Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Александър Бабанин: Вече има интерес към полуавтономни автомобили

Александър Бабанин
Снимка: Личен архив

По време на изложението „Трък експо“ бяха представени системи за полуавтоматично управление на камиони, дори и такива, които са в серийно производство.

„Все още сме далеч от ситуации, в които автономните камиони ще са господарите на пътя, но пътят към подобни автономни машини вече е поет. Производители и дистрибутори вече пробват интереса на клиентите си поне с полуавтономни машини“, каза в „Хора, пътища, автомобили“ Александър Бабанин от Асоциацията на автомобилните производители:

„Всички работят в тази посока. Шофьорът трябва да е вътре и да пусне волана да работи сам, като спазва осовата линия, до края на пътното платно, като се правят и завои, но трябва да има коректна маркировка и пътен ръб“.

Александър Бабанин  поясни, че подобен тип системи, като начало, ще бъдат прилагани само на магистрални участъци:  

Контролът, поне за Европа, ще е в нови регламенти, които се обсъждат и подготвят. Но дебатът за това кой как да носи отговорността на пътя е вкаран в по-голямата дискусия за регулациите на изкуственият интелект. Системите за автономните автомобили бяха определени като високорискови в наскоро предложената от ЕК класификация на риска при използването на изкуствен интелект. Това означава, че при пускането им в употреба, доверието в тях ще е най-ниско и те винаги трябва да бъдат под наблюдение. Татяна Евас от генералната дирекция, която отговаря за координация на политиката за изкуствен интелект в ЕС обяснява: 

Автомобилният сектор определено ще е заинтересован от тези регулации. Защото елементи от тях попадат в групата на системите с висок риск. Затова в предложението сме включили изисквания като на например, данните от обучителния процес да бъдат висококачествени. Да има проследима документация, да има определено ниво на прозрачност, за да може потребителят да знае как да ползва системата. Изискваме потребителят да има възможност да „надзирава“ действията на системата, както и мерки, свързани с киберсигурността на системата. 

Радио Видин

Автомобилният сектор уверява, че вече се работи по създаването на сигурни методи за тестване на автономните превозни средства. Консорциумът за автоматизирана безопасност на превозните средства, който обединява доста световни производители, вече е фокусиран върху безопасното внедряване на автоматизирани системи за управление от 4-то и 5-то ниво“, уверява Ейми Чу: 

„Ние вярваме, че събирането на възможно най-много данни е важно не само, когато се случи някакъв инцидент, за да можем после да го реконструираме. Но е и важно, за да разберем какво е поведението на системата, което да доведе и до подобряване на сигурността. Данните, които записваме, стават особено важни когато трябва да обучим системата която автоматично трябва да се ориентира. Тези действия обикновено се изпълняват от човека-шофьор, но в един момент ще бъдат поети от изкуствения интелект, който ще се намира в автомобила. Интересува ни какво прави този автономен автомобил. Втората категория я нарекохме „откровеност“. Тоест, какво самият автомобил е помислил, че е важно да бъде отчетено. Това е важно, защото преди да поеме управлението, трябва да сме сигурни, че изкуствен интелект е изпълнил определени процедури. Като например какъв е бил статусът на подадените сигнали -  за спирачките, за мигачите. В третата голяма група данни влиза статистиката за това какво са „видели“ сензорите“. 

Дора Атанасова

Дебатите за сигурността на автономните автомобили продължават да са пълни с множество технически детайли. Но очевидно е, че вървят заедно с развитието да законодателството за автономните коли. Последният пример е от Германия. Преди седмици германските депутати одобриха законодателство, което ще позволи на превозните средства без шофьор да тръгнат по обществените пътища до 2022 г.

Александър Бабанин от Асоциацията на автомобилните производители свидетелства, че България е далече от подобни мерки:

„Това ще дойде и у нас рано или късно, когато се осъществява и връзка между движещите се превозни средства, но такава система все още не ни е била представена. Мисля, че има такива определени трасета на Запад – от точка А до точка Б, които ще бъдат изпробвани как се експлоатират такива превозни средства. Може и да се отделят лентите първоначално автономните от неавтономните автомобили".

Още по темата в звуковия файл.


Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Константин Стаменов - председател на Управителния съвет на Българска федерация на индустриалните енергийни консуматори.

Константин Стаменов: Икономиката в България не е подготвена да посрещне ценови шок

"В Европа настана паника, тъй като във всички европейски пазари цените на въглеродните емисии поскъпнаха много. От там  производството на въглища, където все още съществува поскъпна. Цента на природния газ се вдигна много. Хранилищата в Европа на прага на зимния период не са пълни на 100 процента, а от порядъка на  60-70 процента. За България това,..

публикувано на 21.09.21 в 14:56

Дефицитът на чипове – един проблем, много промени

За по-малко от година проблемът с дефицита на чипове ще бъде решен, прогнозира в подкаста „На всяка цена“ изпълнителният директор на Аутомотив клъстера в България арх. Любомир Станиславов . По думите му в Европа вече се изграждат много нови производствени мощности, защото бизнесът е осъзнал, че е по-сигурно да планира доставки от близка..

публикувано на 21.09.21 в 14:31

Альоша Даков: Притеснително е съкращаването на линиите на градския транспорт

От Столичната община съобщиха,че градският транспорт в София е секторът, който е най-силно засегнат от ограничителните Covid-мерки, които водят до намаление от 30% на пътниците и значителни финансови загуби. Въведената оптимизация в разписанието на движение засяга само 20% от линиите на градския транспорт от т. нар. „зимни разписания“. Промените..

публикувано на 21.09.21 в 13:59

Платформа дава допълнителна образователна подкрепа за деца със СОП

УНИЦЕФ разработи  първата в България онлайн платформа за допълнителна подкрепа на деца със специални образователни потребности . Организацията е разработила онлайн библиотека с безплатни образователни и терапевтични ресурси. УНИЦЕФ пуска платформа за подкрепа на деца със специални образователни потребности   Платформата е напълно безплатна...

публикувано на 21.09.21 в 12:33
Десислава Бошнакова

Десислава Бошнакова: Важно е дали „Продължаваме промяната“ ще бъде летен хит или евъргрийн

Важно е дали хората от „Продължаваме промяната“ ще могат да превърнат подкрепата, която в момента имат, не в летен хит, а в евъргрийн . Това каза в интервю за БНР  Десислава Бошнакова, ръководител на Департамент „Масови комуникации“ в Нов български университет. Запитана има ли предоверяване на популярността и подкрепата в социалните мрежи за..

публикувано на 21.09.21 в 09:18
Снимката е илюстративна

Ясен Лазаров: Медийната отчетност у нас е формално регулирана

В идеалния случай регистърът на собствениците на медии би трябвало да разкрива собствениците на медии в България и източниците за финансиране на тези организации. Медийната отчетност у нас обаче е доста формално регулирана и поради това получаваме по-скоро приблизителна картина . Това каза пред БНР Ясен Лазаров от Института за развитие на..

публикувано на 21.09.21 в 07:43
Директорът на 12 ДКЦ  д-р Васил Василев

Ваксинационният кабинет в 12 ДКЦ в столичния район "Люлин" работи всеки ден

Столичната поликлиника 12 ДКЦ в район"Люлин" се включи активно в борбата с пандемията от Covid- 19. От здравното заведение отчитат повишаване на броя на ваксинираните. В момента се намираме във   ваксинационния кабинет на ДКЦ 12, който работи от самото начало на ваксинационната кампания в България. Десетки хиляди сме ваксинирали на..

публикувано на 20.09.21 в 19:07