Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Ще остане ли образованието закотвено за фактите или ще развива ключови умения

Все още не е ясно кога ще се случи дългоочакваната промяна в изпитните формати

Снимка: Pixabay

Дебатът трябва да е не за премахване за външното оценяване в 4 и 10 клас, а дали това оценяване показва на учениците, училищата и образователната система имаме ли качествено образование или не.“ Това коментира в предаването „Хоризонт до обед“ Златка  Димитрова, експерт по образователни политики в Сдружение “Образование България 2020-2030”.

„Това е пример, показателен за много случаи от последните няколко години, когато има опит за реформа, но често нейният смисъл или не се разбира, или не се вижда нейната добавена стойност. Така е и в този случай, в който се настоява за промяна или за премахване на външното оценяване в 4 и 10 клас. Не защото не е смислен инструмент, а защото в момента не показва добавената си стойност в този формат“, изтъкна Димитрова.

От няколко години Сдружение “Образование България 2020-2030” изготвя годишен мониторингов доклад с препоръки как българското образование да отговаря на очакванията на обществото за промяна. Промяната на изпитните формати е част от образователната реформа за развиване на ключови компетентности, която е свързана с промени и в учебните програми, и в държавните образователни изисквания, припомни Златка Димитрова.

„Но нашите проучвания досега показаха, че тези промени са били по-скоро повърхностни и не толкова задълбочени. Учителите не получават необходимата подкрепа за това как да преминат към преподаване, което формира компетентности. Когато говорим за промяна на форматите – то върви ръка за ръка с разговора какво очакваме учениците да научат в училище и как подготвяме учителите, така че да могат да подкрепят децата да развиват тези умения, които ще оценяваме у тях.“

Снимка: БГНЕСДори обновените учебни програми в много по-голяма степен все още поставят фокус върху това какво трябва да научи детето, но не и върху това как да работи в сътрудничество, да се аргументира, как да мисли критично, как да прилага креативност, категорична е Златка Димитрова. Според нея става дума за умения, които не биха могли да бъдат оценени в сегашния тестови формат, който оценява предметни знания. „Това са много по-ценни умения, върху които препоръчваме да поставят фокус тези учебни програми.“

На учителите им липсват ясни указания как да определят всяка от деветте ключови компетентности, смята Димитрова. По думите й преподавателите имат много по-голяма яснота какво следва да постигнат за учебното съдържание, отколкото за уменията.

Златка Димитрова даде пример за посоката, в която трябва да се върви. Вместо фактологични въпроси кога се е случило дадено събитие, да се даде за разчитане  диаграма от областите история и география в определен исторически период и да направи изводи от това за определени тенденции или събития, защо са се случили. 

Под въпрос е дали и през учебната 2022/2023 година ще бъдат въведени интегративни изпитни формати. Нормативната уредба просто дава такава възможност, уточни Златка Димитрова. Тя смятау че обществото очаква повече конкретика по този въпрос още отсега.

„Тези формати ще бъдат подложени на обществено обсъждане, но досега виждаме, че не са предприети от МОН стъпки за предварителен диалог.“

Лъчезар Томов  Снимка: Ани Петрова

Д-р Лъчезар Томов е преподавател по математика и информационни технологии на ученици от 8 до 11 клас в Гимназията за древни езици и култури в София. Той използва иновативни техники и методи за работа с учениците. В нестандартните условия на онлайн обучение Томов им дава различни задачи и проекти, решават задачи извън учебния план през канал в YouTube, решават и задачи в група. Използват различни платформи.

Томов разделя нещата на информация и знание – едното е да знаеш кога се е състояла дадена битка, а другото – да можеш да обясниш защо се е случило така, да можеш да формулираш теза и да я защитиш. 

Ползването на факти за мен не е знание. Основният проблем за мен е именно в това, че в България се е насочило образованието към технология, а не към знания.“

Повече по темата чуйте в звуковите файлове.

 

Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

МВнР: Личната позиция на US сенаторите не изразява мнението на Сената

Министерството на външните работи излезе с позиция по повод становището на двамата американски сенатори , които предупредиха, постоянната корупция и влошената медийна среда у нас са сред заплахите за българко-американските отношения. От външното министерство изразяват учудване по повод личната позиция на Боб Менендес и Джим Риш, която не изразява..

публикувано на 05.03.21 в 18:42

Техническите паспорти на сградите - какво трябва да знаем

Крайният срок за издаването на техническите паспорти на сградите е 31 декември 2022 година, потвърди в предаването „Хоризонт до обед“ Валентин Йовев, заместник-министър на регионалното развитие. Сградите, строени след 2007-2008 година имат такива паспорти, защото това е изискване за въвеждане в експлоатация . Санираните сгради също трябва..

публикувано на 04.03.21 в 12:12

Политическите кампании онлайн - тролене без позитивни послания на микро ниво

Онлайн комуникационните канали са ефективни само тогава, когато се използват постоянно, а не кампанийно, както се случва при повечето български партии. Това каза пред БНР Калин Василев от Агенцията за управление на онлайн репутация и дигитален маркетинг. Според него п олитическите формации правят две основни грешки в използването на онлайн..

публикувано на 04.03.21 в 10:45

Хората със зависимости са търсили най-често спешна помощ по време на пандемията

"В изолацията и пандемията  хората със зависимости са търсили много по-често Спешната помощ, това сочат данните от  Националната информационна линия , което пък означава, че хората са отлагали търсенето на медицинска помощ  за решаване на проблема им", заяви в "Хоризонт до обед" Светослав Кирилов, терапевтичен директор на Асоциация за..

публикувано на 02.03.21 в 11:28
Алепу, 5 март 2019 г.

Протест в София и други градове срещу застрояването на Черноморието

Протестни прояви срещу застрояването по Черноморието са планирани за днес в София, Пловдив и Русе . Повод за недоволството е заповедта за защитена зона Камчия, за която през януари отпадна забраната за строителство . Акциите се провеждат три седмици след демонстрацията пред Министерския съвет, на която еколозите поискаха трайни решения за..

обновено на 01.03.21 в 12:09

Какви посоки задава референдумът в Обзор

Не са били засечени сериозни нарушения на изборния процес по време на местния референдум в Обзор за отделянето му в самостоятелна община. Това обясни пред БНР Даниела Божинова, изпълнителен директор на „Българско сдружение за насърчаване на гражданската инициатива“. Сдружението е имало 9 наблюдатели.  „Освен известен муден процес в началото,..

публикувано на 01.03.21 в 10:01
Доц. Атанас Мангъров

Мангъров ще води листата на АБВ в 23-ти МИР в София

Партия АБВ представи водачите на своите листи в София. В 23 многомандатен район начело е доц. Атанас Мангъров,   в 24-ти - председателят на младежката организация Пламена Заячка, а в 25-ти район - председателят на софийската структура Христо Колев. Доц. Мангъров обяви за свой приоритет противопоставянето на безумните, по думите му, мерки срещу..

публикувано на 28.02.21 в 18:49