Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Образование на две или повече скорости

Ефекти и дефекти на дистанционното обучение

Немалък брой състоятелни деца не са се включили в онлайн формата

Снимка: Веселина Киричева

Освен тежкия ромски проблем и невключването на голям процент ромски деца в дистанционното обучение, има и голям дял деца, които уж не бе трябвало да имат проблеми и които също изпадат от онлайн обучението по една или друга причина. Това заяви в предаването „Хоризонт до обед“ Марта Методиева, преподавател в Класическата гимназия (НГДЕК), Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и редактор на платформата за човешки права „Маргиналия“. Тя е част от екип, който по инициатива на Гьоте институт прави проучване върху проведеното дистанционно обучение. „Тепърва ще се установи, че немалък брой състоятелни деца също не се включиха в образователния дистанционен процес по други причини“, посочи Методиева.

Като най-основна и обединяваща причина за всички невключили се тя отбелязва неспособността на децата да учат добре, която се забелязва от години и е в основата на лошите средни резултати от различните изпити. "И това въобще не е проблем само на дистанционното обучение."

Водещи за невключването са техническите причини, каза още Марта Методиева. „Поради което бяхме призовани да не пишем прекалено ниски оценки, защото не си даваме сметка при какви трудности живеят децата, които не са от София.“ В най-централните училища образованието на две скорости ще е най-слабо застъпено, но извън столицата и в по-крайни населени места може би ще се окаже, че не са две скорости, а три, коментира тя.

Бедността е сложно понятие, не само на финансово или на техническо ниво. „Тя е като цяло неспособност на целия семеен организъм да се включи в общото образование на децата. Не става въпрос само да дадеш на едно дете компютър, телефон или таблет. Ти трябва да му дадеш контекст, в който то да ги ползва, да му дадеш пространство и хора, които да го подкрепят, докато се бори с нещо, което е трудно и в нормални обстоятелства. Бедността за мен е опростяващо понятие“, подчерта Марта Методиева. 

Около 10% от учениците или близо 1300 деца в Ловешка област не са взели участие в електронното дистанционно обучение заради липсата на интернет или мобилни устройства и компютри. Повечето от тези ученици са от малцинствени общности или от социално слаби семейства. Разполагали са с материали на хартиен носител, попълвали са тестове, решавали са задачи, но на практика пълноценен учебен процес не е имало.      

Лятното присъствено обучение в област Ловеч се провежда в 30 училища. В него могат да се включат и децата, които смятат, че имат пропуски заради нетрадиционната форма на дистанционното обучение, изтъква образователният експерт Иваничка Буровска. Защото „прекият контакт, начинът на обяснение, когато се работи с по-малък брой ученици, е съвсем различен.“

Всяко училище си има график за провеждане на допълнителното обучение. Директорът на средищното училище „Панайот Пипков“ в Ловеч Валери Митев пояснява, че дистанционната електронна форма на обучение е обхванала 60 на сто от учениците. На останалите са били раздавани материали на хартиен носител. Сформирани са 15 групи за допълнително обучение през летните месеци. Децата се извозват, подсигурени са храна и дезинфектанти.  

„Работим върху материала, който не сме успели да усвоим през учебната година. На децата не им е тежко, не им е досадно. В края на обучението ще направим няколко теста, за да установим какво и колко са усвоили през това време“, разказва учителката по български език Християнка Петкова.  

При нашите условия дистанционното обучение не беше най-добрият вариант, защото децата ни пътуват от селата, имаме по-трудна комуникация с тях, липсват им устройства, нямат компютри вкъщи, нямат интернет“, допълва преподавателката.

Наесен учителите ще трябва да положат доста повече труд, за да наваксат пропуснатия материал. За мен тази форма, дистанционна, дори на хартиен носител, не е най-удачната форма, категорична е Илияна Стоянова, която води допълнителните часове по математика. Тя подчертава, че за много от децата самостоятелната работа с учебник е трудна дори в училище, когато има надзор от учител. "И се получава една много голяма дупка в образованието“, обобщава тя.

Различните гледни точки чуйте и в звуковите файлове.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Любомир Кючуков

Любомир Кючуков: Външната ни политика се разглежда не като национална, а като партийна

Смяната на външния министър е странно решение, което води само до един извод – че правителството очевидно е политическо, а не експертно , както се очаква от едно служебно правителство. Тези дни нямаше нищо, което да даде основания да се говори за промяна във външнополитическата доктрина на страната, категоричен е дипломатът относно думите..

публикувано на 16.04.24 в 08:05
Проф. Иван Кьосев

Проф. Иван Кьосев: В действащата ни Конституция има заложени капани в закони, необходим е рестарт

Политиците и управляващите да прочетат Търновската конституция и да почерпят опит от нея, защото в нея има баланс в разпределението на властите. Това сподели проф. Иван Кьосев, преподавател в ЮФ на СУ „Св. Климент Охридски“, в интервю пред БНР.  В предаването „Преди всички“ той представи новата си книга „Държавната власт и..

публикувано на 15.04.24 в 10:30

Весела Райчинова: Израел е пред дилема дали трябва да реагира в момента

Тишината, която обзе Израел след терористичните атаки на "Хамас", настъпи и снощи, но този път облечена в мрак . Това каза журналистката Весела Райчинова, която живее в Израел във връзка с вълната от атаки на Иран с ракети и дронове. Израел: Иранската атака е осуетена, прехванати са 99% от изстреляните ракети и дронове Иран е започнал..

публикувано на 14.04.24 в 14:59

Ще потънат ли европейските теми на нашите избори 2 в 1? Рискове и предизвикателства преди вота

Снимки: Савина Спасова Цялото интервю на Диана Янкулова с Цветелина Пенкова и Стоил Цицелков в предаването "Неделя 150" чуйте в звуковия файл. 

публикувано на 14.04.24 в 12:52

Чий е кабинетът и други акценти от отминаващата седмица

Н а 9 април 103-ото правителство на България положи клетва. За пръв път служебен кабинет прави това в Народното събрание, а не пред президента заради промените в Конституцията. Държавният глава Румен Радев не пропусна да го напомни и се разграничи от новия Министерски съвет. Докато в МС старият кабинет предаваше властта на новия,..

публикувано на 14.04.24 в 09:54

Ще донесе ли реформата в ТЕЛК повече негативи, отколкото плюсове?

По-кратки срокове и по-голяма прозрачност са част от целите в одобрената реформа на ТЕЛК. Предвиждат се освидетелстване по документи и разпределение на случаен принцип, както и създаване на нови комисии в лечебните заведения. Промените влизат в сила в средата на годината. Сега в страната действат 75 ТЕЛК комисии . По данни на Министерството..

публикувано на 11.04.24 в 10:55

Арх. Стефан Цонев: Около 65-70% от сградите са некачествено санирани

Около 65-70% от сградите са некачествено санирани , обяви пред БНР арх. Стефан Цонев.  Експерти от Алианса за висока строителна култура провериха как е поставена топлоизолацията при безплатното саниране, което обхвана 2000 сгради за 2 млрд. лв. от държавния бюджет. По думите на арх. Цонев проверката е установила множество дефекти . Една..

публикувано на 11.04.24 в 10:48