Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Карима Дели: Климатичните цели не могат да се смесват с пакета „Мобилност“

Бях шокирана от думите на Ангел Джамбазки, заяви евродепутатката

| обновено на 19.12.19 в 08:51
Карима Дели
Снимка: Европейски парламент

Председателката на транспортната комисия в Европейския парламент Карима Дели смята, че климатичните цели на Комисията фон дер Лайен не могат да се смесват с пакета „Мобилност“.

В ексклузивно интервю за „Хоризонт“ тя заяви, че „ако председателката на Европейската комисия иска наистина да задейства Зеления пакт, тя трябва да наложи евротакса за тежкотоварен транспорт, план за съживяване на железопътния транспорт, както и всички инструменти, които намаляват въглеродните емисии на превозните средства и по-точно камиони с нулеви емисии. Тогава реално ще можем да говорим за Зелен пакт“.

Вчера стана ясно, че Европейската комисия ще направи  допълнителна оценка на разпоредбите, според които камионите трябва да се връщат в страната, в която е регистрирана фирмата, на 8 седмици, както и на ограниченията за комбинираните транспортни операции. Целта е да се види как те ще повлияят върху Зеления пакт.

Дели коментира още пакета „Мобилност“, съпротивата към него на 5 страни-членки, сред които и България, както и думите на евродепутата Ангел Джамбазки за алжирския ѝ произход.

Госпожо Дели, вероятно сте запозната с намерението на Европейската комисия да направи допълнителна оценка на една от клаузите в пакета „Мобилност“ върху стратегията за климата и по-конкретно на връщането на камиона в страната, в която е регистриран, на всеки 8 седмици. Миналата седмица изразихте задоволство от постигнатото споразумение между трите европейски институции по пакета. При това положение дали на този триалог всичко е било внимателно договорено, щом се стига до допълнителни оценки?

Вижте, до момента има споразумение между Съвета и Европейския парламент. Държа да кажа, че пътят на пакета „Мобилност“ бе изпъстрен с всякакви препятствия. Нека припомня, че Комисията представи цяла серия от предложения през май 2017-та година. Междувременно парламентът гласува по текста 6 пъти, разбира се, имаше проблеми и при страните-членки. Но ние стигнахме до споразумение през декември миналата година. Виждате колко време отне всичко и затова смятам, че е крайно време пакет „Мобилност“ да влезе в сила.

Ако обаче Комисията реши, че разпоредбата за връщането на камионите е в разрез с целите за климата, тогава няма ли пак да започнем от нулата?

Не, защото при валидирането на дадено споразумение важи следната процедура - Комисията предлага, а законодателите, тоест, Европейският парламент и Съветът го потвърждават. Сега е ясно едно -  че страните-членки, както и евродепутатите, се споразумяха по текстовете като цяло. Колкото до Комисията, тя трябва да разбере, че е наистина неотложно отново да затвори пакета, за да даде най-сетне точната юридическа рамка на водачите и участниците в бранша. Сега по основния ви въпрос за връщането на камионите - тук казваме няколко неща. Първо, връщането на празен камион почти не съществува. Ако сте транспортно предприятие и организирате добре бизнеса си, това почти не се случва. Второ, броят на операциите годишно е едва 6. Никой не може да ме накара да повярвам, че съвкупността от тези операции ще повлияе допълнително на въглеродните емисии. Ако председателката на Европейската комисия иска наистина да задейства Зеления пакт, тя трябва да наложи евротакса за тежкотоварен транспорт, план за съживяване на железопътния транспорт, както и всички инструменти, които намаляват въглеродните емисии на превозните средства и по-точно камиони с нулеви емисии. Тогава реално ще можем да говорим за Зелен пакт. В един текст, в който се говори за социални условия и условия на труд на наемните работници, не може да се намесват и въглеродните емисии.

Нека все пак да отбележа, че пет страни, сред които и България, яростно се противопоставят на пакета в настоящия му вид. А това никак не е малко предвид факта, че те са част от 27-те - явно ще останем толкова в края на януари сред оттеглянето на Великобритания...

Съвсем конкретно ще ви отговоря, че на този етап трябва да изчакаме и да видим какво ще се случи в петък. Тогава ще е последното заседание на Съвета, който ще валидира споразумението. После ще видим и следващите етапи.

Какви се очаква да бъдат те?

На следващия етап се очаква споразумението да се валидира от  транспортната комисия в Европейския парламент в края на януари.

