му непрекъснато се разпада – описа мястото д-р Латинка Христова.

„Територията на цяла Европа на практика е представлявала обширен архипелаг от различни по големина острови. Територията на България, по-голямата част по това време е била под вода, но е имало явно един участък в западната част на Стара планина и на юг, по краището, която е била близо до остров. На практика самия остров в находището не го виждаме. Намираме седиментите, отложени в една плитка лагуна, която е била близо до този остров. Тектониката там, за съжаление, е ужасна – изключително много разломи, навлаци, нагъвания. Голяма част от информацията е загубена.“

Динозаврите от Трън са били по-дребни

Учените стигат до заключения, че „трънските“ динозаври са били по-дребни, защото са обитавали малък остров с ограничени ресурси и са се приспособили към живот в такава среда.

„И сега в някои острови животните, които на други места са големи, на тези острови са по-малки. Например има носорози в Индонезия, които са много по-малки от африканските и индийските. Имало е слонове джуджета, обитавали островите в района на Средиземноморието около Гърция.“

Владимир Николов, който прави магистратура по хистология на динозаврите, изследва костта от Трън и я определя като кост на титанозавър.

„Освен титанозавър ние впоследствие открихме още кости, които са най-вероятно към други групи. Предполагаме, че сме намерили костите и на хищен динозавър“, посочи палеонтологът. „А освен динозаврите изскачат и други гръбначни. Имаме два зъба и половина, колкото и смешно да звучи, но това са крокодили, по-точно крокодиломорфи, те са мънички. Намериха се и черупки, фрагменти от корубата на странично-шийни костенурки, такива, които в момента обитават само тропическата зона и екваториарната, а по нашите земи са изчезнали отдавна.“

Засега датировката на находките връща учените около 82-85 милиона години назад, към късната креда.

Цялото интервю с гл. ас. Латинка Христова чуйте в звуковия файл.

Галерия

виенската зоологическа градина

WWF България започва най-новата си младежка програма Panda Labs

През 2020 г. WWF България създаде нов отдел „Образование, иновации и младежка ангажираност“. Фокусът на работата му е обучението и овластяването на младежи, които да станат застъпници за устойчиво развитие на страната ни, за опазване на дивата природа и за справяне с климатичните промени. Като част от тази дейност организацията открива 2021..

публикувано на 17.01.21 в 15:26

Пандемията изостри дисхармонията между бедни и богати

За първи път от 90-те години на миналия век насам  има вероятност тази година крайната бедност да се повиши , алармират от ООН.  „Социалните и икономическите щети от пандемията са огромни и продължават да нарастват. Няма ваксина, която може да коригира вече нанесените щети. Изправени сме пред най-тежката глобална рецесия от осем..

публикувано на 17.01.21 в 14:00
Наслада за сърцето и стомаха от шеф Анатоли Колев

Хляб за душата

Какъв е вкусът на детството за пицар, но не обикновен, а световен шампион, шеф-консултант и вицепрезидент на Българската асоциация на пицарите, член на Световната пица асоциация, почетен член на Руската пица федерация и член на Британския кулинарен институт – шеф-готвачът Анатоли Колев : „ Част от моето детство бяха и пиците, разбира..

публикувано на 16.01.21 в 20:00
Дезинфекция на шезлонг на плаж в Гърция, 16 май 2020 г.

На почивка в Гърция през лятото - без сертификат за ваксиниране