„Това е пример, показателен за много случаи от последните няколко години, когато има опит за реформа, но често нейният смисъл или не се разбира, или не се вижда нейната добавена стойност. Така е и в този случай, в който се настоява за промяна или за премахване на външното оценяване в 4 и 10 клас. Не защото не е смислен инструмент, а защото в момента не показва добавената си стойност в този формат“, изтъкна Димитрова.
От няколко години Сдружение “Образование България 2020-2030” изготвя годишен мониторингов доклад с препоръки как българското образование да отговаря на очакванията на обществото за промяна. Промяната на изпитните формати е част от образователната реформа за развиване на ключови компетентности, която е свързана с промени и в учебните програми, и в държавните образователни изисквания, припомни Златка Димитрова.
„Но нашите проучвания досега показаха, че тези промени са били по-скоро повърхностни и не толкова задълбочени. Учителите не получават необходимата подкрепа за това как да преминат към преподаване, което формира компетентности. Когато говорим за промяна на форматите – то върви ръка за ръка с разговора какво очакваме учениците да научат в училище и как подготвяме учителите, така че да могат да подкрепят децата да развиват тези умения, които ще оценяваме у тях.“
Дори обновените учебни програми в много по-голяма степен все още поставят фокус върху това какво трябва да научи детето, но не и върху това как да работи в сътрудничество, да се аргументира, как да мисли критично, как да прилага креативност, категорична е Златка Димитрова. Според нея става дума за умения, които не биха могли да бъдат оценени в сегашния тестови формат, който оценява предметни знания. „Това са много по-ценни умения, върху които препоръчваме да поставят фокус тези учебни програми.“
На учителите им липсват ясни указания как да определят всяка от деветте ключови компетентности, смята Димитрова. По думите й преподавателите имат много по-голяма яснота какво следва да постигнат за учебното съдържание, отколкото за уменията.
Златка Димитрова даде пример за посоката, в която трябва да се върви. Вместо фактологични въпроси кога се е случило дадено събитие, да се даде за разчитане диаграма от областите история и география в определен исторически период и да направи изводи от това за определени тенденции или събития, защо са се случили.
Под въпрос е дали и през учебната 2022/2023 година ще бъдат въведени интегративни изпитни формати. Нормативната уредба просто дава такава възможност, уточни Златка Димитрова. Тя смятау че обществото очаква повече конкретика по този въпрос още отсега.
„Тези формати ще бъдат подложени на обществено обсъждане, но досега виждаме, че не са предприети от МОН стъпки за предварителен диалог.“
Томов разделя нещата на информация и знание – едното е да знаеш кога се е състояла дадена битка, а другото – да можеш да обясниш защо се е случило така, да можеш да формулираш теза и да я защитиш.
„Ползването на факти за мен не е знание. Основният проблем за мен е именно в това, че в България се е насочило образованието към технология, а не към знания.“
Повече по темата чуйте в звуковите файлове.Кралицата на Испания Летисия остана седнала по време на ръкуването при представянето на гостите, участващи в галавечерята, организирана по повод първото държавно посещение в Нидерландия на кралското семейство. Медиите в Испания коментират, че това се случва за първи път и причината е здравословен проблем на испанската кралица. Кадрите, на..
Според доклад на "Евростат" само 14% от младежите в България участват в доброволчески дейности . Това е значително по-ниско в сравнение с други европейски страни. Средностатистически в ЕС тази цифра е над 20%. Фондация "От нас зависи" започва инициативата "Дай 5!", за да насърчат доброволчеството сред младите хора . Според Мария Тончина от..
" България ще има специален ден в Британска Колумбия и в град Ванкувър. 24 май ще бъде обявен за Ден на България ". Това обяви пред БНР Велислава Панова, генерален консул на България в Торонто. Тя посочи, че тази година Дните на България в Канада , които предстоят на 19 април, се организират за трета поредна година. "В Британска..
Смяната на външния министър е странно решение, което води само до един извод – че правителството очевидно е политическо, а не експертно , както се очаква от едно служебно правителство. Тези дни нямаше нищо, което да даде основания да се говори за промяна във външнополитическата доктрина на страната, категоричен е дипломатът относно думите..
Политиците и управляващите да прочетат Търновската конституция и да почерпят опит от нея, защото в нея има баланс в разпределението на властите. Това сподели проф. Иван Кьосев, преподавател в ЮФ на СУ „Св. Климент Охридски“, в интервю пред БНР. В предаването „Преди всички“ той представи новата си книга „Държавната власт и..
Тишината, която обзе Израел след терористичните атаки на "Хамас", настъпи и снощи, но този път облечена в мрак . Това каза журналистката Весела Райчинова, която живее в Израел във връзка с вълната от атаки на Иран с ракети и дронове. Израел: Иранската атака е осуетена, прехванати са 99% от изстреляните ракети и дронове Иран е започнал..
Снимки: Савина Спасова Цялото интервю на Диана Янкулова с Цветелина Пенкова и Стоил Цицелков в предаването "Неделя 150" чуйте в звуковия файл.
" Глобалният акт "Магнитски" в България се превърна в посмешище , абсолютно противно на всякаква логика, благодарение на активностите на един посланик,..
" След направените конституционни промени българската правна система прилича на човек, на когото са предписали силни лекарства, които нямат нищо общо с..
Вотът на недоверие към служебно правителство нарушава практиката на Конституционния съд . За това алармира гл. ас. Христо Орманджиев, преподавател..