Знаете вероятно, че несъгласните страни, сред които и моята, възнамеряват да внесат колективен иск по пакета в Съда на ЕС…

Могат, тяхно право е. Но трябва да се има предвид, че решенията на съда отнемат време, а ние не разполагаме с време, за да оставим празно едно юридическо пространство за условията на труд и сигурността на пътя.

И пак да повторя същия въпрос - ако решението е в наша полза и започнем от нулата?

На този етап не мога да отговоря, защото не знам какво би било решението на Съда. Наистина не мога.

Ще коментирате ли думите на колегата ви Ангел Джамбазки, с които при разговор по пакета подчертава произхода ви от Алжир, както и на колегата ви Исмаил Ертуг от Турция?

Бях изключително шокирана от думите на този евродепутат. Смятам, че можем да имаме различия по политически въпроси, но в никакъв случай не мога да приема някой да ме атакува за произхода ми. Не това е начинът. 

Интервюто на Ангелина Пискова с Карима Дели можете да чуете от звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Свързани новини

ЕК оценява ефекта от връщането на камионите по пакета "Мобилност"

Европейската комисия ще направи допълнителна оценка на влиянието на клаузите от пакета "Мобилност" за връщането на камионите на 8 седмици в страната, в която те са регистрирани, както и на ограниченията за комбинираните транспортни операции, съобщи..

обновено на 18.12.19 в 17:20
ВИЖТЕ ОЩЕ
Министър-председателят Димитър Главчев (вляво) и президентът на КТ

Служебното правителство осигури 250 милиона лева за комплекса мини „Марица Изток“

Служебното правителство осигури 250 милиона лева за комплекса мини „Марица Изток“, стана ясно след среща на премиера Димитър Главчев, министъра на енергетиката и представителите на синдикатите, които организираха протест на енергетици и миньори в центъра на..

публикувано на 25.04.24 в 17:25

Такса при еднодневен туризъм във Венеция от края на април до юли

Достъпът до историческата част на Венеция подлежи на такса от 5 евро на човек с онлайн резервация. Тя важи за някои уикенди между април и юли тази година. Таксата засяга еднодневните туристи, пребиваващи извън област Венето.  Освободени са..

публикувано на 25.04.24 в 17:24
Христо Панчугов

Христо Панчугов: Очаквам изненади от МЕЧ, "България може" и партии на ръба на 4-те процента

Трудно е да се прецени дали ПП-ДБ ще са втори на изборите, но няма съмнение, че вдъхновението е напуснало избирателите на ПП-ДБ и ще доведе до отказ на участие.  Това коментира политологът Христо Панчугов в интервю пред БНР. "Самата..

публикувано на 25.04.24 в 17:21
Президентът на Франция Еманюел Макрон

Макрон: Най-голямата опасност за сигурността на Европа е Русия да спечели войната срещу Украйна

Френският президент Еманюел Макрон призова Европа да се изправи пред предизвикателствата на днешния свят. В тържествена реч в Сорбоната, където и преди седем години бе изложил европейската си визия, той пожела м ощен скок на Европа до 2030 г., за да се..

публикувано на 25.04.24 в 17:18
Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков

Кремъл "не се притеснява" от американските ракетни системи в Украйна

Доставките за Украйна на американски ракетни системи АТАКМС с голям обсег не притесняват Кремъл – това стана ясно от коментар на говорителя Дмитрий Песков.  Реакцията от Кремъл идва, след като американският президент Джо Байдън одобри първи..

публикувано на 25.04.24 в 17:01

ВВВУ - Долна Митрополия и Висшето училище по телекомуникации и пощи ще подготвят кадри заедно

Във Висшето военно-въздушно училище "Георги Бенковски" започва подготовка на инженерни кадри в партньорство с Висшето училище по телекомуникации и пощи. Това става реалност след утвърден съвместен учебен план. Висшето училище по телекомуникации и..

публикувано на 25.04.24 в 16:42
Испанският премиер Педро Санчес със съпругата си Бегоня Гомес.

Испанската прокуратура иска прекратяване на делото срещу премиерската съпруга

Испанската прокуратура съобщи днес, че е поискала да бъде прекратено делото за корупция срещу съпругата на испанския премиер Педро Санчес, станало причина той да обяви, че обмисля да подаде оставка, предаде Ройтерс. Прокуратурата заяви, че е..

публикувано на 25.04.24 в 16:35